hästjävel! *morrar*

Sv: hästjävel! *morrar*

Prova att gör en Join up enligt Monty Roberts metod.

Viktigt ( särskilt med nya hästar, men annars också ) är ju att alltid närma sig som ett annat "gräsätande flyktdjur" - alltså inte ner på alla fyra och äta gräs :rofl: :rofl: utan strosa fram, gå omkring lite. Inte som rovdjur som går bestämt rakt på hästen. Då är du inte hotfull, utan beter dig som en i flocken. ;)
Men, som de andra skriver - ge det tid.

Bara undrar, vad är det egentligen? alltså join up.

mjo försökte idag, gick runt i säker en timme och fixade med hagen matade dom andra hästarna med godis (som jag sen tog in) hon var själv kvar men ville minsann inte komma och få äpple! *suckar*

När jag frågade fhär fick jag det rådet att inte låta henne komam nära de andra hästarna..
Försöka hela tiden gå så du är mellan hästen och de andra hästarna.
Det är svårt, och det krävs rätt mkt tajming, och man måste vara ett steg före hästen.

Men det fungerade super på min häst.
Det var förra sommaren och jag behövde göra det ett par gånger, sen har hon bara sprungit iväg en gång efter det (den gången var hon väldigt skärrad för ngt så nått hade förmodligen skrämt henne)
& så har hon försökt göra det en gång, men hon märkte att jag hade "övertaget" o inte lät mej luras.

Däremot är det väldigt svårt för andra att ta henne, då hon är väldigt misstänksam mot folk...

Kom på en annan sak som är väldigt viktig. Locka henne inte med godis i hagen.
En kompis till mej gjorde det misstaget, och hon får aldrig tag på henne i hagen utan havre.
Det kan ju gå med din häst, men det är ju inte värt att försöka, för tar man bort godsakerna är man tillbaka till steg 1.
Däremot är det nog guld värt att ha nått i krubban när den kommer in.

Senast ändrad:

hej...samma problem har jag...min häst gör oxå så...du kan ju ha me dig en morot in i hagen...fast ge henne den när ni ä inne som belöning..fungerar på min häst..:)

lyck till!!!

buztifa skrev:
har haft henne en månad, allting gick sisådär i början men nu när man kommer så springer hon genast bort i bortre änden av hagen=( vad gör man? inga problem annars men hon vill inte jobba! var lat redan i början så jag har tagit det lugnt hela tiden , inga problem att ta in vid kvällen heller... men hur ska jag göra? har provat att schasa iväg henne några gånger och till slut kan jag gå mot henne och schasa och sen vända ryggen till så följer hon?! men jag har inte tid att jaga hästen två timmar innan jag kan rida...vägrar gå hela vägen fram till henne också, sista stegen ska HON ta... gör jag fel? för stor hage för att kuta efter också... inte heller kan jag sätta ner nya stolpar och ha henne i en mindre hage,... *hjälp* :confused:

Du borde klart lära henne vem som e boss, det där kallar jag att hon kör me dej, träna henne på marken lydnad och horseman övningar, flyta baka osv när du säger till och bestämer inte hästen, det kan ta sin tid, men det blir skillnad lovar! :)

Join up:
Först skickar man iväg hästen (arbetar i rundkorall) sedan får man den att byta varv etc, när man ser att hästen börjar vilja komunisera och sluta fly (den vänder örat mot tränaren börjar tugga mm) skall man bjuda in den genom att vrida axeln bort ifrån hästan. Har man gjort rätt då ska hästen komma fram...
Jag har inte själv provat men folk säger att det fungerar jättebra.
Det är nog inte så enkelt som jag beskrivit det, men det finns utförligare beskrivning i boken "från mina händer till dina". Tror att den går att låna på bibliotek.
Lycka till!!;)

Senast ändrad av en moderator:

Jaså, det! Men det verkar ju svårt om hagen är så stor som jag har förstått att den är. Då kan det nog rätt lång tid, kan jag tänka mej. :smirk:

Jag fick göra det i stora somarhagen :p
Så, så jättesvårt är det inte, om inte alla andra hästar springer med... men de brukar oftast tröttna efter ett par ggr.

men att skratta och visa tänderna är inget bra sätt att visa att du tycker om hästen. i hästens ögon är det ett tecken på att ta till flyktbeteende... visade tänder = rovdjur

hum morot fungerar tills hästen förstår vad som kommer sen.... hästar är inte dumma. Med en sån metod tar du itne itu med grunden till problemet...utan skjuter problemet på framtiden

Jag tror att det går lättare att ta hästen i hagen om man har gjort en join up tidigare (i korall alltså). I hagen blir det nog svårare men det kanske går det med:)

mjo men det är en halvmeter snö där nu! :(

Är hästen så känslig att den inte tål att se tänderna på människan så har den ganska allvarliga problem?! :eek:

Det innebär ju att man måste hålla truten så att munnen är stängd under hela tiden man umgås med hästen.

Kul hobby!

Jag tror nog snarare att det är kroppshållning och allmän inställning till hästar som signalerar "rovdjur".

Inte att tänderna syns då man skrattar.:crazy:

Du har ingen mindre hage/paddock eller ett ridhus som du kan använda?

Join up är ett bra sätt. Jag gjorde även det med mitt halvblod, då i ridhus, så jag fick svettas också.

Men skam den som ger sig! :)

Japp. Så går det när man inte har pli på sin häst.. ;)

haha. näe allvarligt talat, antingen får du kuta i snön nu, eller undvika tillfällen som du måste ta in hästen före de andra, och börja träna om några månader istället.

Har du hållt på med unghästar någon gång?
En känslig & lyhörd unghäst reagerar på nästan allt.

Däremot är det nog inte så jättevanligt att hästen reagerar på tänderna, men det finns säkert hästar som gör det oxå, speciellt ute i hagen då det inte är lika "säkert" som stallet.

Har inte så många års erfarenhet av unghästar, nej.
Men dock över tjugo års erfarenhet av hästar i övrigt. Trots det så vidhåller jag att om hästen har problem med att tänderna syns när man skrattar, ute eller inne så är den inte bara överkänslig, då har den riktiga problem.
Men är det så att man visar tänderna, samtidigt som man morrar och intar en fientlig kroppshållning så kan jag förstå ditt resonemang.

Men nu så kan ju inte denna häst vara alltför ung då den rids, så problemet med tänderna tror jag inte är av så stor vikt.

Hur länge har du hållit på med hästar?
Du bräcker nog mig på den punkten, så erfaren som du låter. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar