Hästen svimmar?

Sv: Hästen svimmar?

Vi hade en häst i stallet som "svimmade". Första gången han svimmade stod han i boxen och började helt plöstligt skaka och ruska på huvudet för att sen bara pang i backen:confused: Vi tänkte inte så mycket på det för han klev ju upp direkt och var som vanligt.
Men sen hände det igen en dag då vi var ute och körde. Vi hade precis kört ett jobb på banan och skrittade av och helt plötsligt svimmade hästen och föll ihop i vagnen för att ögonblicket senare kliva upp:confused:
Hästen hade gjort typ 80 starter och det var väl bara ren tur att det inte hände i ett lopp:crazy: Vi misstänker att han hade nån typ av epilepsi men det utreddes aldrig så vi vet inte säkert. Det var iaf inge kule att köra och rida efter de händelserna och jag kan lova att de aldrig var ridning eller körning på långa tyglar eller tömmar ifall han skulle stupa. Pga av olycksfallsrisken togs hästen från travträning och tävling iaf.
Någonting är ju fel iaf men vad?

Jag vet inte säkert, men tänkte på narkolepsi.. I stallet där jag har hästarna fanns det tidigare en häst med narkolepsi. Den "somnade" överallt, både i hage/box, på stallgången, när de red osv. Det var bara för nån sekund, men tillräckligt för att det skulle märkas. Ibland kunde hästen ramla ihop på stallgången för att nästa sekund ställa sig upp igen och vara alldeles yrvaken. Jag har tyvärr inga detaljer men kanske värt att kolla upp?

han var nog i sin favoritform, som den på min visningsbild, nu vet jag även att han pendlar i temp mellan 37,3 och 38,2...

Brukar inte hästar pendla i temp? Vad är hans grundtemp?
De brukar väll (?) ligga mellan 37.5-38.5 grader C?

Och då ha lägre temp om de varit ute, jämfört med om de står inne. Dvs de har högre temp på morgonen (om de står på box) än när de tas in från hagen. Iallafall under höst/vinter/vår.

Har för mig att våran lärare på NBS sa så åtminstånde.

När hade han låg temp, och när hade han hög temp?

Vad har han i puls? (kanske du redan skrivit)

Är det inte nån nu aktiv travhäst (som går bra på banan dessutom) som svimmar/somnar ibland?

Min första tanke är något med andningen. Spec när du påpekade att det hände i tölt, där hästen säkert drar ihop sig. Vet en häst som gjorde liknande, dock inte svimmade av helt, men han hade tydligen trånga luftvägar eller liknande, så när man ex samlade honom mycket i en hög form kunde han bli "yr" och betee sig konstigt eftersom han inte fick luft.

Nu är det äntligen dags att åka till kliniken, det värsta som kan hända är ju att vi inte hittar nått, men känns som luftvägarna, hösten ska väl vara värst för hästar med känsliga luftrör, tack alla för tips och stöd, jag återkommer

Har erfarenhet av att en del hästar med hjärt fel kan lida av liknande problem, det kan även vara så att det finns ett problem i nerverna som leder till hjärnan. Du vet ingenting om han kan ha trillat och slått huvudet? För en del hästar som drabbats av hjärnskakning och då fått bestående men från detta kan drabbas av liknande symptom.

vi kom iallafall fram till dubbelsidig kotledsinflammation, sprutad med kortison och återbesök om tre veckor, vi körde lite röntgen utan lugnande för min kille är så jääääääääla cool:love:

Jag antar att det inte var svimmningar i den bemärkelsen att han blev medvetslös utan att han ramlade mer handlöst, typ.

Ser att du redan har fått diagnos på din häst. Ville bara berätta att min pålla betedde sig lika som din och fick samma diagnos. Hon sprutades 2 gånger och är nu helt frisk. Lycka till!

En trolig orsak till min hästs inflammationer kunde vara att hon inte tränats lika hårt som hon brukar samt att sadeln blivit för trång.

jag vet tyvärr inte hela hans historia, tråkigt nog, jag har dock kontakt med hon som hade turridningsverksamheten och hon är lika bekymrad som jag, är säker på att hon inte mörkar/ljuger då det inte var henne jag köpte hästen av och det faktum att min Geysir charmar sönder alla han träffar

Nu har Geysir fått cortison sprutat två gånger och idag var det återbesök igen. Han var tusen gånger bättre på böjprov, höger fram som spökat, inte helt bra, men vi ska se om han kan äta Metacam i två veckor och sen på julafton ska jag få skritta ut, jag är så jäkla lättad, och varmt tack alla ni som bryr er om oss:love:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 594
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 408
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 006
Senast: Bowman
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka