Hästköp och ekonomi

Menar du att du har hästar hos dig som inte gör ngt alls? Styr du inte när du rider, ställer du inga krav på dem alls?
Mina hästar älskar att jobba och blir helt odrägliga när de ej får stimulans på ena eller andra sättet och detta tror jag stämmer på de flesta hästar. Inte ens min sällskapsshettis tycker det är festligt att bara gå i hagen och vara söt, hon vill jobba och visar detta med all önskvärd tydlighet.

Se till dig själv... skulle du må bra om ingen ställde några krav på dig? Det skulle INTE jag, något måste driva en framåt. Annars kan man ju lika gärna skita i att gå upp på morgonen!

Vem av oss har påstått något sådant?
Varför har du just din häst? Har du inte valt den på sin stam? Visar du den inte på premieringar och är stolt över resultaten? Då är ju inte du ett dugg bättre än oss andra!

Tävlandet är en stor del av mitt liv och har så varit sedan jag var 10 år gammal. Vore detta allt skulle jag stalla upp dem på en tjusig anläggning med fullskötsel, inte ha dem hemma på gården med allt vad detta innebär.

Jag köper mest unga hästar och har nog lagt mer pengar på veterinärer än de flesta här, så kom inte med argument som att mina hästar är "utbytbara". För mig är resan fram till framgångarna lika kul som framgångarna i sig. Som jag sagt tidigare tror jag inte att någon av mina hästar (eller någon häst för den delen) skulle trivas med att gå och skrota i en hage hela livet.

Har du hingst som går med stona? Hur kunde du annars veta att märren ville bli dräktig? Hon kanske sa det till dig?
Du använder alltså också dina hästar för prestation, bara på ett annat sätt! :smirk:

Slå dig gärna för bröstet och kalla dig "en underbar hästägare", men mina hästar skulle dö av tristess i din värld!

Har du häst själv?
Det du skriver får mig att undra?

Även om man satsar på sina hästar och bedriver tävlingsverksamhet så är det ju vardag minst 300 dagar om året för oss också! Tycker man inte om sina hästar skulle detta vara ohållbart! Skulle du ägna så mycket tid åt något som du inte tyckte om?
Så länge vi har med levande individer att göra kommer alltid tävlandet få stryka på foten ibland, de har ju en förmåga att göra sig illa de små liven! Sedan måste en häst ha roligt och trivas om den ska kunna prestera alls!!

Tävlandet och hästarna hör ihop! Jag har de hästar jag har för att jag tävlar, de är köpta för att de är mkt lovande och tilltalar mig i sitt sätt. Tävlade jag inte skulle jag kanske ha andra hästar, det kan jag inte svara på. Vi väljer alla hästar som passar oss eller åker ni inte ens och tittar innan ni köper era hästar?

Nej nej det handlar inte om huruvida de tar hand om hästarna eller inte för det är jag övertygad om att de gör! Annars skulle de ju inte prestera.

Utan det jag har lite svårt att förstå är "att inte ha häst om det inte vore för tävlandet". För mig är HÄSTEN viktigast, inte vad den ka prestera i form av rosetter.

Nu blir jag helt häpen!

Är det någon som släpper hästar vidare när de inte håller måttet så är det Malin! Hon är jättetrevlig det kan jag hålla med om, men inte har hon stallet fullt med hästar som inte hållit måttet när de kommer upp i åldrarna!

Har du hingst som går med stona?
Ja just nu. Men annars så sköter någon valack om "hingstandet" i hagen.

Hur kunde du annars veta att märren ville bli dräktig? Hon kanske sa det till dig?
JAg kan iofs se att stoet är brunsligt även utan vare sig hingst eller valack i närheten. Säger och säger, man kan se det på dem om man tittar noga. Att de skulle vilja bli dräktiga tror jag inte att de kan tänka på. De har inte någon intellektuell koppling mellan sex och graviditet.

Du använder alltså också dina hästar för prestation, bara på ett annat sätt!
Vilken prestation då? Springa runt och vara hästar?

Hästarna har det inte tråkigt, det finns annat att göra för en häst än att bli tävlad.

Jag ville ha ett gult connemarasto och det köpte jag.

Visst har det gått bra på visningarna nu på slutet men det är inte det viktigaste. Hon är min pärla vare sig domaren ger henne 33p eller 40p.

Men det är inte viktigast. Om det INTE skulle gå bra att ställa ut så skulle jag inte fortsätta utan då skulle vi stanna i skogen och på ridbanan.

Jag tror att det är där skillnaden ligger som JAG tolkar det. För mig är det kul att hon är vacker men det är inte viktigast, det gör ingenting om det inte skulle fungera. Precis som att det inte gör någonting om det inte går bra på kvalitets, vilket det förmodligen inte kommer heller då jag inte vill knyckla ihop henne.

Att det blev just Patsy var för att hon och hennes syster var de enda som var kvar bland alla de annonser jag tittade på :) Jag har inte varit så inne på det här med stam på marorna innan utan kollat upp efter, självklart kände jag till Brantshammar Bell Dara men i övrigt har jag tagit reda på fakta efter att jag köpt henne.

Och sen så tycker jag att ska man köpa en unghäst som man inte vet ngt om, varför inte köpa en med förutsättningar, det blir ju roligare då?

Jag valde just connemara då jag haft mkt goda erfarenheter av den rasen.

Och jag köpte faktiskt Patsy osedd, så det så ;) Det var en chansning som slog väl ut.

Nu är det ju som de flesta av oss förstår lite trickigt att få ett sto dräktigt med en valack...

Prestationen ligger i avlandet! Är inte det en prestation i dina ögon? Är det en bra hingst du använt eller bara någon som har kulorna kvar för att det sagt att den ville det?

Jag tror att det du lider av är hybris! Du tror att du är så himla mycket bättre än oss andra att du ständigt har skygglappar på dig! Att du sedan helt hakat upp dig på att vi tävlar våra hästar visar väl detta ännu tydligare?!

Men bytte inte du häst å andra sidan för att du ville ha en mer dressyrinriktad häst än Tibbe var? Är inte det samma sak, fast på lägre nivå?

Vem är det som säger att dessa ryttare INTE tar sitt ansvar för hästarna efter avslutad karriär?

Bara för att man vill tävla svår klass (i vilken disciplin det nu än vara månde) betyder väl inte det att hästarna slaktas pga en vrickning?

Helt ärligt kan jag ju säga att även många hobbyryttare inte har råd att "samla på hästar". Jag har också häst för att rida, annars kunde jag köpt mig en betydligt billigare shettis om jag bara ville gosa eller titta på den. Eller ännu bättre sköta en häst helt gratis.

Skulle min häst bli oridbar vet jag helt ärligt inte hur jag skulle göra. Har bara råd med en häst (och det utan att tävla svår klass - stallhyran är konstant ändå och dessutom relativt billig för att vara i Göteborg) och vet inte om jag har lust att ha häst i kanske 15 år till bara för att titta på den... Men, iofs, jag är blödigare än vad som är lämpligt, så möjligen skulle jag finna det helt okej om den dagen kom. :crazy:

Nej jag sålde Tibbe för att han tyckte det jag ville göra var DÖDSTRIST (han ska väl inte behöva lida stackaren?) och för att jag inte vågade göra något annat pga han var så extremt spruträdd. Jag drömde tom mardrömmar om det. Och, det "klickade" aldrig. Han var i princip som vilken häst som helst, det kändes inte alls att sälja.

Om jag ville ha en dressyrhäst var det väl dumt att köpa en connemara som är hoppstammad :D

Jag menar inte att man inte ska sälja om man inte passar ihop eller fungerar tillsammans, hästen måste ju få säga sitt också. Utan fortfarande så förstår jag inte tanken att häst = tävla. Inte kunna tävla = inte ha häst.

See?

Tibbe hade kunnat göra det jag vill, gå i skogen, träna på banan och kanske ev tävla ngn lättare klass. Men utan glädje.

Menar du att du har hästar hos dig som inte gör ngt alls? Styr du inte när du rider, ställer du inga krav på dem alls?
Hästar kan ju göra annat än att bli ridna. Man kan ju köra också. Men just nu så måste jag erkänna att den lilla shettisen på 84cm har fått för litet körning, mycket beroende på att hjulen till rockarden är trasiga och de nya inte har kommit än.

I övrigt så rids, körs eller aktiveras hästarna utifrån sina behov och inte mina behov. Vissa behöver mera och andra behöver mindre och en del klarar sig helt utan eller vill bara vara ifred vissa tider. Man får lyssna till hästen. De krav som jag ställer i ridning är avpassade till vad hästen behöver och inte till vilket resultat som jag vill ha. Och visst är det möjligt att någon ambitiös och energisk häst kommer att bli bra nog för tävling. Gammelhästen behöver också pressas litet i sitt arbete så att han håller igång sin kropp, annars så mår man inte bra. Och skulle inte han bli riden, så skulle han bli deprimerad och lägga sig ned och dö. Medan den trasiga inte behöver någon eller något alls, bara hon får mat.

Men för att tillgodose hästarnas behov så kan det ju inte behövas så dyra anläggningar, det borde räcka med vägar och fält. Eller hur?

Se till dig själv... skulle du må bra om ingen ställde några krav på dig? Det skulle INTE jag, något måste driva en framåt. Annars kan man ju lika gärna skita i att gå upp på morgonen!
Så fungerar inte jag. Jag går upp på morgonen för att det finns en massa kul att göra där uppe och det är tråkigt att ligga i sängen. Jag åker till jobbet för att det är kul också. Så jag klarar mig alldeles utmärkt utan några "yttre" krav. Den inre drivkraften trycker på alldeles av sig själv. Så jag skulle må lika bra både med som utan krav.

Nu säger du emot dig själv lite ;). Om du säljer en häst för att den inte fungerar till det du vill ha den till (dressyr, kompis etc) så är det väl likvärdigt med att en tävlingsintresserad säljer en häst för att den inte motsvarar dennes förväntingar.

Jag får vara en snäll matte och skjutsa till någon lämplig pojkvän när lusten så att säga faller på.

Prestationen ligger i avlandet! Är inte det en prestation i dina ögon?
Nej det är i mina ögon ett naturligt beteénde med fortplantning. Och jag kasserar inte de hästar som inte går att avla på. Så jag kräver inte "prestationen" producera föl.

Är det en bra hingst du använt
Jag har använt bra hingstar. De har i vissa fall blivit elithingstar eller i alla fall mycket bra nedärvare. Några "experiment" har det väl också blivit. Det är inte mindre naturligt för stoet att bli betäckt och dräktigt med en bra hingst än med en dålig. Men fölet får så mycket bättre förutsättningar i livet om det har bra stam och en frisk och stark exteriör.

Och jag kastrerar hingstar i preventivmedels-syfte, även om de nog inte tycker att jag är så bussig där. Men på något sätt så verkar valacker att trivas bättre med livet än hingstar. Driften är en besvärlig sak att bära.

Jag tror att det du lider av är hybris!
Jag förstår inte att du behäver attackera mig rent personligt, bara för att jag inte sympatiserar med att "hästhållning utan tävling = värdelöst". Och därför allvarligt funderar på om det är hästarna eller själva tävlandet som är det viktiga? Varför tävlar man då i något som är så himla dyrt som just ridning. Travet förstår jag, för där så kan man ju tjäna pengar på hästarna.

Och nej, jag lider inte av hybris. Jag är bara ifrågasättande och nyfiken till min läggning och vill veta varför och på vilket sätt om saker och ting. Jag tror alldeles säkert att hästarna har det bra, eller i alla fall inte dåligt på något vis. Men jag förstår inte resonemanget, så jag frågar.

Att du sedan helt hakat upp dig på att vi tävlar våra hästar visar väl detta ännu tydligare?!
Det visar nog mest att jag inte riktigt förstår mekanismerna hos en tävlingsmänniska. De är faktiskt helt obegripliga för mig.

Nej, det var inte det jag menade. Tibbe fick det bättre hos köparen (som tyvärr sålt vidare).

Det jag inte förstår är varför man måste TÄVLA för att ha häst. Varför man skulle sluta med hästar bara för att man inte har råd att tävla svår klass. Att det inte är just de hästarna man har hemma som är viktiga utan att de kan prestera det man vill på tävlingsbanan men har man inte råd att tävla så säljer man.

Jag ser ingen poäng i att behålla en häst som inte trivs med sitt liv eller sin matte oavsett vilken nivå man på men det är inte samma sak.

Jag vet inte hur jag ska skriva för att göra min tankegång och oförståelse tydligare?

Jag är också inne på Lobelias linje - ser inte skillanden mellan att anpassa sig efter en skadad promenadhästs möjligheter, eller anpassningen till en häst med andra "intressen" än man själv.

Sedan om vissa har häst för att tävla - jag förstår fortfarande inte problematiken? Är man en bättre hästägare om man har häst bara för att gosa med eller lufsa i skogen?

Om hästen får ett nytt bra hem efter avslutad tävlingskarriär - varför är det värre än att sälja en häst pga att hästens och ryttarens intressen inte överenstämmer? :confused:

Vem har sagt att det är ett problem?

Jag FÖRSTÅR inte hur tävlandet är viktigare än hästarna. Då kan man väl lika gärna tävla i något annat?

Varför?

Kärleken till hästarna i kombination med utmaning av tävling är en nog så bra drivkraft. Och varför skulle man då byta? STÖR det verkligen någon att man har hästar för att tävla? Inte sjutton kan man likställa en sport med en annan väl? :confused:

"Okej - hästen är halt - jag börjar tävla i konståkning istället"... :crazy:

Du har inte läst samma sak i inläggen som jag, antar jag?

Jag tävlar gärna också. Men även om jag inte skulle ha råd att tävla skulle hon få vara kvar, det är som sagt inte huvudsaken eller anledningen till att jag har häst.

Det jag inte förstår (igen) är varför själva tävlandet är viktigare än hästarna. Det känns som om kärleken till hästarna (spec de man har i stallet) är mindre viktig än själva tävlandet eller att den inte finns där alls.

Jag vet inte hur jag ska kunna skriva det annorlunda för att få fram det jag vill??? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar