hästjävel! *morrar*

Sv: hästjävel! *morrar*

Jag har inte hållt på med hästar så många år som dej, nej.. :p

Jag håller med dej, hästen bör iallafall inte reagera på tänderna, om den inte varit med om ngt väldigt "farligt", men det finns ändå sådana hästar som har en extrem flyktinstinkt när de väl är "fria" ute i hagen.
Det finns ju de hästar som tål i princip vad som helst inne i stallet, eller när den väl är infångad, men som kan reagera på att det går en människa förbi hagen fem hudra meter bort..
Sorgligt men sant :crazy:

Fjasut skrev:
Jag har ett ganska bra recept, men det kräver tålamod och konsekvens.
Du har ju bara heft henne i en månad ännu så er relation är bara i första fasen.

Vaför vill du inte gå hela vägen fram till henne?
Varför ska hon ta sista stegen?
Vad vinner du/hon på det?

Jättebra frågor!

I hästrelation handlar det inte om att vinna eller förlora, tycker jag! Det handlar om ömsesidig kommunikation och ömsesidig respekt.

Hästjävel???
En häst beter sig alltid rätt efter deras "lagar". Det är människa som inte förstår.
Din häst försöker tala om för dig att något är fel. Antagligen har den ont, inte mogen, litar inte på dig eller något annat.
Man måste naturligtvis hitta problemet och lösa det innan du kan räkna med att det ska fungera.
Jag skulle anlita en Equiterapeut i första hand som går igenom hästen. Där får du oftast svar på anledningen till problemen.
Och du, inte skulle jag lita på någon som kallar mig hästjävel.....

Frågan är om du har tillräckligt med kunskap för att hantera en häst med avvikande beteende?

/Änglahäst

mjo hon är väl den äldsta jag hållit på med=)
har kört den där join up metoden förr men måste nog vänta till våren med den här....

tro nu inte att jag kallar henne hästjävel det var nåt jag satt och morrade över när jag skrev!
har också haft en känsla av att nåt är fel... vet inte vad...men ska självklart ta reda på det!

Måste bara få fråga en sak...!?

Hur reagerar du om du blir sur på din häst?

Jag tror nog alla hästägare/människor har sagt nått elakt om sin häst nångång, speciellt i sånna situationer då man varit tvugen att jaga dem i hagen hur länge som helst :p
Jag tror nog man älskar sin häst ändå, och så tror jag faktiskt inet att hästen tar åt sig av de orden ;)

Änglahäst skrev:
Hästjävel???
En häst beter sig alltid rätt efter deras "lagar". Det är människa som inte förstår.
Din häst försöker tala om för dig att något är fel. Antagligen har den ont, inte mogen, litar inte på dig eller något annat.
Man måste naturligtvis hitta problemet och lösa det innan du kan räkna med att det ska fungera.
Jag skulle anlita en Equiterapeut i första hand som går igenom hästen. Där får du oftast svar på anledningen till problemen.
Och du, inte skulle jag lita på någon som kallar mig hästjävel.....

Frågan är om du har tillräckligt med kunskap för att hantera en häst med avvikande beteende?

/Änglahäst

Du kanske är en "änglamänniska" också som aldrig tappar humöret när du står och fryser tårna av dej i -15 och häst****** inte kommer utan drar med resten av flocken till andra änden av jättehagen som du vänligt nog låter den gå i?
Har du ingen humor???:smirk:
Det är sånt man morrar mellan tänderna :devil: medan man mycket psykologiskt försöker få djuret att komma.
Jag tror inte alls att det behöver vara något annat fel än att den faktiskt inte vill in när du vill ta in den. Är väl inte så konstigt?
Visst ska ett plötsligt förändrat beteende på en häst man känner väl ge anledning till funderingar om vad som är fel. MEn med en häst man inte känt så länge, som tex är ny i stallet kan det ta ett tag innan den visar "sitt rätta jag" tex. Den känner sig för och agerar utifrån de nya förutsättningarna. Intelligenta hästar gör ofta så.
Vet inget om denna häst men snälla du, lite humor får du väl lov att ha? Jag tar för givet att om någon skriver så om sin häst här så ligger det mer självironi bakom än att man verkligen ser sin häst som en "hästdjävul"! Fattar du inte det?

Sen kommer mina ganska snällt, måste jag säga men en och annan gång kan man se hur det glimtar till i ögonen på någon filur som tvärvänder och drar järnet bort med svansen i vädret och illvmarig blick. Lyckligtvis är de ganska röststyrda eftersom vi känner varadnra, så de brukar stanna efter en stund och låta mej komma fram när jag låter mycket allvarlig i min tillsägelse.:smirk:

Vill inte en häst komma in (och man inte har bråttom) så brukar jag alltid ta in alla andra hästar i hagen. Det har fungerat bra på alla knepiga hästar jag har haft iallafall,,(hmm, två st, men men..).
Det kanske inte funkar så bra om det är allt för många hästar i hagen. Då kan det bli jobbigt.. ;)

tack=) du förstod bättre vad jag menade....

DET tricket har hon redan lärt sig...=(:mad:

Änglahäst skrev:
Hästjävel???
/Änglahäst

Kärt barn har många namn.
Det är inte vad du säger (när du pratar direkt till hästen) utan hur du säger det.
Jag brukar kalla mina för bergsgetter när jag är arg. Nu senast var det mögelost. Så nästa gg tror jag att jag ska slå på stort och säga getost. Mina små änglahästar förstår ändå att jag är förbannad utan kraftuttryck. Så om buztifa använder häftigare uttryck så kanske h*n gör det med mild stämma.

Ett råd...vänd på det.
Hästen tänker nu kommer den där j...la kärringen igen. Hon ska inte få tag i mig för hon är inte något rolig alls eller så har jag inte lust att lära känna henne hon verkar så irriterad.

Läste också att det var ett VBL. Jag har mkt erfarenhet av att skola om dem till ridhästar.
De tänker människa = hårt jobb, inget kul alls. Och det här är väl inte så konstigt. De travhästar som blir ridhästar "räcker inte till" att gå på banan och dra in pengar. Hur har tränaren och ägarna kommit fram till det? Genom att pressa den till det yttersta och se hur mkt den kan prestera. Gör den inte bra ifrån sig, hur behandlas den då? Förmodligen så läggs det inte ner så värst mkt tid på den.
Vad har då dessa hästar för erfarenheter av människor.

Näe är hästen hel och fräsch så gäller det nog att börja om i från början och bygga upp ett förtroende. Det är ju inte så roligt att få göra så mkt jobb med en nyinköpt häst. Men du skrev att den verkade lite knepig i från början. Kanske du skulle valt en lättare häst.
/Änglahäst

Änglahäst skrev:
Ett råd...vänd på det.
Hästen tänker nu kommer den där j...la kärringen igen. Hon ska inte få tag i mig för hon är inte något rolig alls eller så har jag inte lust att lära känna henne hon verkar så irriterad.

Näe är hästen hel och fräsch så gäller det nog att börja om i från början och bygga upp ett förtroende. Det är ju inte så roligt att få göra så mkt jobb med en nyinköpt häst. Men du skrev att den verkade lite knepig i från början. Kanske du skulle valt en lättare häst.
/Änglahäst

Är övertygad om att mina hästar nån gång tänkt "ungjävel, ska du rida nu igen?" när dom har gått med polarna i hagen med grönt gräs och lagom fläktande vindar. Numera blir det då "käringjävel", absolut!

Det bjuder jag på.

Och ang skaffa lättare häst mm. Nu tar du väl i?? Jag tror att det är du som tar dej själv på för stort allvar och det är aldrig nyttigt.:banana:

minimi skrev:
Är övertygad om att mina hästar nån gång tänkt "ungjävel, ska du rida nu igen?" när dom har gått med polarna i hagen med grönt gräs och lagom fläktande vindar. Numera blir det då "käringjävel", absolut!

Det bjuder jag på.

Och ang skaffa lättare häst mm. Nu tar du väl i?? Jag tror att det är du som tar dej själv på för stort allvar och det är aldrig nyttigt.:banana:

Stort allvar eller inte.....i hästvärlden existerar inte ironi.
Mina pållar kommer i när jag kallar.....det händer att man inte vet om de hinner stanna......:D kan inte minnas när jag hade problem att ta in någon häst...nja, det var nog min dotters shettis för 13 år sedan..;)
Änglahäst

minimi skrev:
Du kanske är en "änglamänniska" också som aldrig tappar humöret när du står och fryser tårna av dej i -15 och häst****** inte kommer utan drar med resten av flocken till andra änden av jättehagen som du vänligt nog låter den gå i?
Har du ingen humor???:smirk:
Det är sånt man morrar mellan tänderna :devil: medan man mycket psykologiskt försöker få djuret att komma.
Jag tror inte alls att det behöver vara något annat fel än att den faktiskt inte vill in när du vill ta in den. Är väl inte så konstigt?
Visst ska ett plötsligt förändrat beteende på en häst man känner väl ge anledning till funderingar om vad som är fel. MEn med en häst man inte känt så länge, som tex är ny i stallet kan det ta ett tag innan den visar "sitt rätta jag" tex. Den känner sig för och agerar utifrån de nya förutsättningarna. Intelligenta hästar gör ofta så.
Vet inget om denna häst men snälla du, lite humor får du väl lov att ha? Jag tar för givet att om någon skriver så om sin häst här så ligger det mer självironi bakom än att man verkligen ser sin häst som en "hästdjävul"! Fattar du inte det?

Sen kommer mina ganska snällt, måste jag säga men en och annan gång kan man se hur det glimtar till i ögonen på någon filur som tvärvänder och drar järnet bort med svansen i vädret och illvmarig blick. Lyckligtvis är de ganska röststyrda eftersom vi känner varadnra, så de brukar stanna efter en stund och låta mej komma fram när jag låter mycket allvarlig i min tillsägelse.:smirk:
Visst kan man bli irriterad om hästen inte vill bli fångad.......men den varken vet eller bryr sig om i fall du fryser om fötterna.....hihi
Förmodligen är den lika svårfångad i 15 grader plus......:bump:
/Änglahäst

ville bara säga att hon aldrig startat på banan... är "ridhäst"

jag brukar ha samma problem med min häst i bland :( det är verkligen jätte trökigt, när man har lite brotom och inte har någon lust att bråka.... men men .... Ja min häst tycker att det är sådant vi gör iblan sa han till en som var upp och pratade men han :) men en sak som funkar ganska bra är att när du går fram till den och den vänder sig om och går så vänder du också så den inte känner sig trängd. sedan så försöker du igen om den gör lika så stanna och ta ett steg tillbaka. och håll på så där sedan kommer du få tag på hästen .. den vill inte känna sin på hoppad... men man måste ha tålamod! och hästar är ett smart djur som vet när dom ska få arbeta! en häst som int efår göra det har man aldrig problem med i hagen att hämta!

Senast ändrad av en moderator:

Du skrev ju att på kvällen är det inget problem att få in henne, så varför skulle du lämna kvar henne ute ensam som straff ?

Ett råd ta paus med ridningen en vecka åtminstone...Ta in henne ge henne mat och släpp ut henne igen. Du kan ju börja med det på kvällen när du får in henne utan bråk...gör så ett par kvällar irad, sedan provar du mitt på dagen eller när du brukar rida, ta in ge henne mat släpp ut igen...

Låt henne alltid få komma in i boxen där hon hittar lite gott i krubban när du tagit in henne även i fortsättningen.

Om du dessutom misstänker att det är något fel på henne finns det ju ingen orsak till att rida ö.h.t Träna intag istället!

Du kan ju passa på att lära henne litet trix när ni ändå håller på eller gör ngt annat som hon tycker är o.k Vad som brukar hjälpa för mig när jag ska ta in hästar är att själv tänka "betfor och havre- betfor och havre" då brukar de flesta hästar vara positiva att komma in. Ungefär som den dåliga historien "-Vad är lättaste sättet att
fånga en kanin?" "- Låt som en morot"

Hej jag förstår ditt problem!! been there done that!! Jag jobbade i ett trav stall för några år sedan och där hade vi en tävlings märr som var fruktansvär grinig och tvär. Med henne had man stora problem att få in från hagen, troligtvis för att det var så mycket träning och hon var trött på det.
Tillslut lärde jag mig att om jag får in henne i ett hörn (inte jaga in henne) utan tar hon ett steg till vänster aå tar även du ett steg till vänster och likadant till höger. Det tar tid men efter ett tag vände åtminnstånne hon på huvudet och då gick det att gåå fram och ta henne. När jag då fick in henne försökte jag att gör lite saker som hon tyckte om tex ut och rida i skogen. Det kan faktiskt vara så att detta är pga uttråkan. om man som ett ex bara rider en häst i paddock så blir den till slut less på det och kopplar ingången till att vara träning. eller som i hennes fall att gå på banan. Efter en mån eller två gick det bra att få in henne så länge hon vände huvudet mot mig och tittade innan jag gick fram.. Kanske värt ett försök. Lycka till det löser sig nog. mvh Cissi

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar