hästkompisar

O

oxe

Har ganska nyss köpt ett härligt ställe. På gården finns ett litet stall med möjlighet att ha en häst. Min fundering har varit att kanske skaffa en tacka med ett par lamm som sällskap till en eventuell blivande häst. (I stallet finns än så länge tre kaniner och ett antal höns). Vi har fyra barn tillsammans varav två har gått på ridskola, en rider hos kompis och en går på ridskola. När man läser hästannonser är hästkompisar ofta ett krav för att det ska bli affär. Är det en möjlighet att ha får som sällskap istället, eller är det så att hästen far illa, för det vill jag ju inte.

Sv: hästkompisar

Efter vad jag har förstått kan en häst mycket väl gilla ett får eller så men det kan aldrig bli en hästkompis... så jag skulle inte välja att ha ett får som (enda) kompis till en häst. Hellre en shettis eller så i sådana fall... det är ju nästan som ett får :rofl: i storlek i alla fall. Dessutom är ju shettisar härliga individer i många fall och barnen kan ju köra en shettis eller rida om de inte är för stora...

nejnejnej !!! För hästens skull... SNÄLLA ha hästkompis:crazy:

Går det inte att bygga till en box?=)

En shettis äter inte mkt , och barnen kan ha kul med den rida/köra så satsa på en shettis istället, för pållens skull.

Se till att du får in två hästar i stallet och köp två st..

ingen häst mår bra av att vara ensam häst och dina ungar kommer att tröttna på den enda hästen om det bara alltid är en unge som får rida.. aldrig kunna rida ut tillsammans osv..

Hästar mår inte bra av att inte ha andra hästar omkring sig. Kan man inte se till att ens häst har åtminstone en hästkompis tycker jag att man ska avstå från att ha häst tills man kan tillgodose det behovet

Tror det är lag på att ha minst TVÅ hästar i ett stall.. Andra djur är visserligen sällskap, men hästen behöver ändå ha en -hästkompis-.

Jo just de, de har ju andrat lagarna i sverige, sa man far inte halla en hast ensam, om du har barn sa en liten ponney och en hast ar ju utmarkt.

och en shettis lever pa ingenting,,nastan som ett far,, om du kopper en vit sa ser de nastan likaanna ut :rofl:

nej inte lag.. men en häst bör få se andra hästar dagligen, ex om grannen har hästar så de ser dem i hagen bredvid.. finns säkert specialfall som får dispens också..

men en normal häst ska ha kontakt med annan häst dagligen..

jag säger som alla andra, köp en shettis som sällskap!, och om du tar en mini så får dom säkert plats i samma box eller ett hörn av stallet. :)
och har du plats för ett får eller en get, så får du plats med en minishettis, eller shettis :) Eller så bygger du vinterburar åt kaninerna så dom får flytta ut, och bygger ett litet ställe åt en ponny där istället.

Lycka till!

Det är INTE lag på att man måste ha 2 st.

Men jag håller med andra, skaffa en liten ponny som sällskap. Det behöver inte ens vara något som barnen vill/kan hålla på med, det finns gott om äldre ponnys/hästar på annons som bara är tänkta att funka som sällskap el. lätt ridning och som behöver ett gott hem, skaffa en sån. Se till att den är snäll bara :crazy:

Häsatr behöver hästar som sällskap. Precis som vi människor behöver mänslig närhet för att må bra behöver också hästar närhet av sin egen art, och det är bevisat plågsamt för en häst att inte få vistas med andra hästar. Man bör aldrig utsätta en häst för sånt lidande.

Det gäller samma sak för andra flockdjur. Hundar finner inte samma sällskap i en katt som i en annan hund, trots att hunden trivs bra med katter. Och en människa finner inte samma sällskap i ett annat djur som i en människa, oavsätt hur djurälskande man är. Vi söker oss naturligt till vår egen art.

Herregud NEJ!

Hästar är sociala djur och behöver hästkompisar!

Skulle ett får eller en kanin uppfylla dina sociala behov ?
Tror förresten inte ens att det är tillåtet att ha hästar ensamma numera.

Bygg en liten box till och köp en shettis..

om man bryr sig om hästens bästa så skaffar man en hästkompis. :angel:

Tack för era synpunkter. Jag tror ni har fått fram er poäng, och jag skulle aldrig göra ett djur illa medvetet, det är ju därför jag funderar.
Vad jag däremot kan fundera över är varför hästars sociala behov poängteras så mycket mer än andra djur. I andra djuranonser står det aldrig "hundkompisar ett krav" eller "kaninkompisar" eller "getkompisar" eller "griskompisar"... Bara en fundering...

hej
det hela är ganska enkelt ..hästar är nämligen flockdjur!
ett förslag från mig är ju att hyra ut en stallplats om du inte vill köpa två hästar det hela blir ju enklare om man kan hjälpas åt och så får ni ju troligen hjälp av någon hästkunnig..fattar det som att ni är nybörjare?? alt ta en eller två foderhästar så länge och prova på

Hundar, kaniner, får och många andra djur är också flockdjur! Jag menar inte att det inte skulle vara viktigt för en häst att ha hästkompisar, men varför betonas deras sociala behov på ett helt annat sätt än andra djurs?
Vad gäller en eventuell hästs kompis hos oss så går det självklart att lösa, ville bara undra lite, så att det blir bra.

Min pålle fick gå ensam ca: 1 månad efter att vi fick ta bort våran andra häst.
Man kände knappt igen honom, han var sällskapssjuk slö att rida och rörde sig knappt i hagen!

Vi köpte en minishettis och det märks inte ens på foderkostnaderna, och avmaskningen räcker till båda!
Iofs blir det ju en till verkning och vacc.

Hästen är nöjd och glad, jag trodde inte att han skulle "nöja" sig med en minishettis då han alltid haft stor sällskap.
Men dom är bästa kompisar och busar och bufflar och trivs ihop!

Skulle ALDRIG kunna tänka mig att ha en ensam häst!!

Hundar, kaniner, får och många andra djur är också flockdjur! Jag menar inte att det inte skulle vara viktigt för en häst att ha hästkompisar, men varför betonas deras sociala behov på ett helt annat sätt än andra djurs?
Vad gäller en eventuell hästs kompis hos oss så går det självklart att lösa, ville bara undra lite, så att det blir bra.

en hund bor ofast i huset, omgiven av människor dygnet runt, en helt annan sak för hästen som går ute i hagen och stallet ensam.

Hur många får och grisar har du sett gå själva..? där handlar det ju oftast om uppfödning. jag tror inte att kaniner ens går att jämföra med hästar, hur många harar ser du springa ute i flock i naturen förutom små harbäbisar?

Min "kompis" har sin travare ensam och det tycker jag är fel, hästen är otroligt dominant. Visst trivs hästen i hennes sällskap men det är ju för att han inte har nån annan att ty sig till. nej ärligt talat skulle jag inte våga ha en häst själv. Varför inte hyra ut som någon föreslog? kanske vore en lösning? eller bara sjaffa en liten minishettis? dom kostar ju inte särskilt mycket i drift :angel:

om det går att lösa så självklart borde du ha en hästkompis :D Hoppas allt löser sej*

jag har även getter och även om de slåss ibland så klarar dom sig inte utan varandra. Dom verkar må bäst av varandras sällskap.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 597
Senast: MiniLi
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 155
Senast: Linda_A
·
Anläggning Hej! Vi ska någon gång framöver bygga ett litet stall hemma på gården. Det kommer maximalt att rymma fyra hästar. Jag har kontaktat...
Svar
8
· Visningar
2 275
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar