L
lisafinal
hej, jag har bara haft min häst snart tre månader och när jag fick honom ( 10 årig d ponny, valack , kraftig modell, snäll, men nyfiken och rastlös ) så hade han väldigt dålig kondis, men hade stått kanske en vecka när jag fick honom, och försökte då sticka i början när man red honom, antog då att de var för överskottsenergin då han blev riden så sällan men fortfarande fick nåra dl havre varje dag, ( innan han kom ), de verkade stämma då han slutade efter några dagar och han blev att rida ut på halv seg och i ridhus seg, och de var för kondisen, sucesivt (osäker på stavningen) så har han blivit piggare och piggare att rida, och har för nån vecka sen börjat sticka med mig, även om jag rider själv och de beror inte på att han är rädd, utan vad jag tror att han vill springa helt enkelt då han brukar skärpa sig i slutet, för saker, såsom travare som vi i medel kanske möter 2 per ridtur, så har han aldrig nånsin brytt sig om en överhuvudtaget och nu börjat försöka hoppa ner i diket, trippa åt sidan och sticka när han ser en, och andra saker han varit totaltorädd för, och han känns inte som om han spänner sig och hoppar iväg, utan är pigg och jag är nästan säker på att de är energin som han fått av att han fått bättre kondis, men kanske inte mycket mer muskler, så vill inte jobba utan bara springa, lösningen är allså att jag måste bygga upp muskler, mycket skritt, mycket dressyr, och jag brukar ställa och rida skänkelvikning och öppna/sluta i skritt även när jag rider ut, men har blivit svårare på slutet då han blivit piggare och piggare och lyssnar sämre och sämre. men frågan är, tills musklerna kommit ikapp kondisen om man får säga så, ska jag skaffa ett pelham, ( då jag inte tycker särskilt bra om pessoas inverkan ) och rida på två tyglar och bara ta till stångeffekten när de behövs istället för att ha delta, men ändå så kedjan gör ju att de 'stoppar'. eller kommer de bara göra att jag kommer få ta till starkare och starkare bett då han slutar lyssna på de med? för nu har jag vanligt tränsbett och har inte en chans att få stopp på han, och de är ju inte särskilt kul när han kanske skenar i en nerförsbacke.. chansningen kan ju vara att jag inte behöver rida på pelham ( tänkte en gummistång då ) särskilt länge och att jag när jag tränat upp musklerna mer osv kan byta tillbaka bett, men riskerna finns väl att de blir värre istället? ( han får 0.25 havre morron och kväll, och mineraler+kiselgur och lite olja) och hö då, och han är ute på natten då han går på lösdrift. jag behöver alla råd jag kan få. :smirk: