Hästköp och ekonomi

Så stor buffert hade inte jag. Men närmare 20 000kr ungefär hade jag som "buffert", för oväntade utgifter, oväntade inköp osv. Oj! vad den åts upp fort. Tog ett år tror jag lite drygt. :( :crazy:

Jag har räknat ut att hästen kostar ca 4500:- per månad. Då har vi en ganska låg inackorderingskostnad, 2.100 (inkl ridhus). Därutöver tillkommer i vårt fall förutom hovslagare, försäkring och kostnad för tränare diverse salvor, örter och annat som jag vill kosta på hästen om det behövs. Jag har många gånger varit tacksam för att jag haft möjlighet att skaffa det som behövs. Vi köpte häst när barnen blev stora, det innebär att vi hade ekonomi att klara av det. /Ia

Jag kanske måste förklara lite mer ingående SM-nivå = svår klass.
Ulla Håkansson har ju ridbana att träna på, vi talade uteslutande om vägar.

Det är väl skillnad på att rida ut på vägar och träna ibland men att ha tillgång till ridbana och ridhus än att bara ha tillgång till vägar.
Så det finns nog ingen i världen som rider på SM nivå = svår klass nivå som tränar uteslutande på vägar.

Jo Kraffts havre är så bra, Det är känslan av hästens ork i slutet av terrängbanan som räknas och det är en enorm skillnad på vanlig havre och på Kraffts.

Du får ju ge 3ggr så mkt havre av den vanliga än vad du får ge av Kraffts för att uppnå samma resultat och det är väl därför dom flesta galoppörer och ft hästar äter just den havren så dom slipper fodra med 8-9kg krafftfoder.

vi talade uteslutande om vägar.
Fält och ängar ingick också i konceptet. Men jag har numera upplyst ridbana och det är kul.

dom flesta galoppörer och ft hästar äter just den havren så dom slipper fodra med 8-9kg krafftfoder.
Inte travare då? Och vad är analysen på denna superduperhavre då?

Och så var det ekonomi som vi talade om. Blir ekonomin skral, så får man väl ta och lägga ned svårklasstävlandet ett tag. Man behöver ju inte tävla svår klass bara för att man har häst och vill rida.

Det är fortfarande skillnad på vad HÄSTEN behöver och på vad dess ryttare VILL HA.

Jag är inte inne i travarsvängen så jag har ingen aning , men just galoppen för att många fullblod inte tål havre ,dom blir koko i huvudet och eftersom kraffts havre inte innehåller lika mycket stärkelse så fungerar det bättre.
Ärligt talat vet jag inte varför den fungerar så himla bra, jag har mitt stora stora halvblod (nästan 1.80 )som experiment och det är det enda kraftfoder hon orkar springa så fort på så länge utan att behöva ge enorma mängder av.
Nu räcker det med 3-4 kg i full tävlingssäsong och 1.5kg nu i träning och tävling i hopp/dressyr.

Dom andra 2 ett fullblod och ett nästan fullblod klarar inte av att gå på "vanlig" havre utan blir heta i huvudet , men denna går bra, det är ju mer fett och mindre stärkelse i så det är väl orsaken antar jag.

OCh skall vi tala ekonomi så skall man nog sälja alla hästarna.
Nej jag vill inte ha hästar och inte tävla svår klass , antingen tävlar jag eller så tävlar jag inte.
Jag skulle ha svårt att gå ner och tävla i lätt klass (med svårklasshästarna) för att det skulle bli billigare, det skulle bara kännas patetiskt :crazy:

Ängar och fält , hmm men om det fryser så blir det hårt och blir det tillräckligt kallt hjälper det inte med gräset som svikt utan då blir det för hårt.
Och regnar det jämt blir det för geggigt och blött.
Ridbana som man kan salta går bra!

Jag skulle ha svårt att gå ner och tävla i lätt klass (med svårklasshästarna) för att det skulle bli billigare, det skulle bara kännas patetiskt
Tycker du inte om hästar då, utan det är bara tävlingar som gäller för dig?
Jag menade skippa att tävla helt och du tar det som att tävla i lätt klass. Har du bara tävling i huvudet?
Rida för ridupplevelsen är väl lycka nog?
Eller att se ett föl födas och ta sina första staplande steg?

Jag har hästar för att umgås med dem. Och ridningen (och körningen) ingår i det umgänget. Jag har tävlat, det var kul. Nu så försöker jag tränga in i hästarnas inre själ och tankar, det är ännu roligare. Bl.a. så försöker jag att lära mig deras inbördes språk. Det är mycket mera komplicerat och utrycksfullt än man först kan tro. Och till det så behöver man då inget ridhus.

Visst är det dyrt att ha häst. Jag får prioritera bort annat men det gör jag frivilligt.

Jag är en "shoppoholic" till mina hästar så många gånger om jag har en "tung" månad ekonomiskt så blir det ju inte bättre av att jag har ett paket på posten.... :D

Jag har 3 pållar och har nog det ganska billigt med tanke på att jag betalar för alla 3 det många av er betalar för en häst. Jag köper hö en gång om året, har även börjat att köpa havre 1 g om året så det jag betalar varje månad är stallhyra, försäkring, lite kraftfoder(å det köper jag inte varje månad) utöver havre (vitlök, betfor, alger) skoning (varannan månad) och så det som är värst..sadeln varje månad å så lånet. Inte för att glömma cirka 1000 kr varannan eller varje månad för träning.

Så summa kardemumma för mig landar hästarna på ca 5000-5500 kr/månad kanske? Snart är sadeln bortbetald och då landar min månadskostnad på kanske 4-4500 kr. Så visst går det mycket pengar på hästarna men det är ju som man prioriterar.

Just nu har jag inte ridhus nära, tar ca 45 min att rida dit och ca 10 min att köra. Jag rider dock lektion 1 g i veckan där och då kör man ner samt så har jag helgkurs ca 1 g i månaden där. Men jag har upplyst bana som går att använda i stort sett året runt då vi har snö vinterhalvåret. Kanon ridvägar och vi delar på fodringarna samt sköter all mockning och iordningställande av mat varje dag.

Att ha häst för 625:-/mån ter sig i mina ögon omöjligt!

Min månadskostnad för TVÅ egna islänningar ligger under vinterhalvåret på ca 500:-. Då får de fri tillgång på analyserat hösilage + en daglig tämligen näringsmässigt onödig kraftfodergiva, salt, mineraler samt välhalmade vindskydd. De går under vintertid i en fyra hektar stor hage som jag lånar GRATIS för att grannbonden tycker att det är så himla bra att vi kan idka växelbete under sommartid, samt att jag under sommartid har tillgång till ca 300 hektar FRITT bete.

Ridvägar finns i skogen, det finns gott om "traktorvägar"(grusväg med grästräng i mitten) och det finns väldigt gott om vallar och åkrar jag kan rida på vid lämplig väderlek. Dessutom har jag en "eko-zon" utmed en å, som jag har av länstyrelsen fått tillstånd att rida utmed, ett ca 12 meter brett utrymme längs en å i öppen terräng ett par kilometer åt båda håll. Belysning, ja det är pannlampa som gäller, men det funkar alldeles utmärkt, dessutom har även jag haft nytta av de lampor från Rusta som Inte_ung nämnde tidigare.
Vid absolut kladdgeggkrisunderlag, funkar grusvägarna alldeles utmärkt att rida på. Min granne river upp ev glansis med sina traktordubb, så att det blir ridbart underlag.
Ridhus har jag fri tillgång till på ca en halvtimmes skrittavstånd, men varken jag eller hästarna trivs i ridhus, så den möjligheten utnyttjar jag inte.

Detta är vad jag har tillgång till, och vad jag kan erbjuda de som hyr in sig hos mig med sina hästar. då tar jag betalt med 350.- per häst under vintertid, och 150:-/mån under betes/sommartid.

Och jag har ganska så precis 90 min avstånd till Sthlm C.

Menar du att ALLA kostnader är inräknade i 500kr i månaden? Skoning/verkning? Försäkring? Utrustning? Ev. massage/veterinär (exempelvis vaccinationer? Avmaskning?

Jeees... Jag är imponerad. Bara min försäkring kostar 300 kr i månaden. :crazy:

Östergötland är fint.
Jättefint vid närmare eftertanke.
Jag har olika anknytningar till trakterna kring Björkvik, man kanske skulle flytta.

Menar du att ALLA kostnader är inräknade i 500kr i månaden? Skoning/verkning? Försäkring? Utrustning? Ev. massage/veterinär (exempelvis vaccinationer? Avmaskning?

Jeees... Jag är imponerad. Bara min försäkring kostar 300 kr i månaden. :crazy:

Jag har bara räknat upp mina driftskostnader. Verkning 200:- per häst var 8:e vecka tillkommer självklart, vet & försäkringskostnader tillkommer också - men det gör det ju oftast även när man är inackorderad. Ellerhur? Många stall har tillgång till egen hovslagare och har det kanske med som service i stallhyra, men det är långt ifrån det vanliga.

om du hyr in din pålle hos mig, så är dock kostnaden 350:-/mån vintertid. Då står du själv för dina egna kostnader, pållen har dock sitt uppehälle betalt. Nu gäller detta lösdrift, men det finns tillgång till 4 boxplatser i kallstall/utebox. Men ändå - jag skulle inte ens drömma om att ha häst om jag satt med de kostnader som många här ovan räknar upp.

En liten känga till för övrigt; om jag hade häst för min egen skull enkom för att det är ett träningssyfte precis som vilken annan idrott som helst, skulle jag nog hellre svettas på ett gym i stan istället för att harva runt i ett ridhus/på slät ridbana var gång jag ska utöva mitt intresse.
Att ha häst är ingen leksak & rättighet, det är en livstil där man möter hästens behov och villkor.

Östergötland är fint.
Jättefint vid närmare eftertanke.
Jag har olika anknytningar till trakterna kring Björkvik, man kanske skulle flytta.

Björkvik - det ligger nästan på gränsen till "gnällbältet" va? ;)
Skämt åtsido - det ligger inte sååå långt ifrån mig, och dessutom är det väldigt vackert!
Du är sååå välkommen till"mina" trakter - mer än gärna! :)

Och så var det ekonomi som vi talade om. Blir ekonomin skral, så får man väl ta och lägga ned svårklasstävlandet ett tag. Man behöver ju inte tävla svår klass bara för att man har häst och vill rida.

Var skriver du någonstans att man skall lägga ner tävlandet, du skriver att man kan lägga ner svårklasstävlandet och inget annat.

Jag har redan kommit in i hästarnas själ mm så jag har annat jag kan lägga ca 20.000 i månaden på, så nej jag har faktiskt ingen lust att ha häst om jag inte tävlar för dom pengarna varje månad.

Det är väl kul att du börjar intressera dig för hästarnas själar nu när Du slutat tävla, för min egen del är det någonting jag alltid gjort så för mig är det inget nytt....

Jag tror inte att din definition av hästens själ stämmer överens med min definition.

Och jag slutade inte att tävla för att i stället söka hästens själ. Jag slutade att tävla p.g.a. tidsbrist. Men jag fortsatte att ägna mig åt att söka hästarnas själar.

så nej jag har faktiskt ingen lust att ha häst om jag inte tävlar för dom pengarna varje månad.
Prova med en Cross-motorcykel.

Jag tror inte att din definition av hästens själ stämmer överens med min definition.

Hur vet du det?? Bara för att jag redan tagit tillvara på något som du missat. tsss tsss.....

så nej jag har faktiskt ingen lust att ha häst om jag inte tävlar för dom pengarna varje månad.
Prova med en Cross-motorcykel.

Sen när kostar en Cross cykel 20.000kr i månaden????

Bara för att jag redan tagit tillvara på något som du missat. tsss tsss.....
Att leva mitt ibland hästarna och långa tider i princip veta vad de har för sig under all vaken tid på dygnet. Att hela sommaren höra allt de säger och gör genom det öppna sovrumsfönstret, det ger en otrolig närhet. Jag vet deras vanor, behov och lustar. Vad som gör dem glada, lugna, tillfreds och vad som roar eller oroar dem. Jag känner på mig hur de mår. Och de kan berätta för mig var de har tappat sin sko, så att jag kan hitta den och slå på den igen. Mina ston de berättar för mig när de tänker föla, och tar tacksamt emot min förlossningshjälp. Fölen de är nu vuxna, men jag har en mycket nära kontakt med de av mina hästar som i princip är födda i min famn.

Så jag tror inte att jag har missat något alls.

Nej de gör ju inte det. Så på det viset kan du tävla och flänga omkring till en betydligt billigare penning. Och inte behöver du ta hänsyn till något levande djur heller. Vilket i ditt fall verkar att vara en god idé, enär du endast verkar att se hästen som en tävlingsmaskin.

Jag har (eftersom frågan gällde vad det kostar att ha häst varje månad :p) räknat in alla kostnader i mitt svar. Träningar också.

Svettas på gym? Fy sjutton. Nej, jag vill träna med min häst. Lära mig att rida, och lära hästen roliga saker. OCH ha roligt under tiden. Därmed inte sagt att jag inte rider i skogen också - eller låter hästen gå i hagen.

Och nej, jag tänker inte få dåligt samvete för att jag inte har min häst på lösdrift. Den hagvistelse han får räcker gott för honom i kombination med ridning och mental stimulans. Och ja, jag har häst för min egen skull - inte hästens. Vilket vi alla har.

Bara för att jag redan tagit tillvara på något som du missat. tsss tsss.....
Att leva mitt ibland hästarna och långa tider i princip veta vad de har för sig under all vaken tid på dygnet. Att hela sommaren höra allt de säger och gör genom det öppna sovrumsfönstret, det ger en otrolig närhet. Jag vet deras vanor, behov och lustar. Vad som gör dem glada, lugna, tillfreds och vad som roar eller oroar dem. Jag känner på mig hur de mår. Och de kan berätta för mig var de har tappat sin sko, så att jag kan hitta den och slå på den igen. Mina ston de berättar för mig när de tänker föla, och tar tacksamt emot min förlossningshjälp. Fölen de är nu vuxna, men jag har en mycket nära kontakt med de av mina hästar som i princip är födda i min famn.

Så jag tror inte att jag har missat något alls.

Men snälla människa !! tror du att du är ensam om att ha egen gård??????

Nej de gör ju inte det. Så på det viset kan du tävla och flänga omkring till en betydligt billigare penning. Och inte behöver du ta hänsyn till något levande djur heller. Vilket i ditt fall verkar att vara en god idé, enär du endast verkar att se hästen som en tävlingsmaskin.

På vilka grunder anser du dig veta att jag bara har hästar som tävlingsmaskiner :confused:

För att jag tävlar i svår klass??

Du har en lång lång lång väg att gå och du lär nog få söka hästarnas själ länge till med din inskränkta och fördömande inställning samt ditt stängda sinne.

Ärligt talat tycker jag lite synd om sådana som dig för du lär missa mkt om du inte öppnar ditt sinne , men det har du ju redan gjort och det märks.......

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38