Hästgymnasium, hur gick det sen?

Sv: Hästgymnasium, hur gick det sen?

Hur många av er här inne har läst på hästgymnasium och sedan fortsatt inom detta område?
Har pratat med flera fd. klasskompisar och andra varav mer än hälften bytt banor efter studenten och undrar om det är vanligt.
Vad vill ni/gör ni nu istället? Varför fortsatte ni inte?

Ni som fortsatt inom hästeriet, vad gör ni?
Vad är era framtidplaner?

Jag har fortsatt på samma bana iaf, läser nu företagande med häst en 2årig KY utbildning. Jag ska starta en ridsportaffär och ev ha avelsverksamhet eller ta emot hästar för träning.

Jag gick hästhållning på gymnasiet, jobbade sen i 3 år inom travet. Hamnade på posten i några år för att återigen hamna i travet i två år till.
Nu håller jag på att utbilda mig till sadelmakare. Så tanken är att jag ska starta eget nu till hösten. :banana:

Av mina gymnasieklasskamrater tror jag inte att det är så många som jobbar med hästrelaterade arbeten...

Jag gick på hästgymnasiet i skara, tog min lärlingslicens. Fick erbjudande om att jobba som ärling hos en proffstränare men det var sjukt dåligt betalt:eek:
Och jag gillade inte den typen av "hästindustri".
Efter studenten har jag jobbat som styckare, servitris, jobbat på mjölkgård, "hästskötare" hos western tränare en kortare period.

Numera är jag egen företagare, har egen westernbutik:laugh: Har mina 2 hästar på egen gård, och har inackordering. Planerar att bygga ridhus och inackorderingsstall. (låååångt fram, mkt renovering kvar av det gamla)

Om man ska se krasst på det hela, så blev jag 3år äldre och borde läst något annat.
Utbilnings nivån var riktigt låg, lärarnas kunnande var lite sisådär. Nu tror jag dock att de fått upp kvalitén. (hoppas jag)

/LL

Jag tog studenten från naturbruksgymnasiet i Rättvik för 10 år (:eek:) sedan. Jag jobbade som hästskötare ett tag därefter och jag och min dåvarande sambo hade även mjölkkor.

Jag insåg dock att hästskötaryrket nog inte passade mig (inte just det jobbet i alla fall) vilket till slut ledde till att jag började plugga på högskolan. Jag läste upp en magisterexamen i nationalekonomi, startade eget för 3 år sedan. Under dessa år har jag dock alltid någonstans vetat att vad jag egentligen vill är att arbeta med hästar så förra året tog jag mig en funderare på vad jag kan tänkas vilja göra.

Jag gick en introduktionskurs i hästmassage efter att ha blivit intresserad av det (igen) och inspirerad till tusen, tack vare min hästs massör. :love: Numera är jag diplomerad hästmassör och jobbar deltid (med sikte på heltid) med det och trivs fantastiskt bra! :D

Jag har kontakt med några av mina gamla klasskompisar varav en jobbar med hundar, en med travhästar, en är färdig veterinär och en pluggar till det. De flesta i klassen tror jag dock inte jobbar med hästar idag eller på annat sätt gått vidare inom djurbranschen, sas.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama