Hästköp från din klubb, något du kan tänka dig eller inte?

Casteloro

Trådstartare
Låt säga att du är intresserad av att köpa en häst från klubben/ridskolan där du håller till. Hästen fungerar inte helt perfekt men har bättrat på sig under en tid och går relativt fint, det är dock ingen häst som för tillfället är påtänkt för försäljning. Hur skulle du ha gjort i den här situationen?

Det är en häst du verkligen vill ha, du får visserligen betala mer än du tänkt dig och det är ingen häst som du kommer att rida SM med, men det är drömhästen för dig. Hur högt hade du kunnat tänka dig att gå i kampen om att få hästen i din ägo? Grundpriset är 50 000 men de begär mer, låt säga 20 000 mer för hästen?

Skulle du kunna tänka dig att förhandla fram något avtal som säger att hästen får stå kvar inom ridskoleverksamheten, kanske för att klubben skall få möjlighet att skaffa en ny fungerande häs först? För att du eventuellt skulle kunna förhandla fram ett bättre pris? Hur tror du att klubben skulle ställa sig till liknande förslag?

HUR skulle du göra i en liknande situation?

Detta är en tanke som slagit mig, till exempel från diskussioner i andra trådar där det handlar om köp av ridskolehästar. Har inget personligt intresse av just den här tråden mer än att det vore intressant att se och höra andras åsikter gällande detta ämne. Vet att det funnits liknande exempel för många år sedan på klubben där jag håller till och tanken är att ta reda på hur det ser ut idag..

Hälsningar

Strindlund

Sv: Hästköp från din klubb, något du kan tänka dig eller inte?

Hur jag skulle göra?
Om jag verkligen ville ha hästen så hade jag istället letat reda på en annan häst som verkligen passade för ridskolans verksamhet och bytt med dem. Det är trots allt så att det är ekonomin och verksamheten som styr hästhållningen på en ridskola. Det som de minst av allt vill är att få en häst mindre i verksamheten så att det blir mindre inkomster. Genom att byta med en annan lämplig ridskolehäst som kan gå in i verksamheten med en gång slipper de detta.

Tror du att din ridskola skulle acceptera detta? Har du den kunskapen som gör att du hittar en häst som ridskolan skulle kunna tänka sig? Nämner bland annat att det eventuellt skulle gå och förhandla fram ett avtal som säger att ridskolan får ha tillgång till hästen tills att de hittat en lämplig häst. Är detta något som du alltså inte skulle vilja göra, utan istället gå igenom din plan för att få hästen?

Om jag hade pengarna och hästen var min drömhäst skulle jag självklart köpa den, om än till överpris. Förutsatt att den går igenom besiktning då.

Ett avtal att ridskolan kan disponera hästen tills de hittat en lämplig ersättare hade jag kunnat gå med på. Om de vill ha betalt direkt och använda hästen på "min risk" sas så skulle jag vilja ha sänkt pris. Om de kan bara vill vänta med affären tills ersättare är hittad skulle jag kunna tänka mig att vänta en rimlig tid och sen betala fullt ut. Hänger någon med i mitt resonemang?

Jo, jag tror nog att jag hänger med dig i ditt resonemang. Om de vill ha betalt fullt ut på en gång men ändå använda hästen i sin verksamhet ett tag till så bättre pris än begärt. Annars kan kontrakt skrivas och du lägger en handpenning, typ? Nåja, det låter faktiskt ganska vettigt.

Undrar hur försäkringsbolaget ställer sig om hästen ingår i ridskoleverksamhet när den är privatägd? Då alltså all betalning och alla papper är skrivna.

är väl inga skillnader försäkringsmässig på en ridskolehäst och en privathäst? :confused:

Tror du att din ridskola skulle acceptera detta? Har du den kunskapen som gör att du hittar en häst som ridskolan skulle kunna tänka sig? Nämner bland annat att det eventuellt skulle gå och förhandla fram ett avtal som säger att ridskolan får ha tillgång till hästen tills att de hittat en lämplig häst. Är detta något som du alltså inte skulle vilja göra, utan istället gå igenom din plan för att få hästen?

Ja jag tror att ridskolan skulle acceptera det. Och ja jag har kunskapen och kontakterna att hitta en ny häst som passar för lektionsverksamhet.
Själv skulle jag inte lämna "kvar" en häst hos ridskolan som jag köpt ut. Köper jag hästen för att jag verkligen vill ha den så lämnar jag den inte kvar som ridskolehäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 729
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 591
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan (Jag hoppas att vi kan ha den här diskussionen utan att bli arga på varandra. Snälla ta ett djupt andetag innan du skriver något i...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
6 414
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar