Hästköp och ekonomi

På vilka grunder anser du dig veta att jag bara har hästar som tävlingsmaskiner

För att jag tävlar i svår klass??
Nej, därför att du inte skulle vilja ha hästar alls om du inte skulle kunna tävla i svår klass. Det skrev du ju själv litet längre upp i tråden.

Nej det skrev jag inte, jag skrev att jag inte tänker tävla lätt klass med svårklasshästarna, har jag inte råd att tävla i svår klass som ämnet faktiskt handlade om så hade jag INTE tävlat alls utan bara ridit hemma.

Men du tolkar det ju bara efter ditt eget inskränkta huvud.

Som t.ex. Paula Törnqvist, som föder barn med planerat kejsarsnitt bara för att inte missa en tävling.

Hade du känt Paula hade du oxå vetat att så var inte fallet men du är väl en sådan som läser tidningarna och tror på allt som skrivs där.

För övrigt fanns det ingen tävling för Paula att missa det året - 01 eftersom hon ändå inte var aktuell för EM.

Sitt andra barn som föddes detta året togs oxå med kejsarsnitt och av samma anledning jag inte tänker basunera ut här på nätet. OCh inte fanns det heller detta året någon tävling för PAula att missa eftersom Edmund går hemma och är pensionär.

Dom som Paula vill skall veta anledningen vet redan varför och av någon konstig anledning så är det inte DU :angel:

/fio som has left the building och även denna tråd for good this time...

Det verkar som om Inte_Ung känner sig rejält trampad på sina redan ömma tår och tror att jag tycker att hon och alla andra som tävlar lättare klasser är lägre stående.
Nejdå, jag känner mig inte ett dugg trampad på. Och dessutom så tävlade jag på SM-nivå när det begav sig.

Så som jag tidigare sagt, det är farligt att bara döma människor rakt av för att dom tävlar svår klass när man inte har en aning om vad som döljer sig bakom,
Jag kan bara döma och bedöma efter det som jag har läst här på forumet. Det som ligger bakom är ju i det fördolda, så det kan jag inte ta någon hänsyn till.

Men nu var det inte MIN ekonomi som vi talade om utan helt allmänt.
Vaddå, helt allmänt? Vem är det som du beskriver här då? Någon annan?

För övrigt så kan jag bara konstatera, att det var väldigt vad du vevar i luften.

Och nej, jag är inte avundsjuk, och nej jag lider inte av dålig självkänsla.

/Inte_Ung, som tycker sig se en attitydförändring i Fios inlägg.

Hade du känt Paula hade du oxå vetat att så var inte fallet men du är väl en sådan som läser tidningarna och tror på allt som skrivs där.
Jag tror inte allt som står i tidningarna, men det trodde jag faktiskt på. Det var en intervju, och den beskrevs så målande att det verkade svårt att hitta på något sådant. Eller var det Paula själv som drog den valsen för att slippa säga sanningen?

Att jag tog upp just Paula som ett exempel, var att jag slutade tävla p.g.a. att jag fick barn. Och då prioriterade jag barnen som Nr.1, före tävlandet. Och hon verkade göra tvärt om. Något som jag inte är avundsjuk på.

Dom som Paula vill skall veta anledningen vet redan varför och av någon konstig anledning så är det inte DU
Det finns inget konstigt i det alls. Jag brukar nästan aldrig vara på platser där fält-tävlansfolk finns, för jag är på andra ställen och känner andra människor.

har jag inte råd att tävla i svår klass som ämnet faktiskt handlade om så hade jag INTE tävlat alls utan bara ridit hemma.
Men du skrev ju för 2 inlägg sedan att du tävlade lätta klasser med de andra hästarna. Skulle du sluta med det också?

Men nu får du väl ändå ge dig!! Du har gett dig tusan på att "missförstå" allt Fio skriver!

Om man har en häst som går svårklass tävlar man inte lätt klass med den pga ekonomi. Då stannar man hellre hemma. Så skrev hon. Det är väl inte så svårt att förstå ändå! :mad:

Tycker inte heller att det finns så mycket mer att säga men om du Inte_ung hade läst Fios inlägg nogrannare skulle du sett att det endast var med svår klass hästarna hon inte vill sänka sig till lätt klass.

Men nu får du väl ändå ge dig!! Du har gett dig tusan på att "missförstå" allt Fio skriver!
Nej jag har inte givit mig tusan på något, jag får bara inte ihop det.

Om man har en häst som går svårklass tävlar man inte lätt klass med den pga ekonomi. Då stannar man hellre hemma.
Den biten förstår jag.

Men inte biten att man skulle skippa hästar helt eller kasta hästen på soptippen om man inte kunde få tävla svår klass. Sedan så kröp det fram att Fio hade andra? hästar som hon tävlade lätt klass med. Så då borde hon ju kunnat fortsätta med det?

Men om du förstår sammanhanget, så får du gärna förklara för mig, för jag vill gärna veta hur Fio och andra tävlingsmänniskor tänker i detta fall. Och hur de skulle göra om ekonomin tröt.

om du Inte_ung hade läst Fios inlägg nogrannare skulle du sett att det endast var med svår klass hästarna hon inte vill sänka sig till lätt klass.
Den biten förstod jag, men inte biten om att då inte vilja ha hästar alls.

Den här:
Nej jag vill inte ha häst och inte tävla svår klass, antingen tävlar jag eller så tävlar jag INTE.
Var det som jag inte förstod. Det tolkar jag som att Fio över huvud taget inte vill ha häst om hon inte kan tävla svår klass med den. Hur tolkar du det?

Men man tävlar inte lätt klass med en svårklasshäst!!! Då hoppar man hellre över en tävling eller två. Varför är det svårt att förstå?

Jag har ingen aning om hur uppklassningen i fälttävlan ser ut, men om dottern tävlar msv med sin ponny ena veckan så kan jag inte skylla på ekonomin och anmäla till en lokaltävling veckan därpå. Det anses så osportsligt att det är förbjudet.

Och Fio skriver inte någonstans att hon ska "kasta hästen på soptippen om man inte kunde få tävla svår klass".

Varför har du så svårt att acceptera att vi är olika och att du inte har rätt och alla andra fel?

Men man tävlar inte lätt klass med en svårklasshäst!!!
Det förstår jag.

Då hoppar man hellre över en tävling eller två. Varför är det svårt att förstå?
Det förstår jag också.

Och Fio skriver inte någonstans att hon ska "kasta hästen på soptippen om man inte kunde få tävla svår klass".

Nej jag vill inte ha häst och inte tävla svår klass, antingen tävlar jag eller så tävlar jag INTE.
Den här biten förstår jag inte. Och har inte häst alls då, läser jag det som.

Varför har du så svårt att acceptera att vi är olika och att du inte har rätt och alla andra fel?
Det har inte med "rätt eller fel" att göra, det har med att jag inte förstår att göra.

Och fortfarande har INGEN svarat på frågan var Svårklass-ryttaren gör med sin trasiga häst som den inte kan sälja när ekonomin tryter. Nödläget alltså. Det som tråden ursprungligen handlade om. Utan de enda svar som kommer är att "Man minsann bara vill ha häst under optimala förhållanden för att tävla". Kan du kanske ge svaret på frågan? I stället för att ställa dig i kören och ropa att jag inte skall racka ned på dem som tävlar?

Och fortfarande har INGEN svarat på frågan var Svårklass-ryttaren gör med sin trasiga häst som den inte kan sälja när ekonomin tryter. Nödläget alltså. Det som tråden ursprungligen handlade om. Utan de enda svar som kommer är att "Man minsann bara vill ha häst under optimala förhållanden för att tävla". Kan du kanske ge svaret på frågan?

Nej, det kan jag inte. Det är en fråga man måste ta ställning till från fall till fall. Hur skadad är hästen, kan det bli så bra att den går att tävla igen? Så bra att den kan gå som läromästare? Som promenadhäst? Eller är det ren pension som gäller? Kommer den att ha ont resten av livet? Finns det risk att skadan går upp igen? Och hur är just den hästen i psyket? Kan den gå som promenadhäst / pensionär? Kan hästan användas i avel?

Det finns inget enkelt svar på vad man gör när en häst blir skadad, tävlingshäst eller ej, och det vet du lika bra som jag.

Inte bara riktat till dig Snuffsan...

Men man tävlar inte lätt klass med en svårklasshäst!!!

Ehh de hästar jag mest tittar på har ofta tävlat på SM-nivå! Men jag tänker allt tävla dem i lätt klass iaf jag. :D För även om hästen har tävlat med bra resultat så har inte jag det och min främsta motivation för att tävla överhuvudtaget är vissa poäng man måste uppnå i lätt klass för att gå domarutbildning... Så för mig är det lätt klass som gäller. ;)

Anledningen till att jag tittar på de hästar jag gör är att jag vill ha en bra häst att träna på och gå kurs med. Är det brottsligt att tävla lätt klass med svår klass häst eller? JAG har ju inte ridit svår klass så hästen lär ju inte gå på max med mig på ryggen precis... :p Å har jag råd att köpa mig en fin häst att rida i skogen och tävla lätt klass på så måste jag väl få lov att göra det! :confused:

Det är ju skillnad på att köpa NY häst, och att då tävla lätta klasser, eller att som Fio, som tävlar svår klass gå ner och tävla lätt klass pga ekonomin.
Vet inte ens om det är tillåtet inom fälttävlan, men osportsligt känns det iaf.

Hästen går ju ner i det fallet, men ni kanske menade hela ekipaget... :confused:

Jag kan inte säga mer än att jag tycker fruktansvärt synd om dig, det måste vara hemskt att vara så fruktansvärt missförstådd som du är.
OCH på varenda forum oxå och nästan i varenda tråd...

Till alla andra :bow:
Ni förstår iallafall vad jag menar utan att jag skall behöva B-O-K-S-T-A-V-E-R-A varenda ord.
Eller så är ni överintelligenta, det är ju ett snällare ord än att säga att en viss person här som inte verkar förstå någonting är rent utav ****** :angel:

Inte_Ung kan nog svara för sig själv, men jag måste ändå uttrycka min förvåning över att denna tråd verkar ha spårat ur och att DU inte fattar vad Inte_Ung menar, vad ursprungsfrågan var.

Det handlade inte om tävlandet, det handlade om EKONOMIN - vad gör man i en kris-situation då det krävs mer pengar än man har för att sin häst ska må bra. Om du inte kan tänka dig att gå ner från högre tävlingsklasser till lättklass skiter jag och många andra fullständigt i. Det var inte TÄVLANDET detta handlade om, utan ANSVARET. Och jag kan inte tolka dina tidigare svar på denna fråga som annat än - om du inte har den kvalitén på hästar, den STANDARD du kräver - så kan hästägandet kvitta för din del. Nu kanske det inte alls är så du menar, jag kanske har missförstått dig fullständigt, men det är så jag tolkar dina något ironiska och syrliga svar.

Sen vad DU tycker om Inte_Ung - det är fullständigt irrelevant.

Jasså, du kunde inte låta bli att ploppa in på den här tråden igen. Vad vill du säga nu då?

Jag undrar en sak:
Om du nu inte vill tävla annat än svår klass på dina svårklasshästar, något som jag faktiskt kan förstå, kan du inte ändå tänka dig att tävla lätt klass med andra lättklasshästar om du nu inte skulle ha råd att tävla svår klass?

Då är ju bara halva ekipaget, d.v.s. du svårklassmässig men inte andra halvan, d.v.s. hästen.

Ursprångsfrågan var väl ändå vad det kostar att ha häst? Sen kom det lite olika uppställningar på vad folk betalar och sen blev det helt plötsligt en massa diskution om folk var bekväma för att dom valde att stå lite dyrare och då har till gång till ridhus för att dom tränar för tävlig.

Det hela verka gå ut att vissa inte har förståelse för att vissa satsar på träning och tävling i dressyr/fälttävlan mm där det inte fungerar att ha hästen på lösdrift och rida på frysta vägar :confused: :confused: :confused:

Fio har bara försökt förklara hennes vardag och inställning!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter