Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Enligt den forskning jag har sett sker ingen värmeförlust genom halsen, så har man klassisk "halvklippning" med hals och bog lär man inte behöva täcka särskilt mycket alls i normalfallet och inte med halstäcke. Jag kommer att halvklippa min häst och i täckesgarderoben finns ett fleecefodrat regntäcke och ett täcke med 150-200g foder. Jag har förhoppningar om att kunna ha henne otäckad så mycket som möjligt men det visar sig väl om hon verkar frysa eller ej. Hon går på lösdrift med fri tillgång på mat under de kalla månaderna. Tänker jag ska täcka om det är typ 0 till -5° och kraftig nederbörd eller blåst, men att det troligen inte kommer behövas om det är -10° och solsken.. Men det visar sig väl vad som passar.
När jag hade min förra häst och höll honom helklippt samt ej fri tillgång på mat hade han 300 g vintertäcke ute och 200 g stalltäcke inne ofta.
Nyfiken. Använder ni halstäcke på hästen om den är klippt på hela halsen? både på regn o vintertäcken?
Pälsen borde väl hinna växa ut lite tills det blir smällkallt?
Fick låna stallkompisens maskin, happyyyy!
Titta så fin han blev! Lilla tjocka korvis
Sv: Klippning Islandshäst!
Här är min grabb för ganska exakt ett år sedan. Nästa vecka ser han ut såhär igen!