hästjävel! *morrar*

Sv: hästjävel! *morrar*

buztifa skrev:
ville bara säga att hon aldrig startat på banan... är "ridhäst"

OK, då är hon väl bara trött på människor.....kanske dålig erfarenhet. Komma in = arbete. Men ett VBL som är lat, låter konstigt. Tror ändå att något inte stämmer. Kan den vara överanstängd? Eller för fort i gångsatt? Har den spända muskler i vila?

Umgås med hästen så kanske den börjar tycka du är intressant när du dyker upp i hagen.
Gå ut och gå långpromenader, gör mysiga saker, borsta, gosa, prata allt ska vara kravlöst. Ett sätt att lära känna sin nya häst är att ge den massage genom att rykta den över hela kroppen med bara dina händer. Ta god tid på dig 30 -60 min. Jag lovar dig, hästen kommer att uppskatta det.
Se till att få hästens uppmärksamhet. Fick faktiskt en mkt bra bok i julklapp där man jobbar på att bygga upp relationen till sin häst. "Lydnadsträning för häst" av Tobbe Larsson, han som är med i Apassionata.

Vill bara tillägga att när det gäller hästar/djur så föregås problemet för det mesta av något annat. Man måste liksom hitta "roten till det onda", dvs. ta reda på varför individen vill komma undan.
/Änglahäst

Senast ändrad av en moderator:

har i princip inte ridit alls senaste 2 veckorna...

buztifa skrev:
har i princip inte ridit alls senaste 2 veckorna...[/QUOTE

Tråkigt för dig......hoppas att det löser sig.
/Änglahäst

har inte orkat läsa igenom hela tråden så nån har kanske skrivit det här tidigare, men i början skrev du att hon kom när du inte hade planer på att hämta in henne, utan bara tex kolla benen/täcket.
har du testat gå till henne utan grimma/grimskaft och ta in henne då?
det kan ju vara så att när hon ser grimman/grimskaftet har hon absolut ingen lust att komma till dej och springer hellre till hörnet aboslut längst bort...

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 863
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar