Sv: säljaren ångrat sig! Finns ersättning att få?
Jag är inte ett dugg upprörd, är du? Alla får göra upp som de vill, men det verkar som om en del tror/tycker att det normala är att säljaren står för de besiktningar o undersökningar som köparen vill ha. Ts tyckte ju tom att spekulanter ska få bensinpengar för att åka o titta på hästen. Snacka om att överskatta uttrycket "köparens marknad"...
Till boj: ja, det finns defekter som är vanligare på vissa raser, men det är oerhört vanligt att köpare vill kolla det som förra hästen hade fel på, oavsett om det är ett vanligt fel hos rasen eller inte. Jag anser oxå att om hästen är ua på en vanlig besiktning dvs böjprov, volt och palpering osv, så är eventuella röntgenfynd som kan hittas om man kollar en frisk häst inte skäl nog att en köpare ska slippa betala för besiktningen. Backa ur köpet är naturligtvis helt ok, det har ju både säljare o köpare rätt att göra tills allt är klart, men aldrig att jag skulle betala besiktningen som hästen faktiskt gick igenom bara för att köparen är nojjig och velig.
Men som sagt, vill inte köparen betala besiktningen själv så är det ju upp till hen. Utbudet av hästar minskar ju dock en del. Ibland går snålhet före förnuft.