Hästköp och ekonomi

Var står du?, jag letar stallplats i sthlm och håller på att scanna av.

Oj! Vad jobbar du med som har tid med 8 hästar (får man fråga det)?

Nu får du ge dig!

Vi har väl alla häst för vår egen skull!

Ska man kunna bedriva ridning på tävlingsnivå behövs allt av det som du betraktar som onödigt! Jobbar du inte din häst överhuvudtaget? :confused:

Självklart är hästens grundbehov viktigast och min häst får sina grundbehov. Det finns massor av hästar i sthlms området som får det och mår mycket bra.

Nej jag vet det. Men han får åtminstonde vara ute mellan kl. 8-16 och det är mer än vad många andra hästar får vara och då pratar jag inte om STHLM enbart.

Vi har väl alla häst för vår egen skull!

Javisst och det är sunt att du "erkänner" det. Tävling och träning är ju inte för hästens skull.

Det som är dubbelmoral är att försöka hävda att man gör allt för hästens skull och inte för sin egen. Vi skaffar väl häst för att vi själva vill hålla på med hästar och inte för att vi brinner av att hjälpa en häst.

Det är ju absolut inget fel att ha ridhus och dyr fin utrustning osv men man bör inse att det är för ägarens skull och inte för hästen.

Ja det är väl ganska självklart att man har häst för sin egen skull. För att jag tycker det är kul att rida, träna och tävla. Jag har iallafall aldrig påstått motsatsen.
Ang. ridhus så tycker jag att det är bra att ha, inte bara för min skull utan även för hästens skull. Självklart skulle han överleva utan ridhus men jag vet att min häst mår bäst av regelbunden motion varje dag och inte bara de dagar som jag kan rida på någon utebana. Fast det är klart jag bor ju i en av STHLMs förorter så jag borde ju faktiskt inte ha häst eftersom jag inte kan erbjuda den ett par tunnland stora hagar. Att jag däremot kan erbjuda den daglig utevistelse,bra mat, hovslagare, veterinär, motion, kärlek plus en massa annat verkar inte betyda så mycket. :crazy:

Men då så har du ju tänkt över vad hästen behöver och vad du vill ha, och viktigast: skillnaden där emellan.

Jag är Ingenjör.
Men hästarna tar inte så mycket tid.
30min morgonfodring och så det jag vill rida.
Samt viss skötsel av hagar och stall.

Sedan så fodrar mina medryttare lunch och mockar och så.
Och de rider även de flesta hästarna.
De betalar inga pengar för att rida utan de hjälper till.
Hästarna är saluhästar och avelshästar.

Och så fodrar min sambo kvällsfoder.

Vi bor ju på egen gård, så det är nära till stallet.

Ska man kunna bedriva ridning på tävlingsnivå behövs allt av det som du betraktar som onödigt!
Nejdå, jag har ridit på SM nivå på grusvägar med en pannlampa de mörka vinternätterna. Så det går bra ändå.

Och dessutom så handlade det om hur man skulle klara en ekonomisk knipa. Vid ekonomisk knipa så anser i alla fall jag att tävlandet får stryka på foten. Och kanske ridningen med för den delen.

Jobbar du inte din häst överhuvudtaget?
Hästarna jobbas, men det är ju mera andra än jag som gör det. Men de jobbas och tränas ordentligt. I alla fall 6st av de 8. Man kan ju åka till ridhus om man vill. En kostnad som omedelbart upphör om man slutar att åka. Dock brukar vi ha vintervila nov-dec.

Medryttarna får låna mitt släp och även bil om det behövs, men betala ridhusavgift (50:-) och tränare själva.

Visst , men din stora idol Ulla Håkansson bor i skåne och det är en jädra skillnad på vädret i Skåne och i stockholm och tillockmed här i Göteborg.

När det är isigt och minusgrader här är det flera + grader i Skåne. , knappt fruset och ingen snö.

Vad har du för hästar?? Islänningar??

Och du vet Ulla H har numera ett ridhus för hon insåg att hon faktiskt inte klarade sig utan det.

Vad har du för hästar?? Islänningar??
Ja, och en nordsvensk och en shettis. Spelar det någon roll?

Och du vet Ulla H har numera ett ridhus för hon insåg att hon faktiskt inte klarade sig utan det.
Ja, men hon vann massor av SM i dressyr helt utan att ha ridhus. Och nu så är hon ju säkert 60 år. Om jag var 60 år, så skulle jag också tycka att JAG, obs jag och inte hästarna, kunde behöva ett ridhus för att skona MIN kropp. Hästarna skulle fortfarande inte behöva det.

625 kr i månaden per häst Får inte dina hästar någon mat???
Jodå, titta på Foder-forumet, tråden "Vad kostar hästarnas mat". Och så måste du tänka på att jag har eget stall och sommarbete, så kostnaden är utslagen på hela året. Hästarnas mat kostar bara på vintern.

Jag har genom hårt arbete och stor sparsamhet lyckats att skaffa mig ett boende som kostar 7.000:-/månad för mig, min sambo, mina 3 barn och alla hästarna. Litet listig har jag behövt att vara också. För de pengarna har jag ett sunkigt hus, ett fint 5-boxars stall, 9ha hagar varav 7ha vall och en upplyst ridbana 20 X 40 med tveksamt underlag.

Vädret i Stockholm är jag väl förtrogen med.
Ty jag bor bara 55km norr därom.
Och jag tycket då inte att snön är något problem, men däremot novemberslabbet.

Jo men Ulla bor i skåne och har inte ens snö utan barmark och + grader, då klarar ju sig vemsomhelst utan ett ridhus.
Men jag förstår att hon kanske pga sin ålder vill kunna gå inomhus.

Nej jag bara undrade vad du hade för slags hästar, Har nog inte uppfattat det någonstans :)

Med erfarenhet av både skånsk och stockholms vinter så kan jag lugnt säga att det är bra mycket trevligare ridklimat i stockholm. Blåst, regn, leriga vägar och +5 grader är snarare regel än undantag åtminstone i sydvästra skåne och sämre ridväder får man leta efter.

Ja fast det går att rida och träna utan ridhus iallafall.
du har bara dåliga kläder om du klagar på blåsten och regnet ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Ett mirakel har skett! Tack vare en massa trix och fix och bönande och tiggande har jag lyckats få ihop alla mina skulder i ett lån som...
Svar
12
· Visningar
2 489
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
6 130
Senast: sona
·
Ekonomi & Juridik Sist jag(och mina föräldrar då)hade häst var det en relativt enkel historia. Stallplatserna kostade 800 kr i kallhyra(kollektivstall med...
2 3
Svar
53
· Visningar
10 680
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar