”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Men vilka otäcka sår det blev, hur är det med hästen idag? Sår är aldrig att leka med. Hoppas verkligen att det inte blir något mer. Halkade i gruset? Idag kan vi halka i snön. Inga snösulor ännu, förra året var dom på tidigt och brodd, men väntar ett tag till. Annars alltid snösulor och 4 brodd. Vi har stora kuperade hagar så det behövs även här i Stockholmstrakten.

Men vem ska sko då? Finns ju bara en enda utbildad hovis som skor här verkar det som. :confused:

Hittade en men han skor bara om det finns flera hästar i trakten samtidigt och nu var han här för 2 veckor sen. Han kommer var 6.e vecka så det är en månad till nästa gång vilket är för långt. Sen är det onödigt att sko henne var 6.e vecka. Hon växer rätt långsamt i hovarna p.g.a åldern och inte sliter hon direkt på skorna heller. Sen tar den andra hovisen 1400 mot tidsoptimisten som tar 900. Rätt stor skilnad.

Hoppas att det är en annan hovis i det nya stallet:crazy:

Ingen ridning iag, satt på bänken i stallet med en kopp kaffe och njöt av solen... Hästen reds igår, så idag kan vi njuta av solen..:D

Fyllde på hö och kraftfoder i foderstationerna, kollade av alla hästarna, nyhalmad ligghall så där stog hästarna och gottade sig, ser ut som michelingubbar imorgon:eek: mm, sen blev det kaffe i solen (är stallansvarig hela helgen, ägarna är bortresta)

Ja de är en skillnad på 500 kronor MEN vad kostar all tid tid du sitter o väntar då , är den gratis eller har du så förtvivlat lite å göra:)

Jag verkar o har alltiid verkat mina hästar på 6 veckor oavsett . De är ingen nackdel tvärtom ,

Skall verka o sko om 10 dagar Men ringde hovis o sa att troligtvis får jag en återbudstid på måndag , ska jag komma o verka o sätta på sulor o broddskor då , passar de dig :laugh: Blev ju vinter o du rider ju varje dag så jag tänkte du behövde brodd.

Med sådan hovslagar service betalar jag gärna 1200 spänn med ett leende till o med.:)

Det är bra med konkurrens ibland ;)

Allvarligt menar du att de inte finns fler hovisar att tillgå??+

kollade lite snabbt på Hovslagarföreningens sida och listan var lång i Västra götaland , nu vet jag ju inte var där du finns men någon mer måste de finnas tycker man,

Men du har säkert kollat där redan , lite märkligt men jag vet de kan vara så på en del ställen men de har varit norröver . tråkigt är de i vilket fall

jag maste vara lycklig lottad.. jag hade hovis har i MAY, for verkning av alla 4.
sen kom hon 10 october och gjorde Valdemar, Fanta borjar bli lang i tarna sa hon kommer tillbaka 6 november igen.. Och da skall hon gora rabarberna... deras hovar vaxer inte mer.. visst kan jag ha dem gjorda var 8e men varfor slanga ut pengar nar det inte behovs??? OK nu ar de ju inte ridna precis, dock de vaxer inte sa fort.. ideal is 12 veckor for dem nar de blir ridna/anvandna...Sa hovis ar den billigaste delen av min hasthallning.. Hon tar 200 per hast forresten.. och skor anvander vi inte..

Åhhh va jag längtar tillbaks till den tiden man kunde ha skorna på i 8-9v...
Nu byter vi var 6e vecka och då är det dags, hovis brukar säga att vi i stallet är ekonomiska... man ska inte slösa på materialet...:D

Vi har ju lösdrift(Active Stable), och grusade hagar runt ligghall/foderstationer, så dom går ju mest på grus!

Men hästen trivs och det är det viktigaste!

Vi ligger ju lite "Off" här och det är vääldigt hästtätt så få ids inte åka hit upp för de har att göra ändå. En del kör men då vill de ha flera hästar än en att sko. Svärt när det bara finns två och den andra verkas bara. En kunde tänka sig att sko men med en bensinkostnad på 400 kr häst! :eek: Men nu verkar det som om jag har fått nys på en ny hovis. Byter hovis när jag byter stall eftersom det blir lättast så och jag redan har en ny tid med "tidsoptimisten"

Jag har ju egentligen mer tid än gemene man eftersom jag bara jobbar halvtid. Sen har tiderna alltid varit inbokade på kvällen när jag ändå är i stallet och fixar och tar in. Jag har nästan alltid insläppet. Så medans jag "väntar" så gör jag alla vanliga sysslor. Dock vill jag inte sitta och vänta i timmar som sist när stallet är klart :mad:

Skilnaden denna gång var att jag tänkte då inte vänta när jag var klar. Avtalad tid är avtalad tid. Så då fick han åka nån annan stans och så fick vi boka om. Kanske han fattar nu att jag inte sitter och väntar. Sen blev det lite mindre pengar i kassan den dagen för honom.

Kelly blir ju 19 år nu och har inga knepiga hovar alls. Hon ser ut nu som hon gjorde nyverkad nästan och skorna är inte mycket slitna heller. Hon går ju bara i gräshagen eller lite paddock/skog. Enda joxet med hennes fötter är att ena framhoven är en storlek större nästan än den andra :crazy:

I dag fick jag äntligen höra att det syns att Kelly börjar lägga på sig så smått.

Tack och lov!!

Eftersom matkontot har mer än fördubblats mot det normala och därmed även strökontot (jösses vad hon skiter :eek:) så blir det få julklappar i år.

Hästen som är känd för tugga i sig allt hon kommer över i tid och otid som en flismaskin lämnar nu hö i boxen och står och tittar på höhögen i hagen på morgonen.

Jag har hittat botten i henne. Så även i min plånbok:crazy:

Ser ingenting av hältan längre men jag har ändå inte ridit henne sen den kom. Det är älgjakt i skogen, snö på marken, och hon har haft en skum hälta. Hon kan få vila några dagar till innan jag skrittar igång henne. Hon gick med gigantiska styltor ikväll så jag har ingen lust att rida henne i skritt då det snabbt blir nya styltor när hon nyss varit halt.

Nu är det bara två och en vecka ca månader till flytten:laugh:

Ska bli underbart att få henne så nära, inga tider att passa mer och ridsällskap :banana:

Dessutom lite mera ridvägar :bump:

Definitift en nytändning för mig.

kl.

Kors va det ylade på andra sidan byn nyss när jag och gubben var ut och nattade hästarna :eek:. Kan vara en hund men jag har aldrig hört nån hund yla på kvällen under dom 10 år vi bott här :cool:. Ja ja, antar att vi kommer att få höra vad det var i morron.

Höautomaten vi gjorde fungerar kanon, Ina blir förbannad när hon inte får ur så mycket hö som hon vill så då sparkar hon på buren :D. Det går fortfarande lite mycket hö men jag antar att dom lugnar ner sej snart. Bole-tunnan funkar oxå klockrent och dom gillar den, vi har ju kallgrader på nätterna nu och bara några få plusgrader på dagarna och det känns bra att dom slipper dricka iskallt vatten.

För min egen del är det frustrerande att vara så handikappad! Om bara det onda i höften/magen kunde ge sej men doktorn sa ju att det skulle ta 2-3 veckor så jag får väl försöka stå ut.

Senast ändrad:

Va skönt att hon börjar lägga på sej :), har hon fortfarande fölis hos sej eller är den avvand? Trök me hovisar som inte sköter sej :mad: hoppas verkligen du får tag i nån bättre! Och jag håller mina tummar så dom blir blå för att Kellys hälta är ett minne blott!

grattis :bump: va skönt å höra att hon lägger på sig. Brukar hjälpa med hackad strå

Kan glädja dig med att skitandet kommer att lugna ner sig när hon stabiliserar sig på den strågivan o de värdena hon behöver.

MM hästar som äter allt de kommer över i en hiskelig fart får i regel för lite strå att äta o sysselsätta sig med .

låter ju hur bra som helst de där i alla avseenden . grattis i bra jobbat

pussa lite på Kelly:laugh:

de brukar lugna ner sig när de fattar att de alltid finns mat , Min stora drummel stod konstant vid hönäten i början men när han insåg att den lille inte nådde upp till maten så äter han en stund o sen går han ifrån å så håller han på.

ser man bara till aatt de alltid finns hö så kommer de inte att vara något problem.

Men Brimmis lugn o fin nu inte vara frustrerad vad är ett par veckor mot all den tid du har sedan utan problem.. en fis i världsrymden ju :laugh:

Det är dig jag ska tacka för varje gram hon lägger på sig. Du knäckte det första förslaget om proteinbristen. :bow: :bow: :bow:

Puss på dig "Gubbe" ;)

gissar att du håller till åt dalslands hållet ungefär då :laugh: där finns de inte så mycket av någonting kvar tror jag.

ähh har ju ett stort intresse av fodring o hovar o rörelsemönster på hästar vet du:laugh:

om du ursäktar att jag lägger mig en gång till så föreslår jag du håller Kelly på en kvot av 7 framöver så tror jag hon kommer o muskla sig o hålla sig lagom i hull . Äldre häst lite högre kvot.

s nu ska jag inte blanda mig mer ,, lovar:laugh:

Fölis är kvar vid sidan. Nu sitter vi knepigt till med nästa fas i avvänjningen. Han står ensam i sin box under frukosten på morgonen och sen ställer jag in han där när jag gör atllet på kvällen. Det blir ca 20-30 min på morgonen och 30 min-1 tim på kvällen. Jag bor ju 1,4 mil bor och fölis ägare 2 mil bort. ingen av oss är där dagtid och kan ensamträna honom. Det är ju dax att utöka ensamtiden. Jag vill ju inte att pållan ska få juverproblem sen p.g.a en för snabb avvänjning.

Detta är premiärfölet så kunskapen är inte fulländad så att säga. Jag har ju stått uppstallad hos uppfödare i många år men då fanns ju hästarna "hemma". Lättare då.

Fölis är 3½ mån. Vad kan man förvänta sig av dem och kräva i form av ensamtid? Vet någon så fritt att svara :confused:

När det gäller hältan hoppas jag verkligen att den håller sig väck. hon har aldrig haft en hälta fram tidigare som är känd och hon är ju känd i trakten i alla fall. :crazy:

Phu har lite prestationsångest inför våren. Han hört från två stycken nu att hon har alltid varit så fin och bla bla..och så ser hon ut så här nu. :(

Ska fortsätta proppa i henne så hon lägger på sig och så smyga igång henne i skogen med lite kondition och muskelbyggning. Paddocken lämnar jag nog därhän ett tag. Ska gömma henne under täcket hela vintern och avtäcka henne sen när hon blivit snygg igen frammåt våren ;)

Krya på dig med din arm Brimmis!

Haha...Dalsland det är. Ja här är mest skog, bönder och dåååliga vägar!

Hon äter faktiskt inte upp mer lusern nu så jag fick dra ner på en skopa (600g) idag. Verkar som hästkraken är full!!

Sen har jag lagt till ett vitamintillskott med lite extra skjuss av B-vitamin och lite betfor.

Hon ser nästan spyfärdig ut när hon ser maten..hihihi....

Senast ändrad av en moderator:

Skönt att det går framåt med vikten. Hon är säkert jättefin till våren.

Hoppas du får en bättre hovis sen.
Jag är kanonnöjd med min. Han har aldrig uteblivit på 3 år, plus är alltid här en 20-30 min innan utsatt tid. Han hjälper gärna till med intag om man själv är lite sen och stressad.
Och sätter alltid upp ny tid innan han åker.
I går tvekade vi om vi skulle sko alla 4 så vi bestämde att avvakta och se om det blir mer snö.
Och isåfall kommer han ut igen.

Sen hjälper det kanske till att min sambo masserar honom oxå, så det är ju ömsesidigt att alla är nöjda :)

Har inte hänt speciellt mkt här. Jakten gör ju att man känner sig lite begränsad och nu snöslasket på det.
Idag hittade jag och sonen varsin jättemysig Mountain horse-mössa med päls som vi ska ha när det blir kallt, och imorgon ska jag köpa den matchande jackan till, sen jag fjäskade lite för sambon :)

kl jag ha varit ute och gått med pålle idag, och det verkar bra:) Såren är torra, och svullnaden minimal. Vi har nog haft tur, det är bara skrubbsår på knäna...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat