Hästhållning

scarlettlady

Trådstartare
Lrf och jag har pratat om att starta en kurs i hur man sköter en hästgård för oss vanliga hästägare som har det som hobby. Den kommer att hållas i Halland, men vilka frågor skulle ni vilja att man tog upp? Och hur många skulle i såfall vara intresserade? Vi behöver veta detta för att se om det är någon ide att starta den.
Själv tycker jag att det verkar vara många som inte kan detta med vad man gödslar betet med och hur ofta man behöver plöja upp. Också detta med vad för gräsfrö som är anpassat för hästar, och vad som är bäst av ensilage/hösilage och hö tycker jag verkar vara frågor som många ställer sig.
Tycker ni det verkar som en bra ide?
Vad skulle ni vilja att man tog upp?

Sv: Hästhållning

Jag kan inte komma, men det låter som en bra idé! :idea:

Jag förutsätter att den "vanliga" hästkunskapen finns, som hantering, skötsel, foder o.s.v.

Vad JAG skulle vilja veta:
- Lagar, regler för hästgård, både privat och verksamhet. (t.ex. gödselhantering, hästar, stall, hagar)
- Bidragsmöjligheter, t.ex. EU-bidrag.
- Försäkringar, både privat och verksamhet.
- Odling (beten, grovfoder, spannmål)
- Skötsel av hagar (uppdelning, avmaskning, betestryck)

Det finns säkert mer, men det är det jag kommer på just nu.

/Bengt

Jättebra! Det är precis detta som vi har pratat om, och vi vill lägga upp kursen så mycket som möjligt efter era önskemål. Tipsa gärna folk du känner om denna kurs, för den ska förmodligen ordnas även i andra län beroende på intresse.

Skulle vara intresserad av att gå kursen (håller på att köpa våran första gård) Just såna saker som bidrag och regler har man noll koll på!
När och var tänkte ni (i Halland så klart)
Mvh Hanna

Tycker det låter jätteintressant och skulle gärna komma. Bengals förslag var bra tycker jag!
Hur får man redan på när/var/hur?

Jag är jätteintresserad och kommer gärna, beroende på när den hålls och hur lång den är tänkt att bli. Kommer ni köra komprimerat eller blir det typ varje vecka? Körs den komprimerat kan jag haka på :bow: , men blir det istället flera kurstillfällen kan jag inte komma med. :(

jag skulle oxå vilja gå den här kursen.. är jätteintresserad jag med! När kommer den att hållas? Hur lång är den? Var kommer den att hållas?

Jag med! Även om jag inte bor i Halland... :) (Vore urhärligt om det blev i närheten, Närke alltså.)

Hur får man reda på tid, plats, kostnad? Någon hemsida?

Jag skulle Hemskt gärna gå, har helt plötsligt tagit på mig arrende av en gård och kan Ingenting.

Visserligen behöver jag inte bruka marken själv, för det ingår i arrendet, men jag vill lära mig om lagar, skatter, avdrag, bidrag, försäkringar osv osv osv.

Blir det lösbart åker jag gärna till Halland för att gå, även om det är en bit att åka! :bump:

Hej!

Jag vill också vara m om jag kan komma loss från jobbet. när och var? eller kommer kurserna till stockholmsområdet nån gång??

vill gärna veta om lagar, lite hur man odlar hästmat/ekologiskt/vanligt, stängsling mest effektivt/elsnålt etc. / lavinia som drömmer om egen hästgård

hm jag bor i halland *ler* sitter här och tänker om jag har missat informationen eller har inte fått det då jag bor på gård med en hel del häsar *S* annars får jag väl gräva i mina papper någonstans ...
Men vart skall den vara, kostnad och datum ....

Det verkar ju bara vara på planeringsstadiet så det är väl inte så konstigt om du inte har fått nån info om det?

Sara: så långt är det ju inte till Halland, du har ju körkort nu.. ;)

jätteskoj att du har tagit över gården.. :bump: det kommer bli superbra tror jag..

Knapplån
Här i Skaraborg ska Länstyrelsen ? ha en kurs om tvärvillkoren för EU bidragen. Kursen riktar sig speciellt till oss hästfolk. den är både i Skövde o Falköping.
Sen kan ni ju alltid kolla upp TEMA HÄST som är Hushållningssällskapets rådgivning i det mesta som handlar om häst. Jag vet inte om det finns på andra ställen än i Västra Götaland.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik För två år sedan köpte jag min lilla dröm-hästgård. Det har tagit mig många, långa år att komma hit,och vägen hit har varit lång och...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
13 797
Senast: Raderad medlem 142449
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar