hästens ben?

nocki

Trådstartare
Hej jag ska vara med på en prova på ritt! 2.5-3 mil med min nu 14 åriga svhbl sto! Hon har bra uthållighet och van vid längre turer ( långa för mig) rider ca en 2,5 timmes tur 1 gång varannan vecka. Anars är det vanlig lull lull ridning blandat med hopp och dressyr, samt hopp och teräng tävlingar på helger.
Men nu...
Är nog helt ute och cyklar, eftersom jag är hoppryttare...
Så jag behöver hjälp, vad behöver jag ha på hästen?
Till vardags har jag benskydd på alla 4:a, hoppsadel men fårskinspadd under samt enkelt vanligt engelskt träns. Något jag borde byta ut eller skaffa?
Vad ska jag ha på mig då?
Vad ska jag ha med mig?
Haha ja hästen.. men annars?
Tacksam för all hjälp!

Sv: hästens ben?

Hej jag ska vara med på en prova på ritt! 2.5-3 mil med min nu 14 åriga svhbl sto! Hon har bra uthållighet och van vid längre turer ( långa för mig) rider ca en 2,5 timmes tur 1 gång varannan vecka. Anars är det vanlig lull lull ridning blandat med hopp och dressyr, samt hopp och teräng tävlingar på helger.
Men nu...
Är nog helt ute och cyklar, eftersom jag är hoppryttare...
Så jag behöver hjälp, vad behöver jag ha på hästen?
Till vardags har jag benskydd på alla 4:a, hoppsadel men fårskinspadd under samt enkelt vanligt engelskt träns. Något jag borde byta ut eller skaffa?
Vad ska jag ha på mig då?
Vad ska jag ha med mig?
Haha ja hästen.. men annars?
Tacksam för all hjälp!

hej på dig! okej jag erkänner från början att jag är nybörjare i distans, men jag säger väl vad jag har fått höra (rätta mig om jag har fel - ni som vet mer än jag!!! :)) .

Tror du kan behålla din vanliga utrustning till en Prova På ritt, om du tycker det är bekvämt. Benskydden kan ju vara bra, om de behövs (om hon t.ex. stryker sig..). Vill du ha en annan sadel, kan du ju skaffa en allround-/bomlös sadel, men det är som sagt inget måste vad jag vet. Tränset funkar finfint det med.

Dina kläder/utrustning; byxor av ridbyxtyp, skor med klack (eller gympaskor, men då måste du ha säkerhetsstigbyglar), tröja med ärm och krage (finns pikétröjor med funktionssystem på t.ex. Hööks, för varmare väder), godkänd hjälm. Inga huvor eller dylikt, som kan fastna nånstanns (t.ex. en gren)..

Annars behövs en/flera groomar/"hinknissar", vattenhink/-ar, borstar (ja, du ska väl borsta av hästen innan sadling? :)), hästens utrustning, hö, vattenflaskor, kanske lite matsäck (kommer nog att vara hungrig efter ritten, om inte annat). (hm, har jag glömt något nu.??)

Papper som behövs: ryttarlicens, grönt kort, vaccinationsintyg, friskintyg. (kan vara något mer, ni erfarnare - hjälp!)

kram på dig!!!

ok, om jag rider i gympa skor, kan jag ha australiensik stigbygel då, eller det räknas inte som säkerhet?:confused:

Du kan ha vad du brukar.
Sen måste du höra efter vilka "papper" som behövs för ritten. En PP ingår inte i tävlingreglementet, så ligger ritten inte samma dag som en tävlingsklass så kan man sätta egna regler.
Australiensisk stigbygel räknas som säkerhetsstigbygel.
// Linda

jo men som erfaren tävlingsryttare, åker jag inte en meter med "kamelen" uta alla papper, pass, gröna kort och licenser..
Men altså då kan jag bara packa ihop det jag brukar ha med när vi rider på långtur.. + alla papper :):idea:

Japp, i det stora hela.

Små braiga tips kanvara att se till at ha bekväma kläder. Kanske en liten väska med en vattenflaska, någon frukt osv.

nu ska du ju inte rida så långt men ändå...

En bit toappaer kan vara bra att knöla ner också.:angel:

ha, ja, det kan ju vara bra... har provat att kissa med häst en gång... aldrig mer... när hon inte skulle puffa om kull mig, skulle hon gå iväg.. haha.
Det får bli frukt och vatten då! Har ju sadelväskor, ska jag ta dem?

om inte annat kan du ju behöva pappret om du blir kladdig av frukten :angel: .. sadelväskor kan vara en smart idé :D det borde funka, vad jag vet är det inte otillåtet att ha.

Ryttar licens? jag ska ta grönt kort, är inte det samma sak? ???? :confused::confused::confused:

Nej, det är olika saker.

Grönt kort visar att du kan TR i det stor ahela och vet hur man ska "uppföra" sig på en tävlingsplats. Detta kort tar man bara en gång.

Ryttarlicens innehåller en försäkring för dig till/från och under tävlingsplatsen och skall lösas årligen.
Licensen ger också pengar till förbundet att bedriva tävlingsverksamhet.

Mer info ska finnas på förbundets sida.

jo men som erfaren tävlingsryttare, åker jag inte en meter med "kamelen" uta alla papper, pass, gröna kort och licenser..
Men altså då kan jag bara packa ihop det jag brukar ha med när vi rider på långtur.. + alla papper :):idea:

Du kan behöva gula tävlingsboken också (till hästen). Den är unik för distans. Gå in på ridsportsförbundets hemsida så hittar du mer info och kan beställa den.
// Linda

nej det är tur det... tror aldrig jag kommer bli " distansryttare" på heltid, men som ett avbrott i den vardagliga träningen kan det ju vara kul med en pp lite då och då:p
Jag tror att variation skapar en glad häst!
Och nu är jag en glad häst ägare också, får hem min andra häst från Norge nu i morgon :) Min älskade Holly (på bilden till vänster) vi har varit ihop i 16 år i vått och torrt!!!

:) håller med om det - för ensidig träning blir bara rutin lixom, träningen måste vara kul fr att både häst och ryttare för att båda ska få ut något av den också. :)

vad kul!! :bump:

bara lite nyfiken... Vilken ritt är det du ska rida? Ska själv till Hallandsritten (såvida den blir av iaf...), så tänkte bara om du skulle dit med?

jag ska till Frostavallen. börjar med en... sen får vi se vad hästen säger om det hela :)
Men blev lite ledsen när jag i dag vakna och det är full STORM... undrar om de ställer in.. för de är lovat regn i morgon + storm...:(

Så det är till oss du ska, superkul!
Nä, vi har inte tänkt ställa in. Man får klä sig efter vädret.
Jag kan inte riktigt banan men det blir mycket vägar och mycket skog. Så underlaget ska vara ok och skogen skyddar ju för vind o regn.
Jag hoppas bara att vi kan grilla efteråt.
Hoppas att du får en trevlig ritt trots vädret.
// Linda Thell, ordförande i Skånska Distanssällskapet.

Så det är till oss du ska, superkul!
Nä, vi har inte tänkt ställa in. Man får klä sig efter vädret.
Jag kan inte riktigt banan men det blir mycket vägar och mycket skog. Så underlaget ska vara ok och skogen skyddar ju för vind o regn.
Jag hoppas bara att vi kan grilla efteråt.
Hoppas att du får en trevlig ritt trots vädret.
// Linda Thell, ordförande i Skånska Distanssällskapet.

jaha, ok, men lycka till! :D O lite regn (eller full storm!) tillhör liksom sporten XD Jag stog funktionär på simlången, och alla vi som inte var fullt sysselsatta fick hänga i tälten som mänskliga tältpinnar för att de inte skulle blåsa iväg:P

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 262
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar