Hästgodis

Sv: Hästgodis

I hästarnas värld existerar inte godis. Allt man kan äta är mat.
Så ta några pellets kraftfoder.

Personligen ger jag aldrig hästar ur handen. Det resulterar bara i att man får nafsiga hästar, vilket jag tycker känns onödigt. I vissa fall går det faktiskt så långt att hästarna blir aggresiva, när de ser en människa så ser de en vandrande foderautomat...

Det här behöver du:

1/2 kg havregryn

1/2 kg rågmjöl, eller något annat grovmjöl

1/2 kg melass eller sirap

Gör så här:

Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimenterstora kulor eller kanske hästkex? Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 cm.

Lägg bitarna på bakplåtspapper och låt de gräddas i ugnen i 180 grader i 10-15 min. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder.

alla frukter nästan! banan apelsin klementin, det är bara fantasin som sätter stopp! så länge man ger i små mängder

För länge sedan gjordes en tråd om bara hemmagjort hästgodis. Prova att söka så hittar du den nog. Där fanns MASSOR med recept. Har själv provat några som hästarna gillade skarpt:p

ta ågra hårdmackor sen mosar du dom och bandar med vatten och hornung och lite salt.sen kan man riva äpplen och morötter och ha i:)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 021
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 341
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd