”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Väldigt skönt att höra. Bilderna igår såg inte trevliga ut.....

Varför är det ingen av oss gubbar och kärringar som sover??

Varför är det ingen av oss gubbar och kärringar som sover??

Jag har haft middag med mina ridtjejer/tanter. Vi diskuterade var nästa ridresa ska gå. Lutar åt Portugal eller Toscana. Får inte med mig dem till Indien:crazy:

Jag är tillräckligt galen för att kunna tänka mig att följa med dig till Indien någon gång :D

Hallojj! Har inte varit här på länge, känns det som :o ... Mycket på jobbet, har nån j*kla infektion som spökar och jag är slut!

Slutade tidigt igår och såg fram emot en eftermiddag i stallet med hästarna. Kom så långt att jag bytte till stallkläder, åt lite och skulle bara vila en 20 minuter i soffan...vaknade av att det var bäckmörkt:eek:...frös...maken fick ordna med hästarnas käk för jag somnade en stund till i soffan...gick sen upp vid 22-tiden till sängen...och somnade direkt för att sen sova hela natten till kl 9 idag:o ...Kan inte vara helt kry, således:cool:.

Nåväl, ska försöka få till nåt bra idag. Planen är mockning av slösdrift samt åtminstone en tur på fröken Röd. Det är kallt och torrt...inte en snöflinga har vi här.

Jag hoppas fortfarande att mina kan fortsätta gå barfota. Gick bra förra vintern då det kommer mycket snö som regel. Nu kan det vara lite riskabelt i lutena så man får tänka till var man rider...:angel:

God morgon...

Har nu ägnat en stund åt att läsa igenom sen jag var här sist... (nackdelen med aktiva trådar ;) )

Själv har jag haft mycket att stå i senaste dagarna. Chefen ramlade på flygplatsen påväg till ett tjänsteuppdrag och bröt lårbenet... Jag som skall täcka för honom när han är borta har därför haft rätt mycket att stå i de senaste dagarna...

Detta har inneburit att mina två damer har fått leva vildhästliv ett tag igen.. Lite hö morgon och kväll och sen en klapp....

Tajger... skönt att det verkar vara bara skrapsår... Bilderna var ju inte så trevliga. Och stora och omfattande sår på knän är ju lite bökigt att ta hand om. Håller tummarna för att läkningen fortsätter som hitills.

Skoning har diskuterats här ser jag.... Själv har jag tidigare gjort så att de hästar som gått skodda utrustas för vinterväglag vid den här tiden på året. Dvs snösulor och brodd... Helt enkelt för att jag är rätt bekväm av mig och inte vill stå och brodda på morgonen om väglaget försämrats över natten. Lika så vill jag inte ödsla den tiden när jag väl får tid att rida. En snabba koll bara att alla brodden sitter där de skall. En normal småländsk vinter brukar jag klara mig på bara traktbrodd. Men det har funnits vintrar då jag fått komplettera med tåbrodd också.

Nu har jag hitill varit begåvad med harmoniska flockar och hästar som är snälla med varandra så detta att låta dem gå broddade dygnet runt har fungerat. Ytterst sällan mina hästar kickar efter varandra...

I år har jag bara unghästar så det är barfota som gäller.. Barfota har fungerat alla år tidigare på unghästarna så jag är inte speciellt orolig. Har ju inte så många hästar och hagarna är stora och det medför att det inte blir så upptrampat och isigt/knaggligt/halt....
Sen både sandar och saltar jag så fort det är mildväder... Detta för att saltet bryter upp ytan på isfläckar och gör att det blir lite strävare.
Detta har fungerat för mig.

Gud vad häftigt... och vilka coola pållar...:love:

Iaf, här har ork trytit men idag ska jag förhoppningsvis ta mig ut... vaknade med huvudvärk och extremt dåligt humör å det vart ju inte bättre av att Kamel också var morgonsur:devil:Vi tog verkligen ut det värsta av varann idag... bådar väl egentligen inte så gott för en ridtur men ibland måste man leva lite farligt:devil: Kanske blir vi båda lite gladare om vi får ånga av oss lite sur ånga:devil:

Skönt att pålleknän verkar hela som de ska... är så himla trist å få massa irriterande småsår som tjorvar...

Skönt att få sova ut när kroppen skriker stopp! Men drygt när det aldrig bryter ut och man bara går och känner sej sjuk. Använder du inte boots på din röda när det är vinter och halkigt? Eller kör du bart på alla väglag? Frågar eftersom jag har mina barfota och kommer så att ha men är ju så ny på allt som har med hästeri att göra, har ju aldrig haft hela ansvaret själv så att säga. Jag har kikat på Cavalloboots men det är ju inte aktuellt än eftersom ingen av donnorna rids ännu men så småningom så. Krya på dej iaf!

Syrran, sandar och saltar du vid foderplatsen eller?

Jag har inte boots på Rödhättan. Har inte behövt det då underlaget har varit bra sedan vi flyttade hit upp. I Småland var det skor och brodd då underlaget var sådant att hon blev öm och att det var lerigt, blev knöligt överallt när det väl frös på o.s.v. Väljer att sko om det skulle bli väldigt isigt men förra vintern var det bra hela tiden. Mycket snö och stadigt underlag.

har du jobbat för mycket så kroppen är tömd , :)

Har man som hos dig riktig vinter med kyla o bra med snö , kan man ju använda hästen utan brodd o sula , men här nere där de ena dagen är is och andra dagen brat o sen kommer de en 2 decimeter snö o packar sig på vägen lär man ha rejält dubbat.

Men en sak jag inte begriper mitt nöt , varför bara brodd i trakten , kan man verkligen rida säkert med bara de :confused:

nä n ä Dalsland är vackert i varje fall norra delen o dalslänningar är ett vänligt o mycket trevligt folkslag :)

Bodde i 5 år i Åmål i antikens tidevarv , och har alrdig trivts så bra någonstans.

Har till o med tänkt tanken på att en gång flytta dit när de blir pension:) men med de hovis besvär vete fasen :laugh:

Du får väl bli hovis då. Du kan ju tjäna storkovan. Mååånga vill byta här.

När jag flyttade från Dalarna och hit så hade jag innan bara sett skor med 4 broddhål. Här har de bara två (i trakterna) Blev knappt trodd när jag sa att jag var van vid fyra. " -Finns det med fyra? "

Efter 14 år tycker jag fortfarande att det ser helt sjukt ut med bara två broddhål. Hoven blir ju frammåtvinklad :crazy: Men alla har ju så här och det ska visst vara okej så jag får väl haka på.....

Ridmässigt märker jag ingen skillnad. Hon är ju bara broddad vid ridning för de kan leka ganska tufft i hage mellan varven.

har du jobbat för mycket så kroppen är tömd , :)

Har man som hos dig riktig vinter med kyla o bra med snö , kan man ju använda hästen utan brodd o sula , men här nere där de ena dagen är is och andra dagen brat o sen kommer de en 2 decimeter snö o packar sig på vägen lär man ha rejält dubbat.

Men en sak jag inte begriper mitt nöt , varför bara brodd i trakten , kan man verkligen rida säkert med bara de :confused:

I Småland var det sälla så hårt fruset så traktbrodd räckte som regel. Tåbrodden behövs mer när det är så hårt att det finns risk för halka i uppförslut samt snedbelastning när brodden inte går igenom det frusna längre. När jag bodde i Hälsingland krävdes som regel 6 broddar per sko...för att hindra sidohalkning o.s.v. Jag hoppas nu att vi får snö i huvudsak men än är vi snuvad på den varan. Allt har visst halkat söderut:confused:

;)

bägge två hmm ja de är ju de där jag inte får ihop:o

hästen tar ju i med tån , den hämtar ju steget under sig o fungerar ungefär lika som vi i de fallet .

Med traktbrodd får fu ju inget grepp i tån o broms vid landning med traktbrodd, blir totalknas för mig i skallen :)

Men tydligen funkar de :grin: Nu har jag ju haft några travare o alla dem har stannat när de känt att de inte får grepp eller blivit tossiga o slängt sig i grejorna , kanske beror på ras eller viket steg de har .

jaja här är de fullt med berodd o sulor som gäller .

blecv tvungen o rida i skogen i dag för vägen är isbelagd , tur de finns stora skogar :laugh:

diskuterade de där med hovis sisst o även han funderade över de men som han sa ägarna vill ha de så å då får de det men jag tycker de är tokigt , antingen fullt med brodd eller inga alls , tyckte han

men de finns väl 100 skolor o ideer om de där :laugh:

Jag tänker som du att brodd i tån är av största vikt.
Vi skor pållarna med 6 brodd i varje sko på vintern. Två som vanligt i trakterna och 4 i tån.
Jag tänker framför allt på dotterns säkerhet att hon och ponnyn ska kunna ta sig fram överallt. Har fungerat hur bra som helst (gjort detta i 8 år) och inga skador över huvud taget. *peppar, peppar*

I våras när snön var på väg att försvinna och det var omväxlande tö och fruset, dvs isgata, var jag ute och skrittade försiktigt och hade broddat med två broddar som vanligt (det brukar räcka här på västkusten) då möter jag grannen som är ute och tränar sin travhäst i fullt ös. Hon broddar med sex broddar. Det var lite stadigare:crazy:

Fler som gör ser jag...jag hade aldrig hört det innan.

Fascinerande :) börjar grunna på om de är beroende på var i landet man är.

verkar ju som att på västra sidan är de vanligt med traktbrodd vintertid , här på denna kanten har vi minst 4 brodd o blir allt vanligare med 6 .

Ja de blir mer säkert i alla gångarter med fler brodd rent logiskt .

ja där ser man , alltid lär man sig något :laugh:

Jag tror de flesta ser på att hästen landar med trakt först och inte tänker på tåns funktion. Det är inte kul att känna hur tån släpper i ett uppförslut men att jag nöjde mig med korta traktbrodd i Småland beror ju på att det sällan var fruset alls...och även om det frös på lite så trampade hästen genom skon ändå så att det fanns grepp. Ett litet "ifallatt" liksom...

Ska man ha skor här är det fullbroddat! Alternativt att man skor med vinterguldskor och sula. Dock är jag inte där än ;)

Vi har strålande sol här idag och jag lyckades hitta lite energi så jag hämtade fröken Röd och begav mig ut i det vackra höstvädret...
101023water1.jpg

Här kan man gå över till andra sidan...stigen syns där borta.

101023Trail5.jpg

101023Trail4.jpg

101023Trail3.jpg
[/IMG]

Det ser helt fantastiskt ut! Vilka fina hästar, jag har aldrig sett den rasen förr. Öronen :love: Vilket äventyr! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat