Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo jag har läst ditt inlägg men där framgår det inte att hästen var bil "säker" och van vid trafik. Jag tycker verkligen att det är en tråkig situation ni har hamnat i och att det var korkat av bilföraren att köra när ni passerar. Men som sagt rent lagmässigt så är jag nästan helt 100 på att det går på bilägarens försäkring och ni behöver inte betala även fast jag antagligen hade slängt till honom en slant till självrisken.
Vi kom ifatt en crossåkare, Madam växlade spår och flög nästan förbi, crossåkaren höll på att skita på sig och såg inte var han körde så i nästa kurva fick han idka terrängkörning ordentligt innan han stöp i lingonriset.
Det står faktiskt i trafikförordningen att bilförare är skyldiga att stanna, stänga av motorn och vid behov kliva ur och hjälpa förbi ekipage. En skyldighet alltså som finns inskriven i lagen.
Härlig inställning. Jag kan trafiksäkra min häst på andras (bilisters) bekostnad.
Hästmänniskor har ett ruttet rykte. Det är fullt förståligt och väl förtjänat.
Den är tydligen borttagen numera men när jag tog körkort fanns den där iallafall, den finns kvar i dom militära trafikföreskrifterna iallafall.Var står det någonstans? På ren nyfikenhet skummade jag igenom förordningen men kunde inte hitta §§.
Härlig inställning. Jag kan trafiksäkra min häst på andras (bilisters) bekostnad.
Hästmänniskor har ett ruttet rykte. Det är fullt förståligt och väl förtjänat.
Ja, jag slutar inte förvånas över hur egotrippad man får bli. Som hästmänniska tycker jag det är urpinsamt när jag i bil hamnar bakom någon som helt uppenbart inte skulle vara ute i trafiken med sin häst. Häst och ryttare över hela vägen, ryttare som separerar från sjövilda hästar (som sedan springer in i trädgård och river upp och far runt), ryttare som anser att man som helt oskyldig bilist ska hjälpa dem förbi (leda som på ridskolan)/fånga in hästen/köra tillbaka till stallet/vad det nu är.
.
Ring och kolla med era försäkringsbolag. Det kan hända att det anses som bilistens fel trots att den stannat. Dock anser jag att både du och ägaren ska hjälpas åt att betala självrisken, det hör till godton anser jag.
Och hur har du tänkt dig att hästen ska kunna bli trafiksäker om man inte ev testar där det finns bilar.
Dessutom är det alltid bilistens ansvar vid trafikolyckor med häst det är en regel det blev prejudikat på redan på 60-70-talet.