”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: ”Hästgalna tanter och gubbar" - vad håller ni på med? PART 2

jaha, har har det regnat sa pallarna fick sta inne.. dock hade jag en overraskning nar jag vaknade sent om sider i morse...
bulle valdemar var inte i sitt stall!!! dorren var vid oppen och inga hariga oron fanns dar. jag fick panic forstas och gick ut och vem tror ni star mitt pa min fore detta valvardade utan hasthovar i graset grasmatta?? jovisst, den lille feta bullen som INTE behover ata en massa gras.. och glad var han ocksa.. MEN, det var inte hans fel. for i gar kvall skulle jag ta in pallar, han gar med kedja nu ((han ar for stark och far for sig han skall springa ivag ibland) sa jag ledde in honom stangde dorren och tog av kedja/grimskaft.. OCH glomde forstas att las dorren. Han hade mat sa han brydde sig inte forstas. De andra kom in och allt var frid och frojd.
Men tydligen upptackte han att dorren inte var last och bestamde sig for att ata frukost sjalv.. som han da gjorde.. Vi kom in i stallet igen forstas och har har jag nu en genomblot bulle...Det var bara att fodra och sen torka... Ikladd tomatrod morgonrock och tofflor.. som jag sagt forut, tack och lov har jag inga grannar..
Och som det har regnat, ungefar 20mm eller sa. Leran flyter och ville bara inte ta ut dem pallar. Mkt ho och radio pa, de har varit kontenta. Jag fick aka och kopa ho ocksa i regnet.. Petra hasttjej kom och hjalpte tack och lov..
Glada nyheten for dagen ar, fann ett regntacke pa Blocket i Arvika for 200 kronor, anvant en sasong. samt stalltacke/utetacke fodrat for 150, 3 ar gammalt.. rent ocksa. Aker i morgon och hamtar det. Nu har madame Madeira klader ocksa.. Mirri behover fortfarande sin garderob uppdaterad men vantar lite sedan han ar i en "growingspurt" for ogonblicket. Han ar narmare 120 sa vill inte kopa for litet..Tankte till varen nar det ar rea....
Ja livet pa torpet idag. Inte mkt har hant men dagen ar inte slut annu sa skall val ut och borsta en palle eller tva. Onskar jag hade ett varmstall nu.. Och som folk pratar om kallaste vintern i manna minne.. nej tack, det klarar jag inte av...hoppas ni andra har haft en skon dag trots regn...

Hej!

Ojojoj! Vilken buse! Hoppas han inte gjorde allt för många hovavtryck i din gräsmatta!!

Annars har det regnat precis heeeeeela dagen här i Ulricehamn. Dööööötrist!! Ingen ridning idag, regnar det i morgon så får det bli ridhuset. Har paddock bakom stallet men där kan vi simma nu...

Zifra och de andra pållarna fick komma in tidigare idag. De stod och väntade vid grinden, tyckte att jag skulle sno på med mockning och att dela ut maten i boxarna innan de fick komma in.

Susanne.

*kl*
Oj oj vad ni skriver. Jag hinner inte med :) Här har ridningen fått bli lidande den sista veckan. Ingen alls faktiskt utöver ridskolepasset :(

Men nu har vi i alla fall stallat in hästarna. Det är bara fyra i stallet den här säsongen plus två småponnys på lösdrift. Alla år har hästarna gått på halm men nu har vi gått över till torvmix. Gud så bekvämt och trevligt mockandet är nu! Jag är stormförtjust; det väger inget och lasset i kärran blir verkligen yttepytte. Men jag ska nog skaffa en stallgrep med kanter på sidorna, bajsbollarna hoppar av lite för lätt när jag skakar av den rena torven.

Dotterns ponny har fått ett alldels nytt regntäcke, idag kom hon in med bensnörena dinglande, hon har lyckats ha sönder båda hakarna. Ibland är de hopplösa de små kräken.

Hej!

Annars har det regnat precis heeeeeela dagen här i Ulricehamn. Dööööötrist!! Ingen ridning idag, regnar det i morgon så får det bli ridhuset. Har paddock bakom stallet men där kan vi simma nu...

Då är vi nästan grannar... Bor ett par mil utanför U-hamn. Här har det också regnat minsann. Men en ridtur till klätterbacken blev det.:). Regnigt, kallt och mörkt som i graven, men mysigt ändå.:love:
Jag är ju en såndär som ger mig ut i ur och skur, för närmaste ridhur ligger 2 mil bort.

Torv är verkligen jättesmidigt, blir inte mycket gödsel i containern heller.

Jag har varit iväg med pållen och tränat dressyr idag, gick väl så där:crazy: Han var lite lat och ville inte jobba och när jag gick på honom med sporrarna blev han bara tjurig och smågalopperade på stället och fjantade sig. Försökte träna öppna och sluta...Nåväl, när vi väl kom in i galopparbetet, som är favoriten, blev det bättre, och på slutet var det rätt ok;)

Jaja, man kan väl inte vara på topp hela tiden, det är jobbigt för en myrslok att hålla på och böja sig på det där viset...

KL

Gomorgon alla goa... Nu gör vi en liten paus från höhämtningen tills nästa vecka så då får man lite tid över för annat, hade ju som ställt in mig på lite Kamelskump idag men vädergudarna jobbar mot mig... regn, underkylt sådant:eek: så halka är ett faktum..jaja, får se om det blir bättre senare under dagen...

Fördelen är iaf att min stackars rumpa återhämtat sig en aning... :cool:

BrimmisVÄLKOMMEN tbx...

Tackar tackar! Skönt att va hemma igen :). Har jag missat nåt när jag var borta, vad har hänt med din rumpa?

Säger oxå välkommen tillbaka men ta det försiktigt med handen

Tackar tackar! Skönt att va hemma igen :). Har jag missat nåt när jag var borta, vad har hänt med din rumpa?

Kamel har hänt min rumpa:angel: Jag å dotra var iväg å red och han skuttade, pjuffade och travade helt utan takt och ton så jag studsade fram å tbx som en guttaperk och fick öm blå rumpa:o

Men nu är den på bättringsvägen....:D

Hej!

Å, vad kul att det är bukefolk så nära. Då kan ju vi ha buketräff!!!

Idag regnar det inte här i alla fall, ska försöka ta mig en ridtur senare idag. Har inte ridit på två dagar så hon är väl riktigt på hugget idag, lilla bustrollet!

Susanne.

Ajajajaj, ta en tunn kudde nästa gång :D.

Idag har jag varit med kompis till Granngården och hämtat hem spån och mat till hennes pållar och nu ska jag gå ut och böka in hö i höautomaten till mina pållisar. Det går lite mycket hö nu men det ska ju va så i början säjs det vi får hoppas att dom lugnar ner sej snart. Det blir ju inte så mycket motion just nu då men jag tror inte det går nån nöd på dom.

KL

Ibland önskar man att man hade med gubben som filmade en när man rider!!Idag var pållan riktigt taggad och ridningen gick SUVERÄNT!!! Hon rullade på perfekt i galoppen på lång tygel och hon följde med i minsta hjälpgivning, i traven sökte hon sig framåt/neråt precis som hon ska. Allt tragglande vi har gjort hos vår tränare har verkligen gett resultat nu. Sedan red vi ut med bästa kompisen och hon gick med en sån framåtbjudning så det var rena sjögången där uppe. Vänninnan skrattade gott åt oss. När hon travade, galopperade vi bakom...

Gud, vad jag älskar min fina pålle!! Hoppas detta håller i sig, det har hjälpt med massage, akupunktur och akupressur för att lossa en låsning i hennes nacke. Att hon bra nu märktes!!!

F´låt för lite skryt, går omkring och ler som en idiot!!!

Susanne.:rofl::bump::banana:

Åh, sådana där gånger blir man så lycklig! I alla fall jag svävar på moln i många timmar efteråt och jag älskar min fina häst mer än någonsin.

Javisst, gör man!! Idag är hon inte gratis kan jag säga...

Susanne.

Men GRATTIS till en underbar dag:banana:

Här är det eländigt... Jag gick ut tidigare under dagen å påbörjade min stalltjänst... vädret var helt ok, det hade slutat regna och var ganska hög småkallt och jag var taggad...

Jag hade satt på mig min t-shirt och stallflisen och tänkte inte mer på det...började så smått.... fick upp lite ånga...körde på, vilade lite lagom... men kände att det började göra mer å mer ont i kroppen, när jag gjort den tredje boxen kunde jag knappt röra mig... :cry:

så................... nu sitter jag här, stel och ont i varje muskel och förbannar mitt oförstånd... Ikväll hatar jag min kropp... jag är ledsen och uppgiven, ikväll får mina flickor sköta intaget och jag sitter redan å oroar mig inför imorgon... när jag är ensam och ska ta mig upp/ur sängen och få ut hästarna...:cry::cry:

Fyfan... jag fyller 38 men är som 68 i kroppen....

Förlåt mitt gnäll, men idag är det skit....:cry:

Men lilla du...

Nu behöver du en hel hög med bukekramar så ta emoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooot nu!!

Susanne

Det är ju dessa stunder vi kämpar för. Grattis:laugh:

När sådant händer mig är jag på vippen att anmäla mig till OS :angel:

Arma dig Cizma :( Jag tänder en brasa och kokar en varm soppa och stoppar i ett kuvär och skickar upp till dig. Du bör ha post innan helgen. Stoppar med ett par kramar också.

Själv kommer jag från stallet nu där jag åter igen mockat ut nära två fulla kärror från Kellys box. Det är då tusan vilka volymer som passerar igenom hennes och fölisens kroppar nu :mad: Torven som skulle räcka ända till stallflytten i januari är redan slut. Suck...

Fick köpt benskydd som hennes 18-åriga ben ska få ha på sig i fortsättningen vid all ridning utöver sommartid. Kan inte skada att hålla senor osv varma och lite extra stödjande nu på ålderns höst. Hon fick ett par mysiga vinröda benlidor också ifall hältan kommer tillbaka. Hade så usla innan. Så 500 kronor fattigare idag och igår var det lusern och vitaminer för 500. Och så måste jag köpa torv på det. Aldrig mer ett sto med föl!! Matkontot har ökat med mer än det dubbla och ströet det tredubbla. Tur att gubben har höjt lönen ordentligt :D

Givetvis hade Kelly varit i spa-hörnan idag med. Och idag var det väääldigt kletigt. Hovarna såg ut som om de hade stora tofflor på sig. Det fick bli ett kort besök i spolspiltan av lersanera ben och fötter. Nu behöver jag nog sanera mig själv med...Är helt prickig av lerstänk.

Ska fundera på det där med OS...;)

Susanne.

Ska fundera på det där med OS...;)

Susanne.

Jag kan hänga med! Tar hoppningen - jag ska ju klara blåbärshoppning före nyår - men det är bara BÖRJAN!

Och Noak kan vara med - TERRÄNGRITT då - tillsammans med Lobell.

Jag har inte mycket att rapportera annars. Har haft lektionsridning måndag & tisdag. Hade chansen idag också - men satt över för länge på jobbet så det blev sent. Ska ta hoppsadeln nästa gång och "stå upp" mer under ett pass. Man kommer liksom inte upp riktigt i dressyr- eller skolsadeln - särskilt inte skolsadeln! Jag måste ju testa av utrusningen inför HOPPNINGEN. :eek:

Hoppas bra med er alla och att nästippar inte blir för blå i kylan. Inte heller rumpor :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 925
· Visningar
128 464
Senast: Bubban
·
Hästmänniskan Passar på att starta upp en ny tråd. Tror att det är en bra idé att presentera sig kort i första inlägget, det var ett tag sedan...
79 80 81
Svar
1 606
· Visningar
139 378
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: Luff
·
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
98 99 100
Svar
1 985
· Visningar
121 200

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka