Hästens tecken... Ärftligt eller inte????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mariavanamnet
  • Startdatum Startdatum
M

mariavanamnet

Hej där ute!
Jag har en fråga som jag har funderat på mycket!!!! Hästens tecken, är de ärftliga??? Jag menar, om hingsten och stoet har stjärn båda två får fölet också stjärn??? Om man har två hästar med vita strumpor och bläs, får fölet det då???

MKT TACKSAM FÖR SVAR! :bow:

/Maria!

Sv: Hästens tecken... Ärftligt eller inte????

Hej!
Läs "hästens färger" av Bo Furugren, den är jätteintressant :laugh:. Enligt den så beror det att hästar får tecken på att pigmentet inte hinner fram överallt, och de delar av kroppen det inte hinner till förblir vita (lite rörigt förklarat kanske). Enligt samma bok har man gjort undersökningar på enäggstvillingar bland kalvar, och konstaterat att tecknens placering där inte verkar vara ärftlig.

Läste dock någon annan stans (minns ej var) att mängden vitt däremot är ärftligt (eg borde det innebära att hastigheten som pigmentet sprids med är ärftlig).

Mor och dotter:

Inga vita ben. Bägge har snopp på mulen av nästan identisk form. Dottern har dessutom en ganska stor stjärn.

Ilovemymummy.jpg

Och pappa häst!:

Lite vitt på benen, en väldigt väldig smal snopp nästan bara ett snett streck- och en stjärn som är hyfsat lik dotterns.

Kollaindomkrdrborta.jpg

Vi har en ankomma till efter samma hingst, men annat sto. Han har ungefär samma tecken som fadern på benen och WHIP. Men både far och son har en vit fläck på samma ställe på penis.

IMG_9526.jpg

Hej!
Läs "hästens färger" av Bo Furugren, den är jätteintressant :laugh:. Enligt den så beror det att hästar får tecken på att pigmentet inte hinner fram överallt, och de delar av kroppen det inte hinner till förblir vita (lite rörigt förklarat kanske). Enligt samma bok har man gjort undersökningar på enäggstvillingar bland kalvar, och konstaterat att tecknens placering där inte verkar vara ärftlig.

Läste dock någon annan stans (minns ej var) att mängden vitt däremot är ärftligt (eg borde det innebära att hastigheten som pigmentet sprids med är ärftlig).

Hmm.. Låter intressant :) ska kolla upp boken! Tack!

Senast ändrad av en moderator:

Visst finns det en ärftlighet i tecken, men inte så att föl får antingen mammas eller pappas. Vissa blodslinjer ger generellt minimalt med tecken medan andra ger stora eller flikiga.

Mitt eget sto är efter en hingst som hade bläs och vita ben och nedärvde stora flikiga tecken till många avkommor. Mitt sto har en flikig stjärn och vita högerfötter. Avkomma 1 e hingst med bläs och fyra strumpor fick strimbläs, tre snoppar och identiska strumpor som sin far. Avkomma 2 e hingst med bläs o 4 vita fötter fick skjuten stjärn, vit överläpp samt en vit halvstrumpa, avkomma 3 e hingst med liten stjärn och 3 vita fötter, syns på min avatar, hennes vita på fötterna är identiskt med pappan.

Mor och dotter:

Inga vita ben. Bägge har snopp på mulen av nästan identisk form. Dottern har dessutom en ganska stor stjärn.

Ilovemymummy.jpg

Och pappa häst!:

Lite vitt på benen, en väldigt väldig smal snopp nästan bara ett snett streck- och en stjärn som är hyfsat lik dotterns.

Kollaindomkrdrborta.jpg

Vi har en ankomma till efter samma hingst, men annat sto. Han har ungefär samma tecken som fadern på benen och WHIP. Men både far och son har en vit fläck på samma ställe på penis.

IMG_9526.jpg

Kul med alla bilder!!! tack!

även om det inte är identiska färger på enäggstvillingkalvar är dom väldigt lika i färgerna .Jag fick lära mig för 30 år sen att dom kunde vara spegelvända .Jag har sett några par.

i femte led på min häst finns de ett sto med bläs. Ingen hingst med bläs har använts i den stolinjen.. Pappa Krack C har en ytterst liten stjärn, farfar gribaldi har en liten snopp.. Mamman har en strimbläs som övergår i en sned snopp.. Men min häst har lika stor o bred bläs som stoet i led fem! Jag har sett många gånger hur hästar har tydliga tecken, beteenden osv från sin släkt! Är säkerligen ingen slump

i femte led på min häst finns de ett sto med bläs. Ingen hingst med bläs har använts i den stolinjen.. Pappa Krack C har en ytterst liten stjärn, farfar gribaldi har en liten snopp.. Mamman har en strimbläs som övergår i en sned snopp.. Men min häst har lika stor o bred bläs som stoet i led fem! Jag har sett många gånger hur hästar har tydliga tecken, beteenden osv från sin släkt! Är säkerligen ingen slump

Ja det va ju lite skumt! :crazy:

Mitt sto har tydlig stjärn och snopp parad med
hingst 1 som hade bläs fick fölet inget tecken på huvudet alls.
hingst 2 som har stjärn fick fölet inget tecken på huvudet alls.

mitt sto har fött tre stoföl med väldigt lika tecken, alla tre stjärn och vita bakkotor, oavsett hingst. Hon själv har också stjärn och vita kotor bak. Hingstfölet däremot fick en strimbläs och bara en vit kota bak

Har hört att det är någon sabino-gen som påverkar om de har tecken eller inte men jag tror att det bara är en teori. Kommer inte ihåg vart jag läst det men jag ska kolla upp det och återkomma om jag hittar det:D

KL

Men finns det någon forskning i det ämnet, just vita tecken på huvud och ben och deras ärftlighet? Vore jätteintressant med resultat svart på vitt så man inte behöver spekulera.

Känner/kände till två hästar med samma pappa: den ena hästen, eller båda(?) är numera död, den ena hästen var lite större och något mörkare i färgen men dom hade likadan bläs, sen vet jag inte om det kanske skiljde sig ytterst lite någonstans, tecken på benen vet jag dock inte om dom hade lika men huvudet såg likadan ut!

Vet inte om det är ärftligt eller bara ett kul sammanträffande?

Min ponny hade utöver sin vita kota, stjärn och snopp också en vit fläck på ena sidan av rumpan och en mörkbrun, nästan svart fläck på andra sidan. Hennes mor hade även hon en mörk fläck på rumpan precis som min ponnys helsyster. :idea: Mamman var halvblod och pappan welsh så fläckar på rumpan är inget vanligt förekommande.

Om systern och mamman också hade en vit fläck minns jag inte. Däremot hade pappan samma vita kota och stjärn och snopp som min ponny. Mamman hade inga tecken alls och systern var vackert vit med fyra vita strumpor och genomgående bläs.

Senast ändrad:

Mitt sto är brun och har fyra vita strumpor, stjärn och snopp, hon är efter föräldrar med minimala tecken. Har två sto föl efter henne med olika pappor men fölen är väldigt lika tecknade. Tre vita strumpor, höger fram helfärgat och bläs. Det är bara grund färgerna som skiljer sig.

Maya -08 Fux tre vita strumpor, bläs liten fläck under magen e: Don Laurie 4vita ben och bläs Fux.

Malwa -10 Brun tre vita strumpor, bläs e: Niveau tre vita strumpor, bläs Brun.

getthumb.ashx

getthumb.ashx

(lyckas alltid få in så små bilder hoppas att det syns något på dem :angel:)

Jag trodde att de hade kommit fram till att vita tecken inte alls följde något känt mönster och att de därför fortfarande inte vet hur det vita nedärvs.

Såhär ser det ut hos oss:
Mamma
24791_377503902476_707427476_4241359_1014467_n.jpg

Vita baktassar
24791_377503887476_707427476_4241357_5647993_n.jpg

Son:

Lite vitt på alla benen, mer eller mindre
35435_403805687476_707427476_4917565_4765855_n.jpg

Ganska så stor bläs
26282_387113817476_707427476_4498316_7219855_n.jpg

Pappa är Camaro M och eftersom han är skimmel är det lite svårt att se vita tecken på honom numer. Men jag är lite nyfiken på hur han såg ut när han föddes, för han föddes ju garanterat inte skimmel. :)

Jag har faktiskt aldrig funderat på hur tecken ärvs eller inte ärvs.
När familjens connemara fick ett föl trodde jag automatiskt att hon fick en bläs för mamma hade bläs. :D

Mamma Cream:

Roisin som föl:

Nu ett antal år senare har hon skimlat av sig och det enda man ser tydligt är bläsens "ände" på mulen. ;)

Kram, Maya

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 992
Senast: Ajda
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 894
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025