Hästgymnasium, hur gick det sen?

LaMaya

Trådstartare
Hur många av er här inne har läst på hästgymnasium och sedan fortsatt inom detta område?
Har pratat med flera fd. klasskompisar och andra varav mer än hälften bytt banor efter studenten och undrar om det är vanligt.
Vad vill ni/gör ni nu istället? Varför fortsatte ni inte?

Ni som fortsatt inom hästeriet, vad gör ni?
Vad är era framtidplaner?

Sv: Hästgymnasium, hur gick det sen?

Jag gick på vreta-skolan och tog hästkötarexamen... men hamnade i ett storkök! Trodde faktiskt jag skulle jobba med hästar men då (för ca 10 år sedan) fanns det inga hästjobb i närheten och jag var inte sugen på att flytta. Så dök det upp ett jobb i ett storkök i närheten så jag hoppade in där och är fortfarande kvar. Har så bra arbetstider så det passar att både ha häst och barn;)
Men visst, ibland undrar man ju om man skulle gjort några andra val i livet....

Jag gick hästhållning i Östra Ljungby. Har efter studenten varit i Norge och jobbat som hästskötare, trivdes dock inte så åkte hem igen. Har sen dess jobbat med lite allt möjligt, men inte inom häst. Nu utbildar jag mig till dipl. Hästmassör och kommer till hösten starta upp eget företag:bump: så det är hästfriskvård som jag ska satsa på i framtiden:)Jobbar dock på ett vandrarhem nu för att dra in pengar, då ett nystartat företag inte kommer bli det lönsammaste i början, speciellt inte inom häst.

hade inte en tanke på att jobba med hästar efter gymnasiet, hästar är en hobby men jag lärde mig otroligt mycket under gymnasiumtiden och jag ångrar absolut inte att jag la 3 år på något jag inte skulle använda i arbetslivet.

Jag gick hästgymnasium o hamnade i en ladugård o mjölkade kor... utbildade jag mig även till undersköterska o har jobbat som pers. assistent o på äldreboende osv. Har alltid haft hästarna som hobby bredvid jobbet. Nu däremot byggs det för fullt för att vi nästa år ska ha ett eget företag igång där hästar inkluderas:) så... till slut kommer jag väl jobba med det jag läste till på gymnasiet:p

Jag har läst till hästskötare men eftersom det är nästan omöjligt att få jobb om man inte har körkort och att det är grymt slititgt för lite pengar så valde jag att utbilda mig till något annat.

Idag är jag kock ochhar inga större planer på att börja jobba inom hästeriet igen. Det finns med som hobby i mitt liv.

Gick hästprogrammet - inriktning skolkörning på Forslundagymnasiet i Umeå.

Håller med MalinSophia, jag visste redan innan jag att jag förmodligen itne ville jobba med hästar. Men ja lärde mig mkt som har varit till stor hjälp nu när jag skaffat egen pålle, och förmhoppningsvis i framtiden.

I min klass på 20 tjejer så är det 4-5 st som idag jobbar med hästar.

I min klass på 20 tjejer så är det 4-5 st som idag jobbar med hästar.

Det där är nog ganska vanligt. Många gör nog som jag o läser häst på gymnasiet för att det är kul att lära sig mer om intresset men den att verkligen jobba med det är en helt annan sak. Man kommer från gymnasieskolan med högskolekompetens i bagaget + en massa nyttig kunskap för ens framtida hästagarskap så jag tycker det är bra att det finns den möjligheten. Kombinera nytta med nöje så att säga:)

Jag gick hästhållning på Dingle gymnasium i Bohuslän.. Jag trodde att jag ville jobba med hästar när jag börja men märkte sen att det var nog bara en hobby detta med hästar. Det är helt enkelt för tungt att jobba i ett stall med ca 30 hästar och få så lite betalt som man får som hästskötare... Så jag har typ bara jobbat i butiker sen jag gick ut gymnasiet för några år sedan..

Medryttare är jag på en underbar ponny så hästar får jag ändå hålla på med :)...

Jag började tröttna på den typ av hästeri som Hästskötargymnasiumet erbjöd från dag 1. Där emot härdade jag ut, vilket jag ångrar något idag. Det var en trevlig tid med kamrater och sammanhållning. Men, det är främst de långa skogsturerna och hästsnacket på fritiden som jag saknar.

Arbetade några år efter avslutad examen. Men, det var för mycket jakt på pengar - på bekostnad av framförallt hästar, men också på människor.

Det är först de senaste åren som jag verkligen velat ta tag i häst på "jobbnivå", och har insett att jag därför skall starta eget så att jag faktiskt har all möjlighet i världen att bedriva den kommunikation mellan häst och människa som jag vill.

Upplevde en överdriven bokstavstro på Hästskötargymnasiumet.

Jag jobbar som slaktare och ska i framtiden plugga till sjuksköterska och sen vidare till barnmorska :love:

Tror vi var strax över 20 st som tog studenten och det är väl kanske 2-4 st som har jobbat med hästar efter gymnasiet för att sen göra nått annat. Säkert någon som fortfarande jobbar.

Jag gick hästhållning på Ösby, har endast sökt hästarbeten, valde den linjen för att jobba med hästar så :) än har ja inte fått nått men jag va på intervju i dag på en hästaffär. Får se hur e går :D

Jag gick hästhållning på Ösby, har endast sökt hästarbeten, valde den linjen för att jobba med hästar så :) än har ja inte fått nått men jag va på intervju i dag på en hästaffär. Får se hur e går :D

Hej å hallå där! När gick du ut?

Det där är nog ganska vanligt. Många gör nog som jag o läser häst på gymnasiet för att det är kul att lära sig mer om intresset men den att verkligen jobba med det är en helt annan sak. Man kommer från gymnasieskolan med högskolekompetens i bagaget + en massa nyttig kunskap för ens framtida hästagarskap så jag tycker det är bra att det finns den möjligheten. Kombinera nytta med nöje så att säga:)

Absolut, absolut. Det är liksom eldsjälarna som orkar fortsätta. Men det är ju verkligen en tungt jobb men oftast med låg lön och ofta svart lön också. Har en kompis som åkte till Norge och jobbat hos en Grand Prix hoppryttare i ett år, var där och hälsade på under en tävlingshelg och det är verkligen inte något som skulle passa mig. Men hon älskar det. :P

jag gick hästhållning.
men har inte jobbat med hästar.
fick jobb som bla dressyrelev men tackade nej.

jag skulle gärna starta ngt eget med häst...
men jag skulle inte ha ngt intresse att åka iväg o jobba för ngn annan.

Jag gick Vreta gymnaiset och började därefter arbeta inom lantbruket, testade livet som hästskötare i schweiz,tyskland. Sen har jag rest runt i massa länder, bodde även 1år i södra frankrike och pluggade franska och var barnvakt kvällar/nätter. Nu är jag vikarie inom demens men till hösten återstår att se vad det blir av otåliga mig...

Glömde, i Framtiden vill jag gärna starta eget företag inom Hästeriet vid sidan av till en början, har en gård som jag har ögonen på ;)

Senast ändrad:

Jag gick på Wången, inriktning hästskötare-trav.
Kunde inte fortsätta att jobba med trav efter skolan då jag fick en knäskada som gör det omöjligt så nu för tiden jobbar jag som servitris o har ett arabsto istället :)
Men jag är jätteglad att jag gick utb då jag hade jättekul under tiden o lärde mig mkt.

Jag gick Vreta. Jag skulle ha gått annan linje, men lyckades byta i sista stund, jag orkade inte plugga, det som fick mig att gå till skolan var hästämnena. Jag jobbade som städerska efteråt... :crazy:
Men nu mer jobbar jag heltid med travhästar, det är kämpigt, men väldigt skoj. Har funderat på att börja plugga eller söka annat jobb, men det finns nog inget som går upp emot att kunna ägna sig på heltid med hästar.... :laugh:
(Även om det inte innebär 100% utan 200%...)
Får se om jag hinner med någon semester i år....:crazy: Semestern brukar även innehålla någon slags häst, av nån konstig anledning....

Jag gick ut naturbruksgymnasiet i Umeå för precis 10 år sedan.

Efter gymnasiet jobbade jag med mitt vanliga jobb på en turridning, sedan åkte jag till Tyskland och jobbade i några månader.

Efter det har hästandet bara varit en hobby och på senare år en vilande sådan.

Efter diversejobb inom handel och restaurang läste jag vidare och är i dag civilekonom med ett controllerjob på ett ganska stort svenskt företag.

I min klass tror jag att en tredjedel har läst vidare efter gymnasiet. Endast en har dock läst vidare inom häst dvs hippologen. Några av oss provade på att jobba med häst men endast två gjorde det i någon längre utsträckning. I dagsläget är det bara en (tror) jag som jobbar heltid med häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 980
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama