Hästklippning efter årsskiftet? (snabba svar)

W

WesternWolder

Hejsan!
Jag har nu fått tag på en klippmaskin och hade tänkt mig att jag skulle raka av lite päls på min arab. Han rids minst 5 gånger i veckan, ca 30-60 min. Han börjar bli svettig efter ett tag, så tänkte att det vore dags att klippa honom.
Han har aldrig blivit klippt,(och jag har aldrig klippt) så ska ta det lungt och bara ta halsen första gången ifall det funkar bra. Hade tänkt mig "typ" täckesklippning.

Men så sa någon att det inte är bra att klippa efter årsskiftet, det kan tydligen störa något med pälsfällningen.

Men nu undrar jag, Är det OKEJ att klippa honom lite? Blir ju som sagt ingen helklipppning, utan sparar hela ryggen och benen. Han har 280g vintertäcke, och tillgång till flera fleecetäcken och andra täcken. Har dubbla täcken i boxen.

Snabba svar helst! :)

/ Sara, 15

Sv: Hästklippning efter årsskiftet? (snabba svar)

Jag gör aldrig det eftersom jag har sett hästar som haft björnpäls till midsommar tack vare för sen klippning.

Jag har alltid klippt hästar fram tills i mars-april. Till och med Maj. Inte tusan har deras päls blivit konstig.

Om pälsen blir konstig är upp till varje individ. Jag kör den regeln här att så länge de inte fäller så klipper jag. Har klippt hästar i 7 års tid.

Denna hästen är klippt den 12 Maj. Som ni ser så hade han björnpäls och inte minsta antydan till att släppa vinterpälsen. Han fick jättefin sommarpäls där jag klippt.

10054450.jpg

Det är individuellt från häst till häst, men den enda av mina nuvarande som jag har provat att göra det på hade linjer i pälsen långt in i augusti så det gör jag inte om. De andra som jag inte provat med vågar jag inte chansa, mer än att jag ska snygga till lite linjer på en.
Nu börjar mina dessutom fälla och då klipper jag inte.

Eftersom din häst inte varit klippt innan så du inte har något att gå efter så hade jag inte klippt om det inte är absolut nödvändigt, hästen ska inte lida av pälsen. Blir hon inte svettigare än att det kan funka med lång avskrittning o svett-täcken, så hade jag rekommenderat det. Snart har de ändå fällt av det mesta.

Jag har klippt fram till mars/fällning. Alla genom åren (Många) har det funkat fint på, inga problem. Med ETT undantag. Den blev dock inte randig, utan den fällde den klippta pälsen men det var ingen sommarpäls under. Såg ut som den fått fläcktyfus. Sedermera kom sommarpälsen och var som vanligt, men ett tag där såg den rent hemsk ut. En foderponny dessvärre, tur ägaren var förstående, den åkte hem i samma veva som den hade fläcktyfus :crazy:

Så, jag klipper fram tills de börjar fälla, och inga problem.

Den största risken om man klipper försent är att sommarpälsen kommer se klippt ut, alltså såg du har en täckesklippning, då kan det bli så att sommarpälsen ser täckesklippt ut, dvs men ser ränder etc.

Så klipp nu du om den inte fällt. MEN om den är så himla täckad nu så kommer den ju riskera frysa ännu mer om du klipper. Då kanske det är bättre bara klippa en rand på undersidan av halsen, det gör stor skillnad.

Min ponny har aldrig varit klippt innan jag fick honom nu har jag klippt honom 2 ggr innan jul och tänkte köra lite med klippmaskinen i morgon. Men dock har min inte så mkt päls och jag klipper hela kroppen (inte benen). Så det syns knappt att han är klippt. Jag har inte sett någon häst som fått ful sommarpäls efter att blivit klippt "sent" men det är jag det :p

Jag har nu bestämt mig att inte klippa honom över huvudtaget. Fanns tydligen så mycket nackdelar med detta, som jag över huvudtaget inte visste om.. Men han har en så otroligt fin sommarpäls, och det får inte förstöras! Får bli en klippning i oktober/november i höst istället.. Han får klara sig.. :)

Tack för alla svar, ni har lärt mig mycket... ;)

Kram!

Liknande trådar

Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
20 414
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 343
Senast: Askur
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·
J
Hästvård Har sett att de fanns någon liknande tråd men hittar den inte nu, och hoppas denna kommer på rätt plats, men iaf. dedär med att klippa...
2
Svar
20
· Visningar
3 105
Senast: jessicajosefsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar