Hästkommunikation

B

brilianthorses

Hej :)
Jag är intresserad av det här med att kommunicera med hästen genom telepati :laugh:
Vad tycker ni om denna metoden?
Tror ni att det är möjligt?
Har ni prövat?

Jag tror att det går. Håller själv på att övar men jag tror att hemligheten är att lära känna sig själv och lära sig fokusera och stänga av allt runt omkring. :)
MVH Louise

Sv: Hästkommunikation

Alla såna övernaturliga metoder är enligt mig rent skitsnack. Skulle det på något sätt vara möjligt att kommunicera med sin häst på sånt sätt så skulle alla människor ha världens bästa relation med sina hästar.

Bejkonfis: Har du verkligen prövat det!
Det är inte så lätt som du tror. Alla vet kanske inte att det fungerar, ingen vill kanske pröva eller så är det inte så lätt därför har alla inte en bra relation med sin häst. Det tar flera år att kunna använda sig av denna metod. Du behöver lära känna dig själv på djupet och öppna alla dina stängda dörrar ;)
Korven: Vad menar du? :)

Det finns miljoners trådar om hästprateri. Sök, så ser du.

Annars kan du söka på tekniken Cold readeing. Googla. Så lär du dig hur du kan göra. ;)

Norrland

Henry Blake har skrivit en bok som är lite intressant. Han påstår själv att han har telepatisk kontakt med sina hästar och han försöker argumentera för det på ett seriöst sätt.
Även om det är hokus pokus lägger han fram en del idéer. Det som jag fastnade för var hans försök att tyda hästarnas språk. Blake skapar i princip en mänsklig ordbok för hästläten som man ska kunna slå upp "djupt frustande, följt av försiktig gnäggning" i och se vad hästen 'säger'.

Det är säkert där svaret på telepati ligger. De flesta kan se på en häst och förstå att - attans, han är förbaskad. Med mycket erfarenhet eller en naturlig fallenhet är jag rätt övertygad om att man kan tolka hästens språk så väl att man kan förutse dess närmaste handlingar och till och med få lite historia om vad som hänt hästen nyligen. (edit: på samma sätt kan man kalibrera sitt eget språk efter hästarna och få hästen att uppföra sig som man vill utan direktkontakt. Kroppspråk använder alla i sin kommunikation med hästar men vissa kan säkerligen förfina förmågan till den grad att hästen 'förstår' dem i mycket högre grad än andra)
Visst är det en konst som inte alla kan lära sig men att kalla det telepati och tillskriva sig själv magiska förmågor tycker jag är rätt löjligt.

Om hästen hade kunnat använda sig av mänskligt/mentalt språk och säga 'hej hej hur mår du' telepatiskt hade de tveklöst även varit intelligenta nog att kommunicera direkt med 'vanliga' människor...vilket inte visat sig under ett par tusen år av gemensam historia.

Senast ändrad:

Tror också att jag läst den boken av Henry Blake den heter tala med hästar va?
Jag tror att NH hör ihop med telepati på något sätt.
Du måste ju vara helt öppen om du ska kunna ta emot hästens budskap.

Man behöver inte vara så öppen att hjärnan rinner ut.:devil:

Läs etologi i stället, för att få den teoretiska grunden till djurs kommunikation - kroppsspråk, läten, dofter... Umgås med hästar, handskas med, sköt om dem, rid dem och sitt och iaktta dem i hagen. Läs på om människans kroppspråk, se hur duktiga hästmänniskor hanterar hästar. Fundera över hur teori och praktik hänger ihop.

Jag tycker det är fantastiskt att två så väsensskilda djur som häst och människa kan kommunicera och förstå varandra så att djup vänskap kan uppstå. :)

haha Telepati? Hur menar du då? Nej lär dig hästens kroppspråk istället.

Hästmannaskap har inget med telepati att göra. Utan det handlar om att lära sig hur hästen fungerar och att med små hjälper kunna samverka med hästen.

Det gäller alltså att lära sig djuret häst.

Norrland

Bejkonfis: Har du verkligen prövat det!
Det är inte så lätt som du tror. Alla vet kanske inte att det fungerar, ingen vill kanske pröva eller så är det inte så lätt därför har alla inte en bra relation med sin häst. Det tar flera år att kunna använda sig av denna metod. Du behöver lära känna dig själv på djupet och öppna alla dina stängda dörrar ;)
Korven: Vad menar du? :)

jag menar att jag har en alldeles utmärkt kommunikation och relation till min häst , vad man sen kallar det vet jag inte...vem som läser av vem vet jag inte..

Jag är intresserad av det här med att kommunicera med hästen genom telepati :laugh:
Har ni prövat?

Jag tror att det går. Håller själv på att övar men jag tror att hemligheten är att lära känna sig själv och lära sig fokusera och stänga av allt runt omkring. :)
MVH Louise

Jag tror ju på mkt övernaturligt och andligt så självklart är även detta en möjlighet för mig.... :D

Om det nu går, om du lyckas eller om du vet någon som lyckats,
hänvisa dem till mig! Jag är etolog och hade dött av lycka om någon faktiskt kunde fråga hästen varför den gör som den gör! Tänk, hela min yrkeskår skulle ju bli överflödig!

Jag har av ren nyfikenhet kontaktat en "kommunikatör". Det var inte många rätt i vad hon påstod att min häst sagt. Det mesta var sånt hon luskade ut av omgivningen, allt annat var bara rent blajs.
Däremot har jag träffat en hel del duktiga hästmänniskor som kunnat läsa av hästen och kommit att förstå honom väl på den vägen. Utan telepati, men med en massa känsla för djuret.

Roligt att höra att det inte bara är jag som är intresserad av denna metod :P
Cizma: Kul att du också tror på det :D
Sthu: Hör av mig via pm ;)

Har ni prövat?

MVH Louise

Har du någonsin tänkt på vilken kapacitet som krävs av en hjärna för att kommunicera helt utan att se eller höra den du "pratar" med. Telepati sker helt utan kroppsspråk och ljud.

Hästens hjärna är lika stor som en knuten näve.

Om hästen hade kunnat kommunicera den vägen hade de också varit tillräckligt smarta för att komma på sätt att slippa det de tycker är obehagligt. De hade tex inte varit flyktdjur.

Att du ens försöker ta detta seriöst tyder på ganska liten förståelse för hästar och en väldig brist på kunskap och respekt till hästar.

All kommunikation kräver någon form av bärande media för att budskapet ska nå fram till mottagaren. Exempel på detta är ljudvågor, radiovågor eller optisk kabel.
Människor använder till stor del synen för att samla in information från omvärlden (med hjälp av ljus som bärare). Hundar använder nosen och luftburna doftpartiklar. Hästar använder inte sin syn, eller övriga sinnen, på samma sätt som människan. De kan helt enkelt inte fysiskt se det vi människor kan se.

Om du, eller någon, kan ge bevis för följande:
1. Påvisa vilket bärande media som används vid telepatisk kommunikation häst-människa.
2. Påvisa hur bilderna kodas om för att människans hjärna kan ta emot, "se" och förstå bilden som kommer från hästen.
3. Kunna återupprepa tester där resultatet alltid blir detsamma och som visar att telepatisk kommunikation fungerar mellan häst-människa.

Då har vi en diskussion som är värd att föra.

Eftersom du redan har valt att "tro" och inte "veta", så antar jag att vi aldrig kommer att nå fram till en sådan diskussion, varken nu eller senare.

/V

Jag tror inte på telepati, däremot att vissa är mer lyhörda och läser av djuren genom kroppsspråk osv.
På samma sätt kanske vissa djur är mer lyhörda och läser av människor i dess omgivning.
Och om två av dem möts så kanske det kan uppfattas som telepati.

Jag tror mer på kunskap och tålamod, att ge sig tid att bara se på hur hästarna är mot varandra. Att sitta på en sten i en sommarhage och kolla på hästarna kan vara väldigt givande.

Precis.... dessutom så handlar det om att öppna sina egna kanaler.... och glömma vårt eget talande språk och lyssna till den tysta kommunikationen....

Jag tror inte heller det har något med telepati att göra, utan det handlar om att träna sig i att läsa av hästens kommunikationsvägar. Precis som många skriver krävs det öppenhet och närvaro. Annars är det lätt att missa den där lilla vinklingen av örat eller läppens rörelse, blicken eller den förändrade andningen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 608
Senast: tott
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 229
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar