Hästköp-låna eller ej?

J

jana83

Lite nyfiken att höra hur ni här finansierat era hästköp..lånade ni pengar eller sparade ni ihop till er häst? köpte ni mkt saker i början till hästen som tex utrustning?..har tänkt på att det blir ju en hel del kostander i början och har man inte sparat så blir de svårt att få pengarna att räcka.. :smirk:

Sv: Hästköp-låna eller ej?

Hade pengarna och köpte hästen kontant, likaså utrustningen. Och sedan har jag ett rätt rejält konto för oförutsedda veterinärkostnader (t ex sånt som inte försäkringen täcker).

Mamma och Pappa betalade hästen, sedan fick jag köpa den utrustning jag behövde, tack och lov följde sadel med i köpet :)

ja det gäller att ha ett konto som är till för oförutsedda utgifter och så att man har råd att köpa lite ny utrustning ibland.. :)

Någon mer som vill dela med sig av sina hästköp och kostnader?? :)

Jag hade pengarna innan - men så kostade hästen 3000 (+ besiktning och alla täcken etc jag köpt genom åren)...
När jag senare köpte ny sadel hade jag de 10 000 som gick åt.

Jag skulle vilja ha pengar till utrustningen, men när det börjar handla om 50 000- 100 000 eller mer för hästen kanske jag skulle låna en del av beloppet, men jag har ärligt talat ingen aning om hur jag skulle göra. (Och hoppas att jag inte "behöver" köpa ny häst på länge).

Självklart måste man också ha möjlighet att få tag på pengar vid oförutsedda händelser.

Jag skulle inte skaffa en häst om jag bara precis hade till hästens omkostnader (stall+nödvändig "startutrustning"+ev lån) utan någon extra buffert - hellre vänta några månader och lägga de pengarna i bufferten.

Min första betalade jag själv, nummer två lånade jag till, nummer tre är egen uppfödning, nummer fyra köpt för lånade pengar, nummer fem egen uppfödning. :angel:

Köpt kontant själv. Behöver man låna till hästen tror jag det snart drar iväg med alla kostnader som dyker upp. Månadstotalen med både lån, stallhyra, vet, hovslagare, foder, utrustning, träning, tävling... Det blir mycket och lånet blir en stor del av kakan.
Köper man en häst man har råd med i inköp så blir det mindre gnetande... (Min åsikt.)

Min första stora häst köpte jag av pengarna för ponnyn, när jag var 17,(har henne kvar,hon är 28 i år)

Andra hästen födde jag upp själv.
Fölet jag köpte 03, "lånade vi på huset" :angel: ,
snacka om att jag har en snäll sambo :love:

Jag betalade min häst kontant. Det är tryggt att veta att hon är 100% min och att ingen kan ta henne ifrån mig!
Eftersom jag hållt på med hästar i 30 år innan jag köpte min hade jag redan mycket utrustning, men köpte sadel och täcken för ca 15 000:- som jag också betalade kontant.

För att finansiera det hela sålde jag min lägenhet som jag vantrivdes i! Jag har aldrig ångrat mig ;)

Häst nummer 1 betalade jag själv, köpte häst nummer 2 för pengarna jag fick när jag sålde nummer 1 + lite sparpengar.
Utrustningen köpte jag också själv för sparade pengar.
Sålde sen Nummer 2 pga en olycka.
Nummer 3 var aldrig min utan mammas men jag betalade all utrustning till henne.
Nummer 4 var egen uppfödning på mammas sto.
Köpte sen tillbaka nr 2 för egna pengar när hon skulle säljas igen.
Sålde sen både nummer 3 och 4 fick tyvärr avliva nummer 2 pga av ålder.
Köpte då nummer 5 för pengarna jag fick för nummer 4 och lite sparpengar.
Sålde all utrustningen och köpte ny eftersom nr 5 är islandshäst och inte halvblod.
Tog sen lån för att köpa ny sadel då den jag hade blev urväxt och då den kostade massor med pengar blev det ett lån till den.
Nummer 6 ännu en islandshäst, fick halva i födelsedags present av mamma och så äger hon halva.
Köpte även till denna hästen all ny utrustning så som sadel osv själv på dom pengar av lånet som inte var förbrukade.
Mamma äger numera även halva nummer 5 då hon fick halva av mig i present.
Nummer 7 var på väg men nummer 5 kastade.
Så till nästa år ska nummer 7 vara på väg.

Så...någon som hängde med här??? :D

JAg lånade till min, jag hade tänkt att spara ihop till henne medans jag hade henne på foder men Ägaren var tvungen att sälja henne tidigare så då lev det som det blev. Utustningen följde med men jag var tvungen att köpa en ny sadel till henn för den gamla passade dåligt.Sen har jag köpt saker allteftersom de behövts och nu när lånet är avklarat så blir det mer och mer prylar :)

Vi har varierat oss. De första hästarna köptes kontant, likaså deras utrustning och hästtransporten. En av hästarna har vi lånat en viss del till.

Ska man låna till en häst så tycker jag att man ska betala en viss del själv (ungefär som kontantinsats till hus) så man vet att man faktiskt har råd att betala lånet sedan.

Egentligen så är det ju inte hästinköpet som är det största problemet för folk utan det faktum att en häst kostar ganska mycket varje månad och dessutom att det ibland blir oförutsedda utgifter.

Häst nummer 1 köptes kontant, kostade ett 6-siffrigt belopp :o
Häst nummer 2 är en avkomma till min första häst.
Häst nummer 3 köptes kontant.

Min pålla kostade 10 000 kronor, pojken betalade 5 och jag 5.. =)

jag betalade min häst kontant. tror inte på att låna pengar det blir bara mycket dyrare i slutet.

Jag betalade min 1:a häst kontant och fick med massor av tillbehör (täcken, borstar, sadel, träns, helt stallapotek mm) då förre ägaren inte planerade att köpa ny häst. Häst nr 2 köptes för pengar jag dels fick från försäljning av häst nr 1 samt ytterligare sparade pengar. Det var super att få med så mycket grejor som jag fick till häst nr 1 för även många små saker blir dyrt sammantaget. Jag skule kunna tänka mig att låna 10-20 000kr ytterligare för att få den häst jag verkligen vill ha men det skulle inte fungera för mig att behöva betala tillbaka stora summor på ett lån varje månad. Det är bättre att försöka spara ihop pengarna och klarar man inte av att spara pengar varje månad hur ska man då kunna klara av att betala tillbaka ett lån?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 562
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 409
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar