hästen "tittar på en hela tiden"

S

__Stilett__

ja det gör min ena häst.
när man kommer till hagen så tittar han alltid, kommer gärna.
så fort vi borstar så vänder han hals o huvud mot mitt håll (vrir även kroppen lite om han inte tycker han kommer åt att se ordentligt) och kollar vad man gör hela tiden. vart man borstar. ibland står han bara o stirrar på en. och många ggr sräcker han fram sitt ben, buffar på det, tittar på mig, buffar lite mer. Då vill han att man ska klia på hans ben. när man gjort det så fortsätter han titta. Byter jag sida vänder han sig åt andra hållet. (ibland står han ju rakt o halvsover oxå såklart) så fort man tömkör/longerar och ber hästen stanna, gör han likadant. han vänder huvudet mot mig (kan vrir kroppen lite för att kunna se om man står direkt bakom) och bara tittar. han kan stå så en längre stund. med öronen rätt mot en och jättemilda ögon.

gör era hästar så också?

Sv: hästen "tittar på en hela tiden"

ja om man rider en annan häst och han står i hagen (som ligger bredvid paddocken) bara står han och lixom blänger på en och vickar på mulen, ibland gnäggar han till och slutar inte stirra fråns man är klar och gått in i stallet med hästen..
Tror faktiskt han blir lite besviken att man rider någon annan häst :D :confused:

Annars kollar han inte så mkt på en, händer väl när man har han i gången och ska hämta en sak och går då bort från honom, då stirrar han efter en och vill följa med.

Men din häst verkar nog fascinerad av dig på nåt vis? :D

ja vet inte riktigt va han tänker. men han ser så mild ut när han tittar på en. min stora gosebjörn :D

Ja Brisse gör så ofta! Speciellt när man borstar och sadlar samt ska sitta upp :D När jag sätter på skydden på frambenen tar han ner huvudet och undersöker lite trots att han fått lukta på dom innan... Eller så "mular" han i mitt hår :p

åh kliar en med mulen gör alltid min häst när man tex sitter på marken framför eller sidan om honom :love:
eller kliar en med mulen över hela ryggen och nacken om man vänder ryggen åt honom, alltid gör han så så om det kliar på ryggen ställer man sig bara framför honom :D

När man borstar är han på en väldigt mycket. Han är en väldigt pratsam och intresserad häst som hela tiden vill ha kontakt av något slag. Hans sociala beteende har jag själv valt att jobba fram mer då jag tycker om hästar som håller hjärnan igång - och dessutom är jag själv jä*ligt social. :devil:

Jag pratar hela tiden med min häst genom beröring, blickar, gester och ljud. Jag visar vad jag gör, när jag byter borste, mm.

Samma sak vid ridning och annan träning. Flyttar jag vikten minsta lilla i sadeln så vrider han bak ett öra, och gör jag halt vrider han bak huvudet(om vi inte tränar).

Min gör så i gången. Men får han bara nosa på allting man håller på med så ger han sig

så gör min med. Jättegosig e han. :love:
Och så ska han pussas hela tiden :D

Det är charmigt tycker jag! Speciellt då Brisse inte alls är gosig av sig annars, så man tar vara på varje tillfälle han gosar med en faktiskt! :love: Han hatar pussar å sånt. Men ibland verkar han tycka typ "men okej då".. :D

min medryttar fjordis gör nästan lika dant....när jag ryktar så vänder han sig och tittar på mig, flätar jag svansen så står han så hela tiden...så kikar man fram lite så står han där med vänt huvud och blinkar på en....kratsar hovarna/spolar benen och han lägger huvudet på ens rygg. står bredvid han snusar på höften-gör halt när jag rider och han vänder på huvudet och snusar på en :bow: helt underbar....förra hästen jag red struntade i om jag kom eller ej ;)
hemsidan

Är det din frieser? Kanske är ett rasdrag i så fall - min gör likadant.
Bara står där och tittar - med stora, milda ögon...

Det är ju faktiskt lite smickrande att en annan varelse kan finna en så fascinerande att den anser det vara värt att iaktta varje rörelse man företar sig! :D

/
Susanne

ja det är friesern. jag har hört at dom är väldigt kontaktsökande, men han är den första ja träffat så jag vet inte :-)

jättecharmig är det

vi får inte glömma at Frieser är egentligen ingen häst-de är enormt förvuxna Labradorer....;)

Och dte är ett av de dragen som för dem så fascinerande,deras totala behov av social samvaro,kommunikation och gemenskap...

Min ena Fries är inet riktigt så kelen,men så är han en gammal Tuffing också,i sina egna ögon...man ser dock stor skillna då hans kontakt oandra skontakt då han ofta tittar på en,initierar olika saker och allmänt håller koll på en..unghästenä r rent hopplös,skal hela tidne vara med o kika"hjälpa till",vara i vägen,älskar att kela o klias osv...

de är enormt tillistfulla ckså,till skillnad fårn den adra hästen jaghar.råkatr man tappa en bräda på dem så rör de sig inte8fixat halmhäck i uteboxen) utan kikar o väntar på att man skal säga vad de skall göra..kallblodet var redan dä
ifrån;)

Jag har träffat en hel del Frieser o alla har det här draget gemensamt,vilket då gör att man har ett större ansvar som ägare..de är ju mer motrtagliga för social press,de är inte så lätta att dressera genom bestraffning eller utebliven belöning/straff(som väldigt många ryttare gör med sina hästar) och de gåt hest på beröm,kan toka tilld et lite för isg då de blir så himla ambitiösa,och är ibland lätttröttade(i början) o lättstressade då de är -med- på ett annat sätt,läser av ägaren o är berooend eav ägaren på ett icke så hästlik sätt...

fantastiska hästar helt enklet

en gång Fries.alltdi Fries tror jag...

Thina

Min lille 2åring gör så också.
O ibland när jag borstar på magen så lägger hon mulen mot där jag borstar och tittar på mig i ögonvrån...hur söt som helst :love:

Fast jag försöker fundera ut vad hon vill säga mig men jag har inte lyckats än...däremot så ser hon väldigt nöjd ut om jag börjar gosa med henne då...så jag vet inte...

När hon stod i andra stallet(nyligen flyttat) så fick jag gå ca 6-700m till hagen. När jag släppt ut henne och de andra kompisarna så brukar de kuta till höet. När jag sen skulle knalla hemåt så brukade jag ropa hejdå och min lilla älskling brukade alltid vända sig om tuggandes på lite hö och bara titta efter mig...de andra sket fullständigt i mig :p

har ett kallblod som gör likadant..de är väl bara för att dom är nyfikna
o väldigt sociala..

Mitt halvblod (utan kallblodsinslag men med fullblod längre bak i släktledet) har total kontroll på vad jag sysslar med i stallet. När han hör min röst utan att se mig vet han att jag är där och då får det inte ta allt för lång tid innan jag kommer till honom annars börjar han skrapa med hoven. I hagen går han oftast "fot" fram till grinden. De gånger han kommer i full galopp för att stanna framför mig när jag ska hämta honom gör att jag verkligen känner mig välkomnad. När jag står i boxen, gången eller någon annanstans utan krav på att han ska göra något gillar han att nosa mig i nacken och han slickar mig ofta så jag blir alldeles blöt. Går jag ifrån honom när han står uppställd i gången vänder han sig ofta för att se var jag tar vägen. Jag tror inte hästens beteende enkom är relaterat till ras utan beror en hel del på den relation man har med varandra.

jaa guud min hon ska alltid ha koll på mig vart jag går och vad jag gör.
Jag får INTE hålla på med nån annan häst för då skakar hon på sina långa öron och står o biter på dörren eller bara står och blir otålig..
:d

Så gör min häst också!

Jag uppfattar det som att hon förknippar mig med positiva saker som mat och stimulans, och så givetvis att jag är hennes ledare.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 329
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama