”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Ädle Springaren hade ledig dag trots strålande väder , solen sken o lagom varmt .

Eftermiddagen tillbringades på klinik med 4 månaders föl , röntgen o äntligen en orsak till fölis fel , så nu är de 14 dagars test som gäller sen får vi se.

Duktig liten fölis åkte transport en timme i var riktning utan problem , går in själv o backar fint ut själv.

tur vi har gått om veterinärer o kliniker runt här. så de var de sm blev gjort idag, men i morgon laddar vi för en långtur , solskenet.

En undring från en mindre vetande , hur gör du när du tränar in jog , verkar vara ett behagligt rörelsemönster , kanske vore något för Springaren på våra långturer.

fast han är ju utdömd numera som westernhäst:o

En så duktig fölis,kan inte han förklara för vår unghäst att det är så man ska bete sej o inte skicka lilmatte till akuten:mad:
Skönt att få besked,nu hålls det här tummar o hovar.
Hmm skicka hit solen,här har det vräkt ner o blåst halv orkan hela dan

Godmorgon alla vänner.... Jag verkar ha fått en ny mk irriterade ovana som kallas morgonpigghet:eek: Inget jag är stolt över alls och jag ska ganska omgående söka bot mot denna åkoma:cry: men, iaf, som läget är nu är jag då uppe.... oglad och totalt otaggad.... :grin:

Det har regnat så nu är det mesta rena rama isbanan, Kamel verkar ha fått en höstdepression eftersom han är både grinig och obstinat:eek:och testar jag i både tid och otid... Hade väl egentligen tänkt mig en liten tur till Roliga Skogen för å se om vi kunde bli lite glada tillsammans men just nu, i skrivandes stund känner jag inte för nått.... :grin:

Felet med morgnar är att de kommer för tidigt på dagen:laugh:

Ähhh Cizma , inte vara sådan nu , masa akterkastellet ur stolen o ner till stallet o sadla Herr Kamel o ge er iväg. Kommer du bara upp o iväg så känns de bättre för er båda , sen hur ridturen blir har ingen betydelse.''

Herr Kamel är väl lite sur för han vill ut o smaka på granarna o luffsa runt lite , så där blir min med när han fått jobba för lite .

så drick ur kaffet o masa dig iväg till stallet , seså inte hitta på en massa ursäkter nu marsch iväg. :laugh:

Svårt att förklara men...

jag har gjort som så att pålle får trava i arbetstrav och när den bra så ber jag om nedsaktning men inte till skritt. Blir nästan till passage men joggen är rundare och inte med höga benlyft. Det är oerhört påfrestande för hästen och den måste kunna bära sig själv. Jobbar man för mycket i jogg kan den riktiga traven bli oren så man måste låta hästen trava emellanåt. Luddigt, jag vet, men du kan ju lasta den Ädle och komma ner till oss!!!:laugh:

Susanne.

Ps. Det finns säkert ett eller fler sätt att öva in detta men så här har det funkat för oss.

Jajaja Herr Gubbtjyv...jag ska..... ska bara slura i mig en "liten" skvätt kaffe till sen lyder jag order....:D:D

Tar en liten paus i jobbandet och slinker in till er....

Hoppas ridturen blev av Cizma... och att den blev trevlig.

Här rullar livet på som vanligt.... Tokmycket jobb... och så en stund över för hästarna på kvällen. I går regnade det nått så in i bänken att jag sträckte ut hästarnas innestund till att gälla hela natten.

De var rejält blöta vid intaget och dessutom blåste det små:devil: så hästarna verkade uppskatta att få vara inne en stund. (läs hela natten)

Det var två torra goa och lite morgontrötta pållar jag skickade ut ur stallet i morse.

Även idag visar sig vädret från den värsta sidan så det blir väl en repris på gårdagen. Dvs hästarna får visstas på box i natt också. Tror det kan vara rätt nyttigt för den lilla att lära sig det också. Fördelen med det är ju att jag vet att hon har fått i sig sin del av det hö jag delar ut...

Ja en del straffar gudarna på en gång :)

pÅ solsidan av landet njuter vi av 10 plus o vackert väder , en långtur i solen
sitter som en smäck :)

Kanske dax o skaffa regnkläder med inbyggd värme åt pållarna , med sjöstövlar till :laugh:

Mja ha ja bgrep väl att de va någon jäkla hage med de där:(

Min Ädle Springare o jag har en gentlemens aggrement om att trav de ägnar vi oss inte åt. Den gångarten hoppar vi så att säga över:angel:

Visserligen är han en reslig travare av födsel o ohejdad vana men misstänker att travgudarna spelade oss ett spratt vid tillverkningen av Springaren för traven skickade liksom bara med för att :o

Han är stortravande så embarmbligt o omöjlig att ens tänka tanken att sitta ner på.

Dessutom gillar han inte trav , nää då surar han rejält till skillnad när han får sträcka ut i gallopp eller studsa o småskutta eller lunka på i skritt :laugh:

Då skippar vi den där joggen , men tack i all fall:p

jaha sitts de på mjukdelarna än o slurpas kaffe eller har ni nyssens kommit hem.

Näe.... de får nog rackarns klara sig med det som naturen utrustat dem med... Nån måtta får det vara... :cool:

Min välvilja sträcker sig till att ta in dem på box de nätter vädret är allt för ruskigt...

Du är en hård matte du:laugh: ställ dig i hagen när de är sådant busväder du med bara en tröja o stå där .

klart pållarna fryser ju , tufflarna små :laugh:

Jepp.... stenhård...

De kan ju gå och ställa sig på lösdriften om det kniper... :cool:

:D

Ok! Då förstår jag! Men nu du har fått veta lite mer i alla fall. Då kan du ju skryta med att du vet HUR man gör teoriskt!!!;):rofl:

Mvh Susanne.

Kl på mig själv...

...detta regn gör mig skogstokig!!! Hade ingen lust till ridning idag. Kanske i morgon, ridhuset i så fall.

En liten kalv hade kommit lös från kostallet som ligger vägg i vägg med stallet, lille Simon, som barnen döpt honom till, skrämde nästan livet ur mig när jag öppnade dörren mellan stallen!! Han skuttade till mamma när vi glott färdigt på varanda en stund. Simon är så otroligt söt!!

Susanne.

Vi fick vansinniga mängder regn igår...vilket har gjort marken läskigt hal. Provade att longera Rocket idag men han halkade för mycket så det var bara att ge upp. Hade tänkt longera dom båda men det blev inte så, nej...

...istället har jag mockat lösdriften. Köpt torv och varit på studiebesök på ett behandlingshem. I morgon är det fler studiebesök som ska klaras av. Rider ut på fröken när jag kommer hem och tar Rocket på släp så han får röra på sig mer än bara lufsa i hagen...:cool:

Här har det regnat periodvis idag (igår var perioden mycket längre, typ hela dagen) så jag tog in pålle för att känna om den där dressyrträningen sen i tisdags satt kvar.
Då hade han tappat en sko:crazy: Kan ju bero på att det är två veckor över tiden, eftersom hovis inte tyckte det var dags för två veckor sen. Men han kommer på måndag, så det löser sig.
Men iaf så var det en bakhov, och där är herrn inte så känslig, så vi tog oss till ridhuset och körde lite dressyr ändå. Gick väl hyfsat, men det är lättare när nån står och motiverar en hela tiden:angel:
Jaja, vi kom ut iaf:)

Hur går det med såren på Tages knän?

Idag är jag annars lite distraherad, hade kontorsjobb mest hela dagen men hade svårt att hinna med. Tankarna irrade lite för mycket. Sitter nämligen med telefonen nära, nära hela tiden och väntar på något slags meddelande från dottern som åkte till förlossningen vid lunchtid :love:

Jag ställde in min lektion på ridskolan eftersom jag har dotterns hund här och han är ung och väldigt livlig. Tyckte inte att tioåringen skulle behöva passa honom, han klarar inte av att gå ut med den spjuvern :) Väl hemma upptäckte jag att femtonåriga dottern hade både mockat och gjort i ordning foder åt mig. Söta ungar man har ibland :love:

Åh, spännande med bebis! :)
Hoppas det går bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 471
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat