Hästköp i Danmark

B

barney

Jag köper en 2-åring om några veckor av privatperson i Danmark via ett välrenommerat stuteri som är ombud då hästen är uppfödd där. Kan det vara OK att göra enl. följande? Säljaren/stuteriet röntgar på plats + gör en ordinär besiktning. Om allt är OK skriver vi kontrakt, med förbehåll att köpet går igenom om beskiktning i Sverige hos min veterinär är u.a. Har någon erf. av detta? Hur gjorde ni med betalningen? Tacksam för alla tips!

Mitt tips.

Tag kontakt med ditt tilltänkta försäkringsbolag i Sverige och fråga dem vilka klinker i Danmark de godkänner för veterinärbesiktning. Tag en utav dessa klinker så behöver du inte besiktiga om hästen i Sverige utan kan försäkra direkt.

Köp en check i Sverige på överenskommet belopp och lämna direkt vid övertagandet av hästen.

Bra råd, exakt så gjorde vi. Vårt försäkringsbolag krävde dessutom en speciell sorts intygsblankett den "blå" blanketten på flera sidor.

Skönt att ha hästen försäkrad om något skulle hända under transport och till du fått hästen undersökt av egen veterinär.

Tack för goda råd! (Vilket utmärkt forum detta är, jag är ny här.) Återstår bara mina funderingar kring kontraktet. Jag inväntar ett med posten och kommer självklart kontakta en jurist om jag är tveksam, men det vore bra att få veta hur andra "utlandsköpare" (gärna från Danmark)gjort.

Tänk också på följande;

I Danmark säljer man nästan alltid sina "bra" hästar med villkor, dessa villkor kan vara utformade på mycket olika sätt. Det vanligaste är dock en relativt låg köpsumma mot att mer pengar skall erläggas till säljaren i de fall hästen uppnår vissa kvaliteer.
Jag har själv köpt hästar från Danmark och i alla fall utom ett har jag lyckats undvika villkor.
Mitt villkor är dessutom på andra hållet så uppfödaren ger mig premier om jag uppnår vissa mål.

Ha också i beaktande att tvister skall lösas där säljaren är mantalskriven och enligt de lagar som existerar där.

Med andra ord se till att försäkra din tilltänkta krumelur i det belopp som hela köpet har kostat dig (köpeskilling, veterinärer, transporter etc) enligt försäkringsbolagets alla förskrifter.
I de fall något skulle hända med hästen är det "bara" ditt hjärta som blir krossat, inte resten av din existens.

Försäkringsbelopp och villkor känns inte som något problem (just nu). Däremot är jag nyfiken på hur kontrakten brukar se ut när man köper från Danmark. Använder man standarddito och isåfall, är de på danska (hjälp..)? Tycker det kan vara pirrigt nog att fylla i de svenska standardkontrakten.

Ha också i beaktande att tvister skall lösas där säljaren är mantalskriven och enligt de lagar som existerar där.

Inte riktigt sant. Om man skriver ett köpeavtal och där anger i det här fallet antingen dansk lag gäller eller svensk lag gäller och då gäller de landets lagar. Kan vara bra att veta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är ny här på bukefalos men jag måste få be om lite rådgivning från objektiva utomstående. Jag sålde en häst för några månader...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
12 522
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 704
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
26 055
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar