trofé
Trådstartare
För en och en halv vecka sedan blev min häst påkörd av en moped (grannens 11-åriga barn körde...). Nu har de fysiska såren läkt, men de mentala sviterna blev värre än jag trodde. Han är väldigt rädd för alla typer av fordon, även t.ex. cyklar som han inte alls reagerat på tidigare. Nu har jag börjat öva med att möta cykel och bil när min man har kört fordonen, så att vi kan möta dem på våra villkor och han kan stanna direkt när jag ger tecken osv. Idag passerade en annan bil oss, med god marginal (jag stod en bit in på en skogsväg) och hästen blev rädd ändå, betydligt mer än jag trodde att han skulle reagera. Så att rida ut är helt uteslutet, vilket är väldigt ledsamt då vi främst rider distans och normalt tränar ute många gånger i veckan.
Har någon varit med om något liknande, hur kommer man vidare? Skulle jag kunna ta hjälp av någon coach för min del för att tänka rätt och vara förberedd för våra fordonsövningar. Alla tips, idéer, kloka råd och reflektioner mottages tacksamt!
Har någon varit med om något liknande, hur kommer man vidare? Skulle jag kunna ta hjälp av någon coach för min del för att tänka rätt och vara förberedd för våra fordonsövningar. Alla tips, idéer, kloka råd och reflektioner mottages tacksamt!