Hästen ramlade ihop

Sv: Hästen ramlade ihop

herregud, stackars häst!!!!

när en häst lägger sig ner så är den så rädd och förtvivlad att den inte ser någon utväg. den lägger sig ner, redo för att dö!!

fy fan vilken människa, någon borde spöa henne så hon kunne känna på sin egen krop hur det är. :mad:

säg till dom som äger hästen att hon misshandlar honom!

Jag har hört att hästar som svimmar kan snubbla till, för att sedan stiga upp igen. Till skillnad från oss människor som kan vara "borta" ett tag. Ibland märken man inte ens att hästen svimmar, då den genast ställer sig igen. Kanske den svimmade? Och ramlade ihop.

Jag tycker du borde prata med hästens ägare och tala om för denna hur tjejen behandlar deras häst. Det måste finnas andra som är så mycket bättre om de ska ha nån som rider hästen mot betalt. Dvs eftersom du säger att tjejen själv är svår att prata med och tycker att hon har rätt, man kanske inte kommer någon vart där?

Tjejen tycker jag låter som en väldigt osäker och okunnig människa vars enda utväg att få ut sina aggressioner på är att spöa hästen om den inte gör rätt direkt. Tragiskt.

Senast ändrad:

jo det är det. för en häst är flykt det främsta forsvaret. så en häst som lägger sig ner har verkligen gett upp.

Herregud, vilken människa!:eek: Vid ditt första inlägg så gissade jag på att det rörde sig om en okunnig tonåring som betedde sig så där. Gissa om jag blev förbannad när jag sen läste att det är en vuxen människa som dessutom får pengar av någon för att ta hand om hästen!!

Håller med det som en del andra skrivit, kontakta ägaren och berätta vad som hände och berätta även hur hon behandlar hästen i övrig. Är ägaren någorlunda funtad så ser den till att det blir ändrig på torpet!

Fast mina araber flyr inte alltid om de blir rädda, de fryser oftast fast. Sitter jag på eller om det är i någon hanteringssituation så fryser de. Är de i hagen flyr de.

Jag har varit med om en gång för många många år sedan, att mitt sto fastnade i sina benlindor i galopp så hon ramlade framlänges, hon låg blickstilla direkt och tittade ängsligt på mig, som trasslade upp hennes lindor och därefter reste hon sig ganska lugnt. Mitt andra sto rullade fast i eltråden också för många år sedan och låg helt still trots att hon fick stötar :crazy:

I just dessa situationer är jag väldigt glad över att deras försvar var att ligga still istället för att börja med att försöka fly.

Nåväl, nu började det spåra ur från ämnet :D

Hursomhelst, trådskaparen borde tala med hästens ägare för hästens skull. Det låter inget trevligt det där beteendet.

Känns väldigt konstigt att hästen skulle ramlat ihop för att man tog för hårt i ett vanligt hackamore som hästen var van vid. Ett "ponnyhack" (om det nu var ett sånt) är inte skarpare än ett vanligt bett.
Skulle gissa att hästen la sej ner som en överslagshandling dvs att den inte visste alls vad den skulle ta sej till och det utlöste ett totalt ologiskt annat beteende som andra redan skrivit. Om det nu inte var så att den snubblade.
Sen tycker jag nog att det absolut värsta man kan göra på en häst som är rädd är att slå på det stackars djuret!! Skulle ha väldiga problem att rida/umgås med nån som var så brutal.

om du i den situationen är tyst, är det detsamma som att samtycka. Det som du beskriver är riktigt djurplågeri (vilken j*vla normal människa slår en häst som ligger, tills den reser sig?).. :devil:
Om du tycker att hon gör fel, så stå för det!

absolut håller med, det är faktiskt inget svårt att öppna munnen vid orättvisor! så säg till henne på skarpen och låt det inte bli någon nästa gång

om det vore så lätt att ändra på männsikors sätt att vara o rida att bara säga till en gång så händer det inte igen... ja i en drömvärld men inte i verkligheten, det är ingen person jag rider särskillt ofta med och det här är enda gången jag sett det bli så extremt.
man har inte mycket att säga till om när det gäller andras skötsel utav hästar tyvär
har en annan i samma stall som mig som inte tar hand om eller rider sin häst alls som man ska, oftast står han bara i hagen hela dagarna utan regn eller vindskydd, får knappt vatten ca 20 l per dygn...
men om man ringer djurskydd så är det inte mycket dom gör, säger ägaren att dom tar hand om hästen si o så så händer det inget, om det inte är uppenbara fall utav misskötsel etc. mycket vanvård syns inte så mycket o med en vältalig ägare så händer tyvär inte mycket.

Ursäkta, men jag blir riktigt förbannad när jag läser det där :mad: Inte f*n slår man hästen tills den reser sig upp om den rasat ihop sådär!?
Inte blir en hispig häst lugnare av den behandlingen som du beskriver!

Tycker detsamma :mad:

Jag har varit mycke i ett travstall och jobbat och där är det rent hemskt hur dom behandlar hästarna.
Ex. en 2-åring gick omkull i stallgången då tränaren skulle sko henne (har en avsedd skoplats, där hästen är van att skos och känner sig trygg.) för att få upp henne stod tränaren och sparka o sparka o sparka, såklart tog inte hästen sig upp, till slut drog h*n upp hästen.

Jag vågade inte säga något utan stod bara där helt chockad och tyckte så synd om hästen, har försökt säga till dom innan men vem lyssnar på mig? jag är ju bara 15 år :crazy: och mina ord skulle inte ändra något.

Tycker detsamma :mad:

Jag har varit mycke i ett travstall och jobbat och där är det rent hemskt hur dom behandlar hästarna.
Ex. en 2-åring gick omkull i stallgången då tränaren skulle sko henne (har en avsedd skoplats, där hästen är van att skos och känner sig trygg.) för att få upp henne stod tränaren och sparka o sparka o sparka, såklart tog inte hästen sig upp, till slut drog h*n upp hästen.

Jag vågade inte säga något utan stod bara där helt chockad och tyckte så synd om hästen, har försökt säga till dom innan men vem lyssnar på mig? jag är ju bara 15 år :crazy: och mina ord skulle inte ändra något.

Men man kan fan säga till ändå.. och man kan HOTA MED ATT ANMÄLA, OCH ANMÄLA.

Det är faktiskt inte så lätt att säga till en vuxen karl när man är femton år...

får faktiskt hålla med om att när man är 15 år så är det inte så enkelt att säga i från.

men finns det ingen annan vuxen som du kan våga prata med? som du litar på?

hoppas de inte va ett sånt med metall o läder hackampore de kan man inte slita i...tjejen borde inte få rida..och de är omgivningen som får se till det

men fy vad hemskt:eek::cry: jag vet att hästar kan ramla ihop om de blir extremt rädda/stressade. min häst rasade i transporten en gång för förra ägaren. hästen är rädd för transporter öht oxå körde de ändå typ som vanligt med henne, full fart i svängar, gupp och rondeller, helt jävla sanslöst vilka människor det finns. :mad:

Det är ganska vanligt faktiskt (eller i vart fall inte helt ovanligt) att hästar när de är rädda men blir alltför hårt pressade av sin ryttare helt enkelt lägger sig ner i brist på bättre alternativ. De blir liksom blockerade och vet inte vad de ska ta sig till. När hästen blir rädd i sitt vilda tillstånd är det ofta så att den stelnar till och står och spanar både länge och väl innan den vet vad den ska ta sig för därnäst. Där finns aldrig någon som försöker störa det beteendet och tvinga dem att gå iväg. Ibland är vi inte så smarta vi människor!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 237
Senast: Fibusen
·
Kropp & Själ inatt fick jag sån plötslig attack. låg i sängen o skulle sova -- så blev jag så jätteillamående o konstig i kroppen.. började...
Svar
17
· Visningar
2 095
Senast: vtok
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka