”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 3

Men snälla du vilken soppa! Hur i hela friden kunde det bli så tokigt! Och hur kan vi hjälpa dej få rätsida på det hela? Går det ingen buss i stället som inte kostar skjortan? Hur menar pappan att jäntstackarn ska klara det där? Har inte din dotters kille nån förälder som kan stå för hans biljett?

ge nycklarna till styvbrodern ( han bor väl i vanliga fall ) , ge dottern en biljett hem , hennes kille kan bo hos mamma.

Din dotter är yngst o halvbrodern är myndig , oavsett allt kan dottern hamna i skiten om de händer något .

så ta hand om dottern o låt fadern sköta resten , hans bekymmer .

Usch och fy! Långt bort är det också och då känner du dig förstås extra hjälplös. Jag har också en 17-årig tjej så jag "känner in" situationen. Så klart inte en 17-årig tjej ska vakta en 19-åring!!! Kan du prata med hennes pojkväns mamma? Försöka skramla till biljetter på något sätt? Ringa pappan och be honom dränka sig....................?

Finns ingen tröst-smajly...... Kram

Lobell.... Jag håller med dig... En riktig soppa... Minst sagt.

Vad vill dottern?
Känner hon sig bekväm i den här situationen?
Vill hon vara barnvakt till den här styvbrodern?
Vill hon fira jul i lägenheten eller vill hon komma hem till er?

Jag hade om dottern ville ordnat fram de där biljetterna...

1000 bagis.... i en månad... :eek:
Hur tänker man då??? De slantarna lär ju inte räcka fram till jul ens.... Ännu mindre en månad. Och visste pappan om att styvsonen skulle vistas i lägenheten så är det ju 1000 kr för 3 personer... Inte två...:cool:

Om jag vore i dina kläder så skulle jag nog ta kontakt med sociala myndigheter. 3 ungdomar ensamma i en månad i en lägenhet... varav två har mer eller mindre uttalad missbruksproblematik är ett fall för dem. Desto tydligare blir det ett fall för dem när det förväntas att de skall leva på 1000:- under en månad som innehåller en sån helg som Jul... och vad jag även misstänker Nyår... Skrämmande... Jag blir rent utsagt förbannad!!!

Väljer dotterna att stanna så skulle jag om jag var du be dottern ringa mig om något tokigt inträffar så att jag skulle kunna kontakta polisen. I alla fall om styvbrodern missbrukar öppet hemma i lägenheten.

Att reda ut en sådan här situation är ett tungt ansvar att lägga på någon som är så pass ung som din dotter. Av den anledningen hade jag velat ha hem dottern tills den så kallade fadern var tillbaka från sin nöjestripp...

*Skriver under * Kram Lobell, hoppas verkligen det löser sig för det där låter INTE bra!!! Någon annan släkting/vän som kan hoppa in och låta dottern bo hos istället? Håller tummarna!

Jag är lite korrigerad idag. Haft självskydd och åkt i mattan ett par gånger så bröstkorgen fick sig en rejäl smäll på båda sidorna. Svårt att fylla lungorna med luft, inget brutet dock ;) . Ska strax ut och ta in hästarna en stund men det blir inget jobb med dom annat än lite god omvårdnad och käk...med makens hjälp :o

...har självskydd två dagar till den här veckan. Examination nästa vecka:eek:

Usch vad tråkigt :( Det är ju inte den där tiden på året man vill ha extra bekymmer heller utan man vill ju att allt ska vara extra lyckligt och bra. Har inget bra råd alls att ge men skickar dig en varm tröstkram <3

Jag var nere med hö till hästarna, och började undra om jag kanske är onödigt sjåpig, men nu ser jag att jag inte är ensam om att tycka att detta är fel.

Dotterns kille är oxå thailändare, och mamman bryr sig nada om honom och Michelle. När de var hos mej förra året fick vi stå för hans biljett. Sen ringde hon Michelles pappa och frågade om hon fick låna pengar av honom :eek:

Killen är jag inte så orolig över. Att han höll på med sånt när han var yngre har jag förståelse för.
Mamman lämnade honom hos mormor när han var bebis och flyttade till Sverige. När han var 14 tvingade mormodern mamman att ta hit honom för att de bodde i ett oroligt område och hon tyckte att han skulle få det bättre. Så att komma till en mamma som inte brytt sig under ens liv, och hamna här utan att kunna språket, gör ju att man blir glad om man får umgås med nån, hur skumma de än är.
Michelle är inte direkt orolig för honom, men klart det känns att lämna honom med de andra som hon vet inte sköter sig.

Jag vet inte om pappan räknat med att styvbordern ska hålla sig undan. Han bor tydligen mest hos kompisar, men klart att det blir populärt att hänga hemma nu när det är ff.
Pappan räknar tydligen med att Michelle ska använda sitt studiebidrag till mat, vilket jag är emot. De flesta månaderna så handlar han med henne för ca 1300 och resten tar hon från sitt studiebidrag. Jag tycker att studiebidraget ska gå till annat när man är 17. Särskilt när mamman oxå äter från maten.

När hon kom hit sist hade de inte haft tv på 1 år, för de hade ingen dekoder och sladd. Vilket jag tyckte pappan kunde ordnat. Så jag fick ge henne vår.

Hon verkar inte så upprörd över detta, men hon är ju orolig att stybrodern ska ta hem folk och festa.
Hon vill kanske komma hit ett par dagar vid jul, samtidigt som hon inte vill lämna lägenheten.
Jag har sagt att om dom röker i lägenheten, ska hon säga till mej så jag kan ringa pappan så han får ringa upp och kasta ut dem.
Blir det fest så ska hon ringa mej så ringer jag polisen för henne.
Blir det strul med killen så får hon åka hit.

Sambon kommer snart hem så får vi prata. Han blev jättearg när jag berättade. Han har alltid varit emot att Michelle skulle flytta till pappan, då han ser henne som sin egen dotter efter 5 år på heltid hos oss.

Det tråkiga med detta , är att pappan inte lägger 1 krona i onödan på nån av de stora barnen. Och jag som pluggar gör allt jag kan för att hjälpa dem.
Pappan har ett hus i Thailand . är 18 år äldre än mej, har egen firma och är nog nära, om han inte är det , miljonär.
Dottern var utan dator i 6 månader för hon vågade inte berätta att hon gjort sönder den hon fick av mej. Pappan struntar i att ge henne en ny, men han köper nya till sig och frun.
Så dottern fick min, så fick sambon köpa en till mej.

Sambon har lagt 5000 i reperationer förra månaden, på Volvon för att min son , ska kunna sköta sitt jobb. Och pappan lägger 1000 i mat till sin egen dotter när han åker till Thailand över jul

Men herregud, hon är ju lika gammal som min dotter och jag hade blivit helt sjuk av oro om något sånt här hänt henne. Alltså jag kände direkt att jag åker och hämtar henne åt dej, men du bor väl inte här. Antagligen långt från Göteborg så det blir dyrt med biljetter. Kan inte pappan betala hennes biljett? eller någon åka och hämta henne? Stackare vad du måste vara orolig. :(
OK, nu såg jag att pappan inte vill lägga ett öre, precis som pappan till min dotter, skillnaden är väl att jag alltid jobbat, så jag har kunnat gå in och betala. Studielån är ju inte så väl tilltagna direkt.

Senast ändrad av en moderator:

Tror min häst ska börja brunsta. Idag var det en drake och ingen häst som stod i hagen. Hon hade satt rejäl skräck i unghästen och betedde sig riktigt gräsligt. Nu är visserligen unghästen också lite av en ledartyp och hon moppsar ofta sig mot Kelly men så här arg har jag inte sett Kelly på länge :o

Unghästen flög genom grinden när jag tog in henne som en förskrämd fågel på 172 cm. När det blev Kellys tur var hon istället som en eldsprutande drake. Fölis såg mest ut som en seg åsna och brydde sig inte alls om damernas humör.

Det var en förbaskat kaxig och tröttsam häst att gå med de 50 m från hagen till stallet. Men jag kunde hålla henne fast hon knödde, drog, hoppade åt sidan och slet upp huvudet. Lite av den gamla Kelly med andra ord.

MEN nu har jag lurat henne i två dagar på stallgången! Vårt stall är uppbyggt som ett T där man går in genom en gång som är lite kortare. 2 boxar till vänster som vi använder till foder och till höger ponnybox och sadelkammare. Rakt fram ligger den längre stallgången med 5 boxar och där står våra hästar. Jag ställer alltid Kelly i lilla gången när jag kommer in. Det finns en uppställningsplats där sen tidigare så man använder liksom den. I går flyttade jag den 1½ närmare ytterdörren så nu får hon stanna lite tidigare. Och se på f-n....hon stannar lugnt och låter sig bli uppbunden, avtäckt och visiterad innan hon går in i boxen. :banana:

Trodde inte att det skulle funka idag eftersom HON gick med mig i grimskaft och inte tvärt om ( åkte ju nästan på skorna efter henne bitvis..) men son stannade så fint så. Ska testa den gamla platsen om ett par dagar. Är hon lika joxig som innan där så är det någon fix-idé hon har om jusst den biten. Stallgången ser ju exakt lika dan ut oavsett var hon står. Lustig pålla :angel:

Nu ska det mysas i soffan lite och sen sova.

Vilken soppa:( När man är 17 är man inte så gammal när allt kommer kring. Det är ett stort ansvar att lägga på tösen. Jag hade nog velat ha hem henne så fort som möjligt, det är ju inte hennes ansvar om styvbrodern festar bort pappas lägenhet:crazy: Håller helt med Gubbtjyv här!

Usch, vilken jul ni får om ni ska oroa er för allt detta.

Cizma - ha en riktigt skön och romantisk dag tillsammans!

Det du skall vara noga med att förklara för din dotter är... Att hon inte har något ansvar gentemot sin pappa... det är INTE hennes ansvar att se till att lägenheten är skyddad mot eventuella objudna gäster...

Man har inga skyldigheter mot sina föräldrar... man har bara skyldigheter mot sina barn....

Är pappa orolig så får han se till att ordna så att lägenheten är säkrad på annat sätt än att lägga ansvaret på dottern.... punkt... Hade han använt sådana tjänster som tillsyn över lägenheten hade han fått betala betydligt mer än 1000:- för det hos ett företag. Men det är väl det han vet som egenföretagare... och ser dottern som en billig lösning.... *muttrar*

Tycker att det är tragiskt när man som pappa agerar som i detta fallet.. Men tyvärr dessvärre är det allt för vanligt. Just för att det finns en fin fasad att visa upp... och gott om pengar och företag och allt så kanske sociala myndigheter ändå skall informeras om situationen...

Det valet är ditt... Jag hade inte tvekat ett ögonblick....

Som tur är, är din dotter så stor att hon själv kan bestämma var hon vill bo.
Men jag förstår att det ibland är svårt att inte lägga sig, i vad hon tycker om sin pappa.
Det är ingen tävling mellan mamma och pappa vem som kan erbjuda det bästa hem och de bästa förhållande. Pappan gör säkert som han tycker är rätt. Kanske har Michelle själv övertygat honom om att hon skulle klara situationen så han kan komma till Thailand över jul.
Kanske hon själv tycker att det är lite häftigt att ha ansvaret hemma.
Jag vet inte hur det är, men om hon trivs hos pappan får du ju backa upp det. På samma vis som du skulle ville att han backade upp dina beslut med hänsyn till barnen(ungdomarna) om hon bodde hos dig.
Vad tycker Michelle om det hela? Hon har ju dig som sin livlina, så det kommer ju att gå bra.
Låt inte detta förstöra ditt humör, hon kan ju ta tåget hem till dig om hon tröttnar. Hon är 17 år och kan göra som hon vill.
Jag säger inte att det är klokt av honom att göra som han har gjort, men det är ju inte småbarn det handlar om.

till lobell:
swebus har ju billiga biljetter om man ar ungdom, sag till dotter och hennes pojkvan att ta bussen till er av de 1000 kronor hon fick av pappa.. och hon kan kontakta honom att hon kommer tillbaka efter helgerna..
hon skall inte behova sitta i lagenhet med potential parties hela helgen och utan sin familj. det ar inte ratt..
men varfor gor vi inte insamling har i "tantgruppen"? 50 bucks per huvud, blir biljett till en om inte tva.. om hon nu inte vill ta 1000 lappen.. om ngn kanner de kan bidra, kontakta lobell (som ger ut kontonummer per pm..)

jag vet att de är svårt , men håll isär saker o ting. De som har varit är historia o de som händer nu är aktuellt .

Gammalt groll o pengar hit o dit hör inte till denna situatioen o lägger du in även sådana saker , ser du inte klart på de som skett.

Bortse från de som varit o fokusera på de aktuella så löser sig de här ska du se.:)

De andra är en sak mellan dig o ditt ex , dekan ni ta senare

dags o införskaffa en hockeyutrustning kanske så du överlever till examen :laugh:

Dottern bor i stort sett själv med pojkvännen så jag tror inte att hon tycker att det är häftigt.
Hon såg fördelarna med att ha närmare till skolan och fler tv-kanaler, men hon räknade inte med att behöva "passa" sin styvbror, som pappan inte fick tag på innan de åkte, utan han dök upp samma dag de åkte.

Jag och pappan har aldrig bråkat eller haft problem med varandra, och barnen har alltid bestämt var de ska bo, så det ligger inget sånt i detta. Utan bara att jag är besviken över att han beter sig så själviskt åt, särskilt över jul.

Dottern är själv mkt medveten om detta jag har skrivit och tycker själv att han beter sig konstigt.
Sen är det klart att jag blir arg över småsaker man stört sig på annars, då jag tycker att han kunde planerat detta bättre.
Han planerade sin egen resa i 6 mån, men verkade inte lagt många minutrar att planera för dottern.

Sambon sa att vi löser biljetter om det blir aktuellt. Tack Moholmarabs för gesten :) :bow:
Jag ska prata med dottern imorgon och se vad hon vill och tycker.

Det skulle absolut vara populärt bland mina kollegor :D ...

Nyss inkommen från hästarna. Rocket är något ömfotad fortfarande. Ingen puls så han har fixat korrigeringen rätt fint ändå. Hovslagaren fick ju ta ner honom rätt hårt, dock utan att orsaka blodvite, för att få ner den skadade biten. Blev inget jobb med hästarna ikväll för jag är inte riktigt i form :cool:

Det är -17 nu, kan bli rejält kallt till morgonen. Ser fram emot ytterligare en kul dag på skolan...med tillhörande självskyddsträning ;)

Kvällen ägnas åt tvätt av träningskläder samt tv...dokumentär om psykopater...*yrkesskadad*:angel:

Jag fortsätter hålla tummarna för att det löser sig och att det blir en bra jul för dottern och dig. Kan jag hjälpa på nåt sätt ställer jag upp. Kram!

Jistanes vilken soppa,förstår att du är orolig.
Men råd oj skulle nog prata med dottern och se hur hon vill ha det och därefter agera.
Men styvsonen,har han nyckel till lägenheten?
Bästa vore ju förstås att dottern låser styvsonen ute från lägenheten och att du får hem henne över helgerna till den i mina ögon sett totalt själviske och oansvarige fadern kommer hem.Usch lider med dej och det är ju tur att du och din sambo finns som backup.
Sen om det röks hasch,polisanmälan omedelbart,en 17:åring ska inte behöva vara barnvakt åt sin storebror,hon är ju bara barnet själv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 866
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Burkmat