Sv: Hästen satte sig på mötande bil
Det är klart att man kan konstruera några scenarier som ursäktar bilistens beteenden. I TS fall så fallerar ju dina scenarier p.g.a. att jägaren sa att han flyttat bilen för att ge mera plats. Jag har lite svårt att köpa en sådan förklaring eftersom jägaren körde upp på vägen från vägrenen. Hade jägaren agerat som du föreslår så hade han väl sagt det som ursäkt istället för det han nu sa.
Jag tycker nog att du försvarar bilisten. Jag har väl sagt att bilisten antingen är elak eller korkad. Med det menar jag att ifall han gjorde det av välvilja så var det ett så otroligt korkat beslut så att personen ifråga med det omdömet inte borde ha körkort.
TS beskriver vägen så här:
Hästen beskrivs också som trafikvan. Menar du allvar med att man inte ska kunna rida på en sådan väg i TS situation? När man läser ditt inlägg så undrar man ifall du har någon erfarenhet av hästar.
Tänk på alla ställen som ordnar turridning med t.ex. islandshästar. De rider i princip alltid på vägar av den typ som det handlade om i TS fall.
Jag har bara utgått från vad TS skrivit.
Och jag kan tänka mig ett scenario där bilisten har stannat ute på en mjuk kant (grusvägar har ofta sådana) och upptäcker att det nog inte var ett så bra ställe trots allt att stanna på, utan väljer att flytta sin bil.
Alternativt så börjar hästen titta och kanske blåsa upp sig inför den stillastående bilen varpå den (hästvane enligt dig) jägaren tror att den blir mindre uppjagad om bilen rör på sig, många hästar reagerar faktiskt mer på stillastående bilar än bilar i rörelse.
Det är klart att man kan konstruera några scenarier som ursäktar bilistens beteenden. I TS fall så fallerar ju dina scenarier p.g.a. att jägaren sa att han flyttat bilen för att ge mera plats. Jag har lite svårt att köpa en sådan förklaring eftersom jägaren körde upp på vägen från vägrenen. Hade jägaren agerat som du föreslår så hade han väl sagt det som ursäkt istället för det han nu sa.
Jag har faktiskt ingenstans försvarat bilisten. Däremot kan jag tänka mig in i olika möjliga scenarion. Och inget av dessa bygger på att bilisten skulle vara en elak människa.
Jag tycker nog att du försvarar bilisten. Jag har väl sagt att bilisten antingen är elak eller korkad. Med det menar jag att ifall han gjorde det av välvilja så var det ett så otroligt korkat beslut så att personen ifråga med det omdömet inte borde ha körkort.
Själv är jag dock väldigt nyfiken på varför du försvarar ryttarens självklara rätt att ge sig ut på trafikerad väg med en för denne obekant häst?
TS beskriver vägen så här:
Det är ingen trafikerad väg. En liten liten grusväg som leder ut i skogen där inga hus finns. Det var mycket mycket ovanligt att det kör bilar där. Just då var det några jägare som skulle lägga ut foder till viltet.
Hästen fungerar bra i trafik och har ridits längs denna väg i hela sitt liv. Den rids bara ut och är van vid trafik. Men här blev hästen mycket trängd iom den lilla vägen med höga murar plus att bilen får sladd och sprutar grus precis vid mötet. Är det så idiotiskt?
Hästen beskrivs också som trafikvan. Menar du allvar med att man inte ska kunna rida på en sådan väg i TS situation? När man läser ditt inlägg så undrar man ifall du har någon erfarenhet av hästar.
Tänk på alla ställen som ordnar turridning med t.ex. islandshästar. De rider i princip alltid på vägar av den typ som det handlade om i TS fall.
Jag undrar också om du var med när det hände eftersom du är så bergsäker på vad var och en gjorde?
Jag har bara utgått från vad TS skrivit.