Wembley
Trådstartare
Jag håller precis på att sälja min häst. Har råkat ut för en ganska krävande kund. Nu undrar jag vad som gäller. Hon vill reservera hästen och att vi inte skall visa den för fler spekulanter. Jag säger då att hon får lägga handpenning, 10% av köpeskillingen. Vi har kommit överens om ett pris och eftersom hon vill besiktiga hästen på en speciell klinik före köp har jag föreslagit att vi betalar halva besiktningskostnaden var och att det då får vara en ordinär besiktning. Dvs jag kan inte betala ev röntgen eller liknande då köpeskillingen är så pass låg.
Vad gäller om köparen ångrar sig resp om hästen inte går igenom besiktningen? Om jag fattat det rätt kan hon inte bara ångra sig och återfå handpenningen? Men om hästen inte går igenom besiktningen skall jag återbetala handpenningen. Vad gäller för besiktningskostnaden? Jag tänker att det är skäligt att vi delar lika på kostnaden för den oavsett utfallet. Hur resonerar ni vid ett hästköp?
I detta fall har köparen prutat ner köpeskillingen (från 40 tkr till 35 tkr) och jag erbjuder mig också att köra hästen gratis till kliniken. Hur ser ni på saken?
Vad gäller om köparen ångrar sig resp om hästen inte går igenom besiktningen? Om jag fattat det rätt kan hon inte bara ångra sig och återfå handpenningen? Men om hästen inte går igenom besiktningen skall jag återbetala handpenningen. Vad gäller för besiktningskostnaden? Jag tänker att det är skäligt att vi delar lika på kostnaden för den oavsett utfallet. Hur resonerar ni vid ett hästköp?
I detta fall har köparen prutat ner köpeskillingen (från 40 tkr till 35 tkr) och jag erbjuder mig också att köra hästen gratis till kliniken. Hur ser ni på saken?