”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Det har faktiskt varit ett par gubbar med i tidigare trådar. Har ni försvunnit - eller sitter ni och smyger???

Ang ridrädsla & rida ut. Det finns flera trådar här, så sök omkring lite.
Ett råd: välj en runda som du rider med sällskap (helt till häst, annars till fots). Sedan håller du dig till den (och BARA den) under en tid. Sedan väljer du en runda till... o s v. Alltså EN i taget. Vänta ett tag innan du ger dig på en ny - även om du känner dig säker.

.....också är du här med jämna mellanrum och rapporterar vad som händer. Antingen får du pepp eller bananer! Båda värmer!

Ett mycket bra råd, det ska jag ta med mig. Det låter som om jag måste bestämma mig för att börja träna. Gått till fots med hästen har jag gjort tillräckligt mycket. Håller dessutom på med mycket ledarskapsövningar, så varför tvekar jag!?:crazy:

Stallet ute på udden vid Orsasjön kallades "Bunk" varför vet jag ej. Vi hade 10 platser fördelade på små timmrade stall. Och en underbar liten timmrad klubbstuga. Redan i mitten av 80-talet fick vi nytt stall igen. Då vi flyttade upp till ett fd travstall på sandhed. Oj så flott det var! :eek: Våra små ponnyer såg ut som ärtor i boxarna och vi fick lyx som uppvärmd sadelkammare, spolspilta med varmvatten, toalett i stallet och travbana som vi red som blådårar på :o Jag slutade på klubben när jag var 16 och började gymnasiet. När jag var 18 flyttade jag från Orsa till västkusten och där blev jag kvar.

Några av de äldsta hästarna jag minns var en skimmel-Carmenzita, en isabell-Pal en stor fux-Orwin och en mörkfux-Arne. Minns en annan skimmel som jag tror hette pontus också.

Men var låg stallet innan det kom till "bunk"? Trodde att det var där det hela hade startat.

kl.

HEEEEEEEEEEEEEEJ!!!!!!!!!
Nu är ja äääääntligen hemma igen och det är så ofantligt härligt och skönt :banana:, och vad får jag se? Ni har startat en ny tråd! Orkar/hinner inte läsa nu men i morron ska jag se vad ni har haft för er när jag har legat på sjukhus och våndats!

Op gick bra men det var mycket värre med handleden än vad dom trodde från början, hela 4 timmar höll dom på och pusslade och knåpade innan dom gav sej. Den kommer aldrig att bli vad den ha varit och bättre än så här kunde dom inte få till den. Blir ytterligare en op men den får vänta. För övrigt så ser det ut som jag har en extra röv på vä höft, så svullen är jag :eek: dom var tvugna att ta ben från höftkammen och satan i gatan vad det gör ont där!! Mycket ondare än i handen.

Och gissa om alla var glada när jag kom hem, det var ju meningen att jag skulle vara borta tis-tors men jag fick inte åka hem förrän i dag! Hundstackrarna har matvägrat sen jag åkte men efter att Kira fått hälsa färdigt när jag kom så gick hon raka spåret in till matskålen och började äta, lilla gullstina :love:. Har varit ut och klappat pållarna oxå men det var ju så mörkt så dom tar jag i morron. Nu ska jag bara mysa och njuta av att vara hemma!

Go kväll gott folk..

Slinker in ytterligare en gång idag....

Idag har jag hunnit med att träna mina små damer... Eller träna och träna... Faktum är att det är stallträning det handlar om.1 åringen vet inte hur man beter sig när man står i box.. Hon försöker klättra ut ur boxen.. :D
Förutom det så är det lite hanteringsträning av 1 åringen.
Nu kan hon faktiskt lyfta alla fötterna riktigt bra...

Under tiden de fick stå inne och äta lite kvällsgott och hö så tränade jag mig själv. En liten joggingtur på 55 minuter.

När jag kom hemm hade jag en lång grooming av 3 åringen.
Provade westernsadeln som jag har hemma på henne och konstaterade att hon är på god väg att växa in i den. Den låg över förväntan bra faktiskt. Lite vid fortfarande men väl i balans och följer hennes rygglinje perfekt.

Kanske kommer jag att slippa sadelträsket med henne ... Kanske kanske har jag redan en passande sadel hemma. Det vore riktig trevligt.

Nu kan jag koncentrera mig på lite prytteljakt till 1 åringen... Har ju inte någon utrustning alls i ponnystorlek förutom grimma....

Välkommen hem Brimmis.... Håller tummarna för ett mirakulöst tillfrisknande i handleden....

....//så varför tvekar jag!?:crazy:

Av samma anledning som att jag inte hoppar kan jag tro.:D

"Bestämma sig för att börja träna....". Ja. Jag har bestämt att hoppa blåbärshoppning i år (=en liten bana med skutt). Började träna (bommar & sån't) för ett par veckor sedan. När börjar du? Jag tror du kan få en massa pepp från ex vis Lobell.

Välkommen tillbaka!!!!! Skönt för hundarna också. Ha det bäst - så ses vi här igen.

Tackar så mycket syrran men nåt mirakel tror jag inte att det blir men jag ska nog få till det ändå!

moholmarabs vad har du åkt på för sjuka? Har dom kollat så du inte har harpest? Det hade en kompis till mej och hon var jättedålig och "frisk" emellanåt, precis som du och hon blev inte frisk förrän hon fick penicillin. Kräv att dom tar ett prov för nu har du varit sjuk alldeles för länge!!

Usch så surt, lite trist. Det som är så kul att ha en rockard att altinera med :D Jag köpte mig en ny rockard i våras, men vi har inte "hunnit" använda den så mycket ännu, men det är kul att kunna ta med sig någon kompis eller ett av barnen på en tur.

Stallet ute på udden vid Orsasjön kallades "Bunk" varför vet jag ej. Vi hade 10 platser fördelade på små timmrade stall. Och en underbar liten timmrad klubbstuga. Redan i mitten av 80-talet fick vi nytt stall igen. Då vi flyttade upp till ett fd travstall på sandhed. Oj så flott det var! :eek: Våra små ponnyer såg ut som ärtor i boxarna och vi fick lyx som uppvärmd sadelkammare, spolspilta med varmvatten, toalett i stallet och travbana som vi red som blådårar på :o Jag slutade på klubben när jag var 16 och började gymnasiet. När jag var 18 flyttade jag från Orsa till västkusten och där blev jag kvar.

Några av de äldsta hästarna jag minns var en skimmel-Carmenzita, en isabell-Pal en stor fux-Orwin och en mörkfux-Arne. Minns en annan skimmel som jag tror hette pontus också.

Men var låg stallet innan det kom till "bunk"? Trodde att det var där det hela hade startat.

Bunk, var vi med när det byggdes och tänk när vi fick sova över i klubbstugan. Vi bodde där. Tänk det fanns en häst som hette Pal, isabell måste vara samma. Jobba och rida och leda hästar på ponnyridning fick vi. Det gamla "stallet" skjul? " med 2 hästar låg någonstans vid kyrkan. Kul tid att minnas, jag har inte varit dit sen det flyttades till Sandhed.
Roligt att hitta någon här från Orsa. :laugh:

Av samma anledning som att jag inte hoppar kan jag tro.:D

"Bestämma sig för att börja träna....". Ja. Jag har bestämt att hoppa blåbärshoppning i år (=en liten bana med skutt). Började träna (bommar & sån't) för ett par veckor sedan. När börjar du? Jag tror du kan få en massa pepp från ex vis Lobell.

Ja, när ska vi börja. Jag har stallhelg nu till helgen. Står i ett halvkollektiv. Då har jag iallafall tid och inget att skylla på:o Kanske rida ut med en kompis ena dagen och sen ta samma tur nästa dag? Det vore nåt. Det handlar bara om att bestämma sig som sagt var. Det verkar finnas många här som är villiga att hjälpa till och ge råd. Jättekul:bump:

Ponnytant och Noak , bara för att ni inte ska hålla på o dividera om när ni ska börja , så utnämner jag mig till Sergeant i kavalleriet o bestämmer att innan söndag kväll denna vecka ska ni ha påbörjat edra projekt .

Rapport avlägges vis tapto söndag kväll denna vecka .

ducka raskt under bordet för eventuella flygande projektiler:laugh:

viftar hejdlöst o var nu rädd om saken så inget händer , :bump:

Nu så har jag läst igenom allt och här kommer jag, brimmis el Britt-Marie som ingen orkar säja så det blir Britta, 47 år gammal kärring med diverse skavanker. Höll på med hästeri under hela min barndom ända till jag träffade mitt allt här på jorden.

För 2,5 år sen började jag rida igen hos en jobbarkompis och var fast direkt, det gick ett halvår och jag blev sjuk när vi var ute i skogen och red. Trodde det var influensa eller nåt men det visade sej vara en hjärtinfarkt. Efter en ambulansfärd med blåljus och sirener blev det en akut stentoperation och en massa mediciner och så blev jag bra.

Men det blev skrik och panik när jag kom på att, faan jag kommer inte att leva i all evighet :eek:. Så det första jag gjorde var att gifta mej med min sambo sedan 27 år och så köpte jag min första häst. En alldeles underbar haflinger med namnet Vanilja Vilsekulla som bara blev 2,5 år. Efter henne kom en ny flinga Winnie, som ble 2 år i juni, en liten Emil i Lönneberga :angel:. Och i somras flyttade vackra Ina hit, oxå en flinga.

Här är min älskade Vanilja.
26162525.jpg

Det här är Winnie-bus.
31729862.jpg

Och här är Ina.
31772269.jpg

Någonstans har jag hört att män inte lyssnar.........? Jag HAR börjat. För några veckor sedan. Stod det. :angel:

Men OK, OK (menar YESSSS SIIIIIIIIIIRRRR). Jag ska öva MER före söndag. OCH avlägga rapport. Det gör säkert Noak också.

Ingen flygande projektil - men denna har iaf litet svävmoment: :bump:

Ja, när ska vi börja. Jag har stallhelg nu till helgen. Står i ett halvkollektiv. Då har jag iallafall tid och inget att skylla på:o Kanske rida ut med en kompis ena dagen och sen ta samma tur nästa dag? Det vore nåt. Det handlar bara om att bestämma sig som sagt var. Det verkar finnas många här som är villiga att hjälpa till och ge råd. Jättekul:bump:

Nu vet jag ju inte vad du är rädd för och hur hästen är.
Men kan ju berätta lite om mej själv.

Min rädsla kom smygande iom 2 sladdisar och det slutade med att jag till slut inte ens hämtade hästen själv, eller kratsade hovarna utan sambons hjälp.
När vi skulle rida var jag jättespänd och hade alltid ont i magen flera timmar innan. Hästen som var ny var lite piggare och bestämdare än vad jag riktigt orkade med.
Jag fick inte henne utanför stallplanen själv och sambon jobbar mkt så det blev ibland glest mellan ridturerna.
Men eftersom jag älskar hästar och att rida egentligen, så försökte jag komma över det.
Men till slut ville inte hästen gå ens i sällskap med sambons häst utan vände om , och jag vågade inte göra nåt.
Självförtroendet var på botten och jag grät ibland i stallet för jag kände mej så värdelös.
MEN en dag i somras så tröttnade jag på mej själv och bestämde att jag skulle se vad som hände om jag försökte få iväg henne, och första veckorna hände inte så mkt mer än att vi kom strax runt hörnet på stallet och jag väntade och väntade..
Till slut kom vi lite längre och lite längre.

Resten kan du se om du läst tråden.

Mitt mål nu är att börja trava mer, och lita på att hästen inte ramlar :) och att jag håller mej kvar.
Men jag tar det som det kommer..

Jättekul att höra för då kan vi hjälpas åt, att fler tampas med sin "skräck" för faror som kan dyka upp, för det är väl det jag mest är rädd för. Det känns skönt att höra andras historier.

Jag har haft min nu 12 åriga varmblod i 5 år. Grejen är den att det senaste året har jag dragit mig för att rida ut ensam. Det kan ha sin bakgrund att min kropp inte är ok. Jag lever med smärta! Men mår så mycket bättre i stallet med min häst. När vi varit ute på en skogstur tillsammans med andra så har man fyllt på med energi för flera dagar framåt. Tyvärr blir det på ridbanan när jag är ensam men efter detta peppande från Er:bow:andra så ska jag ändra på det. Jag har en helt underbar häst, dock en "gammal" travare men som blivit otroligt lyhörd. Men han har varit tävlingshäst och kan vara jättepigg. Han är alltid den som går först av de andra i stallet, blir han rädd för något så noterar han det men fortsätter att gå. De andra har honom ( och mig ) till hjälp när vi måste passera en smal bro ca 2 m bred över vatten. Han har aldrig tvekat;) Han ser mig som sin ledare från marken, men när vi är ute ensam så för jag över läskigheter på honom:crazy:

Någonstans har jag hört att män inte lyssnar.........? Jag HAR börjat. För några veckor sedan. Stod det. :angel:

Men OK, OK (menar YESSSS SIIIIIIIIIIRRRR). Jag ska öva MER före söndag. OCH avlägga rapport. Det gör säkert Noak också.

Ingen flygande projektil - men denna har iaf litet svävmoment: :bump:

Jag ska också öva före söndag, vi avlägger rapport;)

Ponnytant och Noak , bara för att ni inte ska hålla på o dividera om när ni ska börja , så utnämner jag mig till Sergeant i kavalleriet o bestämmer att innan söndag kväll denna vecka ska ni ha påbörjat edra projekt .

Rapport avlägges vis tapto söndag kväll denna vecka .

ducka raskt under bordet för eventuella flygande projektiler:laugh:

Jag duckar:D Söndagkväll var det

Verkar ju iaf inte vara hästen som är problemet, utan mer att du är nervös. Då har du ju en bra utgångspunkt, tycker jag :)
Min kände väl min rädsla från början och har tagit över, och vill inte riktigt släppa den rollen.
Nu har väder och jakt, ( våra blir nervösa av jägarna som har andra ändan av stallet som "slakthus" ) skurit ner på mina ridturer, och jag är rädd att jag får börja om lite från början igen, men det är ok. Nu vet jag ju att vi kan :)

Idag hade jag bestämt att jag skulle rida, men så regnar det istället :crazy:
Får se hur det ser ut senare när barnen kommer hem från skolan. Kanske man kan ta en liten tur. Tyvärr blir åkern lerigare och lerigare, så jag får nog tvinga mej att ta vägen.
Synd att man inte har en kompis som kan följa med och peppa en..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Bildtråd