Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

trofé

Trådstartare
För en och en halv vecka sedan blev min häst påkörd av en moped (grannens 11-åriga barn körde...). Nu har de fysiska såren läkt, men de mentala sviterna blev värre än jag trodde. Han är väldigt rädd för alla typer av fordon, även t.ex. cyklar som han inte alls reagerat på tidigare. Nu har jag börjat öva med att möta cykel och bil när min man har kört fordonen, så att vi kan möta dem på våra villkor och han kan stanna direkt när jag ger tecken osv. Idag passerade en annan bil oss, med god marginal (jag stod en bit in på en skogsväg) och hästen blev rädd ändå, betydligt mer än jag trodde att han skulle reagera. Så att rida ut är helt uteslutet, vilket är väldigt ledsamt då vi främst rider distans och normalt tränar ute många gånger i veckan.

Har någon varit med om något liknande, hur kommer man vidare? Skulle jag kunna ta hjälp av någon coach för min del för att tänka rätt och vara förberedd för våra fordonsövningar. Alla tips, idéer, kloka råd och reflektioner mottages tacksamt!
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Spontant låter det som om ni jobbar på det sätt man kan göra. Jag skulle ha eskalerat obehaget sakta; börjat med att närma oss och passera olika fordon när de står stilla och är avstängda. När det går utan tvekan och problem göra samma sak med fordonens motorer igång på tomgång men fordonet stillastående, sedan med förare som gasar litet och rör sig kring fordonet, och så småningom upp till att själv bli passerad av fordon på allt närmare håll. Tagit hela trafikträningsbiten från grunden så att säga. Du skriver att olyckan hände för en och en halv vecka sedan så antar jag att ni egentligen inte övat mer än några dagar? Jag skulle nog försöka ge det ett par veckor eller en månad av eskalerande situationer efter ett sådant trauma, och inte forcerat det.

(Om grannbarnets föräldrar är förhållandevis vettiga människor kanske de kunde assistera vid miljöträningen istället för att din man skall behöva göra det... :angel: )
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag har haft samma problem efter att dumheter hänt min häst.

Jag löste det genom att rida ut i grupp med andra säkra hästar som kunde omringa den nervösa hästen vid behov.
Du behöver ett gäng säkra ryttare på säkra hästar.

Låt grannen betala för kalast.
Hota med polisanmälan.
Grannen kan bli av med körkortet för "tillåtande av olovlig körning".
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Min hovis tipsade mig att servera kraftfodret i den stora vattenpölen när min ena pålle va vattenrädd. Du kanske kan servera lite mat i närheten av en bil, kanske en bil på tomgång? Vänj in på ljudet, avdramatisera? Om det kan funka kan ju bara du avgöra, jag ser ju inte hästens reaktioner.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Svarar alla.

Snubbelfot: Vi har övat alla dagar sedan olyckan utom 2 eller 3. Jag kände att jag ville komma igång och kände att jag tror inte att det blir bättre av att bara ge det tid. Visst får vi ta allt från noll, men det känns som att vi börjar från minus och inte bara från början. Jag har haft hästen sen han var 3 år (8 år nu), när jag köpte honom var han inte trafikvan alls, men hade heller inga dåliga erfarenheter, och det har gått så bra! Det är betydligt svårare (känns det som) när man utgår från en rädsla och inte neutralt.

Gällande grannbarnets förälder, de bor med ena föräldern, ensamstående och har hela vårdnaden för barnen. Och ja, man kunde verkligen att denne kunde supporta.

Inte_Ung: Ledsen att du behövt jobba med liknande problem! Jag har tyvär inte möjligheten i min närhet att hitta en grupp hästar att rida med, de jag kan rida med står ett antal kilometer bort och då måste jag ju ta mig dit. Jag vågar inte heller köra honom i transporten dit, vad gör jag om jag möter ett gäng motorcyklar när han står i släpet? Jag känner mig jätte rädd för att han får panik, och kommer inte våga köra till varken träning, tävling etc (enbart ev akutfall) innan han känns mer ok med fordon. Han bor dock ihop med en enastående liten underbar ponny som är lugnet själv i alla situationer. Jag skulle ju kunna ta med henne och gå med henne framför/utanför honom så att han får lite "skydd". Dock behöver jag uppbåda ännu fler folk, så att en kan köra och en leda ponnyn...

Polisanmält har jag redan gjort. Jag visste inte att grannen själv riskerade att bli av med körkortet! Intressant. Jag är ledsen att det ska behöva vara så, men jag tror att det bara är något som är kännbart för denne själv för att det ska ge en reaktion. De (barnet och föräldern) har ju inte förlorat något, förutom att alla ungar som kört moped (underåriga allihop) har slutat. Men skadan är ju redan skedd.

Kan jag kräva grannen att betala coaching/NH-träning/mental träning för mig för detta?

cahs: Det är värt att testa. Hästen ifråga är inte så super mat"fixerad", men vansinnigt äppelgillande. Så en äppelbit vid fordonsmöte kunde vara en idé!

Tack alla för era tips. Det känns så onödigt och ledsamt och tungt, och jag är jätte tacksam för tips och reflektioner.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Kan jag kräva grannen att betala coaching/NH-träning/mental träning för mig för detta?

JA, minst tycker jag då ni blivit utsatta för trauma båda två.
Det är fräckt att de faktiskt inte erbjudit sig själva att ersätta all form av skada som ni blivit utsatta för :mad:
Eller kollat upp sina försäkringar osv..det trista är att man brukar få göra det själv..

Hade det hänt mig, eller varit mitt barn hade jag skämt ögonen ur mig och förmodligen gått under jorden..och gjort allt vad jag kunnat för att gottgöra misstaget..men en del människor tycks sakna samvete.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

JA, minst tycker jag då ni blivit utsatta för trauma båda två.
Det är fräckt att de faktiskt inte erbjudit sig själva att ersätta all form av skada som ni blivit utsatta för :mad:
Eller kollat upp sina försäkringar osv..det trista är att man brukar få göra det själv..

Hade det hänt mig, eller varit mitt barn hade jag skämt ögonen ur mig och förmodligen gått under jorden..och gjort allt vad jag kunnat för att gottgöra misstaget..men en del människor tycks sakna samvete.

Det han sa när han såg såren och de fysiska skadorna på min häst direkt (någon kvart/halvtimme) efter olyckan var "det där ser ju inte så farligt ut, men du får väl skicka veterinärräkningen om det skulle behövas". Så han har ju sagt att han ska ersätta det, nu är de mentala skadorna dock desto värre för både min häst och mig, och det är det vi behöver hjälp och stöd i (och det kostar ju också pengar!). Har för övrigt gett grannen kvitto för bandagekostnaderna, men inte fått betalt för det än, får väl ge mig till tåls till den 25:e kanske...
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Kan inte ge några råd hur du ska göra. Men vill skicka styrkekrammar.

Och hur lyckades killen köra in i en häst? Såg han sig inte för?
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Nu kanske jag har totalt fel, men det är bara en känsla jag har, och det är ju värt att fundera på iaf.

Du rider ju distans, jag gissar då på att du har en arab eller arabkorsning. Med andra ord en känslig häst som läser av sin ryttare som en öppen bok.
Jag upplever nämligen att en ensam olycka sådär oftast inte gör hästen rädd för saker och ting, om den har varit trygg med det innan.

Jag tror att det snarare är du som är rädd för att hästen ska reagera, hästen känner detta och letar efter något som kan vara farligt.
Det stämmer oxå väldigt bra med att det funkar när det är din sambo som kör bilen, för med din sambo är ju du trygg.

Hästen kan ju omöjligt veta om det är din sambo eller någon annan egentligen.

Fundera på vad som händer i din kropp när ni möter fordon. Är det du eller hästen som startar det hela? Har du pulsmätare? Kanske prova att rida med en sådan, går inte pulsen upp REJÄLT när det kommer ett fordon så är inte hästen speciellt rädd, och då kan du korrigera bort problemet, ledarskapsträna.

Bästa vore om du då kunde träna på marken, få hästen att fokusera helt på dig, medans bilen kör runt runt, gärna på en ridbana. Ställ ut tunnor så att det finns viktigare saker att titta på. Titta själv aldrig på bilen, fokusera och jobba på allt annat.

Med sån träning kan man komma långt! Min ena dam kunde man som 2 åring stå o kasta stora tunnor på utan att hon ens vred på örat!

Hoppas något av mina tips känns som att det kanske skulle kunna vara något :)
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Tack. Det gick till som så att jag mötte honom på en smal grusväg. Han har en trimmad moped modell motorcross (min häst är dock van vid crossar och har varit cool med det förut). Där vi möttes är det väldigt öppet, så sikten är flera hundra meter. Det finns flera platser längs vägen där det är lämpligt att vända/stanna, men när han kom genom svängen mot oss stod han och hoppade på mopeden och försökte få ur växeln, troligen för att kunna sakta ner. Men han är SÅ liten och fick inte ur växeln och fortsatte i samma fart. Min häst blev rädd när han kom så snabbt emot oss och backade mot mitten på vägen när han kom så nära att hästen blev trängd. Ungen körde alldeles för snabbt + för smal väg + man har väl inte så bra reaktionsförmåga/bedömningsförmåga etc i den åldern. Så han han inte bromsa, utan det small istället...
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Nu kanske jag har totalt fel, men det är bara en känsla jag har, och det är ju värt att fundera på iaf.

Du rider ju distans, jag gissar då på att du har en arab eller arabkorsning. Med andra ord en känslig häst som läser av sin ryttare som en öppen bok.
Jag upplever nämligen att en ensam olycka sådär oftast inte gör hästen rädd för saker och ting, om den har varit trygg med det innan.

Jag tror att det snarare är du som är rädd för att hästen ska reagera, hästen känner detta och letar efter något som kan vara farligt.
Det stämmer oxå väldigt bra med att det funkar när det är din sambo som kör bilen, för med din sambo är ju du trygg.

Hästen kan ju omöjligt veta om det är din sambo eller någon annan egentligen.

Fundera på vad som händer i din kropp när ni möter fordon. Är det du eller hästen som startar det hela? Har du pulsmätare? Kanske prova att rida med en sådan, går inte pulsen upp REJÄLT när det kommer ett fordon så är inte hästen speciellt rädd, och då kan du korrigera bort problemet, ledarskapsträna.

Bästa vore om du då kunde träna på marken, få hästen att fokusera helt på dig, medans bilen kör runt runt, gärna på en ridbana. Ställ ut tunnor så att det finns viktigare saker att titta på. Titta själv aldrig på bilen, fokusera och jobba på allt annat.

Med sån träning kan man komma långt! Min ena dam kunde man som 2 åring stå o kasta stora tunnor på utan att hon ens vred på örat!

Hoppas något av mina tips känns som att det kanske skulle kunna vara något :)

Det stämmer bra att jag har en arab. En mycket klok och intelligent häst. Han läser mig fullständigt och ser hur jag mår, vilket humör jag är på etc så snart jag öppnar ytterdörren (har hästarna hemma på gården).

Jag tror att inte allt ligger i det, men väldigt mycket som du skriver gällande att när min man kör så är jag cool och fokuserad och tänker "nu j*klar ska vi fixa det här", när jag mötte bilen med de andra som körde (som sagt, de är hästfolk och körde väldigt sakta), så tänkte jag "andas, slappna av...". Så visst är det säkert skillnad i mitt sätt.

Nu läste jag vad du skrev om pulsmätare! Du menar att jag skulle ha den på hästen? Jag läste det först som att den skulle sitta på mig, vilket troligen skulle vara bättre egentligen :cool: Tror inte att jag har någon pulsmätare, har haft en för länge sedan, ska kolla om den finns kvar i någon låda trots allt.

Jag hade en idé liknande det du skrev. Tidigare har vi sladdad ridbanan med en liten åkgräsklippare medan jag skrittat av, jag funderade på om man kunde ta in bara den (utan sladden efter) och köra runt med medan jag rider och jobbar med annat.

Tack för dina råd och tankar! Det ligger mycket i det, och jag har haft kontakt med en person som jobbar med coachning, terapi, bearbeta trauman etc som jag tänkt boka en tid med, för att kunna lösa min del i det hela.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag skulle sätta pulsmätaren på mig själv..o se hur min puls påverkas. Det kan ju hända saker som du inte är medveten om. Jag gjorde ett 'kul' test på mig själv..jag satte på mig pulsmätaren o gick o sket..för o se vad som hände o hur fort det hände. Lite förvånad blev jag allt av resultatet.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Aouch. Vet inte ens vad jag ska säga. Hur kan föräldrarna ens tillåta att ungen kör på ett sådant viss undrar jag.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Inga råd om problemet med hästen men -

Jag skulle nog prata med mitt försäkringsbolag och undersöka hur man gör en försäkringssak av det hela. Alla har ju någon sorts ansvarsförsäkring i sin hemförsäkring och det lär gälla även din granne. Du kanske kan få ersättning för vårdkostnader för hästen samt sveda o värk o allt vad det heter, och dessutom någon sorts ersättning för att hästen är f n obrukbar till det som du brukade den till (du kan ju knappast rida distanslopp på en häst som det inte går att rida ut på, eller hur).

Prata med försäkringsbolaget du o kolla vad dom säger.

Trist händelse du varit med om :(
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Inga råd om problemet med hästen men -

Jag skulle nog prata med mitt försäkringsbolag och undersöka hur man gör en försäkringssak av det hela. Alla har ju någon sorts ansvarsförsäkring i sin hemförsäkring och det lär gälla även din granne. Du kanske kan få ersättning för vårdkostnader för hästen samt sveda o värk o allt vad det heter, och dessutom någon sorts ersättning för att hästen är f n obrukbar till det som du brukade den till (du kan ju knappast rida distanslopp på en häst som det inte går att rida ut på, eller hur).

Prata med försäkringsbolaget du o kolla vad dom säger.

Trist händelse du varit med om :(

Ja, det är verkligen super tråkigt och jag är hemskt ledsen över hela situationen, men också så arg just för att det var så himla onödigt och hade verkligen inte behövt hända.

Stämmer mkt bra att jag inte kan "bruka" hästen till det jag normalt gör, och detta på grund av grannen.

Är inte säker på att jag förstod helt hur du menade, att ansvarsdelen i hans försäkring borde gälla? Ska jag prata med mitt försäkringsbolag för att lösa det eller prata med hans bolag? Men du har helt rätt, det borde gå att nyttja någon försäkring på något vis för att mildra skadan eller effekterna av den till någon del.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Ja, det är verkligen super tråkigt och jag är hemskt ledsen över hela situationen, men också så arg just för att det var så himla onödigt och hade verkligen inte behövt hända.

Stämmer mkt bra att jag inte kan "bruka" hästen till det jag normalt gör, och detta på grund av grannen.

Är inte säker på att jag förstod helt hur du menade, att ansvarsdelen i hans försäkring borde gälla? Ska jag prata med mitt försäkringsbolag för att lösa det eller prata med hans bolag? Men du har helt rätt, det borde gå att nyttja någon försäkring på något vis för att mildra skadan eller effekterna av den till någon del.

Jag skulle prata med mitt eget bolag o förklara, och fråga hur man ska göra. Det är hans ansvarsförsäkring som ska stå för det hela.

Precis som när man typ är med om en bilolycka som är någon annans fel - t ex att någon backar in i en på en parkering - då ska den andras bolag gå in o betala men det är ens eget bolag som sköter ärendet.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Usch vilken tråkig situation :cry: Lider verkligen med dig.

Jag brukar lösa de flesta problemen med stress och rädsla på ett sätt som funkar till 99.9% av gångerna. Jag sjunger. När man sjunger måste man slappna av på ett visst sätt för annars låter rösten hemsk. Min arabtjej coolar ner ganska omgående när jag börjar nynna på någon sång även om det är en situation när hon har 4564769412 saker hon hellre skulle göra än att lyssna på mig. Det kommer inte att lösa problemet med pållen men det kanske gör att du kan komma ner lite på jorden och vara åtminstone ett bättre stöd för hästen.

Finns det någon plats där du kan ställa hästen på bete närmare en väg? Min minsting och jag var med om en olycka för något år sedan och det blev lite otäckt med motortrafik. Hon stod sedan i hage bredvid en väg under vintern och bitvis under sommaren och problemen har jag inte sett nu på ett bra tag trots möte med tung och lätt trafik.

Skiljer det sig om du står på marken eller sitter på? Jag känner mig lite osäker när jag sitter på en häst som blir livrädd då jag helst inte vill slå i backen och är bättre på att lugna den från marken.

Hoppas att ni lyckas lösa det där! Förhoppningsvis går det över snabbt i och med att du tog tag i det så direkt.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jätte tack för tips hur man kan gå till väga! Är det mitt hemförsäkringsbolag jag ska kontakta? Inte hästens försäkringsbolag? Men det borde väl vara mitt försäkringsbolag? (Har inte samma till hästen och hem).
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Usch vilken tråkig situation :cry: Lider verkligen med dig.

Jag brukar lösa de flesta problemen med stress och rädsla på ett sätt som funkar till 99.9% av gångerna. Jag sjunger. När man sjunger måste man slappna av på ett visst sätt för annars låter rösten hemsk. Min arabtjej coolar ner ganska omgående när jag börjar nynna på någon sång även om det är en situation när hon har 4564769412 saker hon hellre skulle göra än att lyssna på mig. Det kommer inte att lösa problemet med pållen men det kanske gör att du kan komma ner lite på jorden och vara åtminstone ett bättre stöd för hästen.

Finns det någon plats där du kan ställa hästen på bete närmare en väg? Min minsting och jag var med om en olycka för något år sedan och det blev lite otäckt med motortrafik. Hon stod sedan i hage bredvid en väg under vintern och bitvis under sommaren och problemen har jag inte sett nu på ett bra tag trots möte med tung och lätt trafik.

Skiljer det sig om du står på marken eller sitter på? Jag känner mig lite osäker när jag sitter på en häst som blir livrädd då jag helst inte vill slå i backen och är bättre på att lugna den från marken.

Hoppas att ni lyckas lösa det där! Förhoppningsvis går det över snabbt i och med att du tog tag i det så direkt.

Jag brukar också sjunga ibland, men det hörs ju direkt som du säger om man är det minsta spänd. Men det är ju en bra check för ens egen del för att bli medveten om spänningar.

Hela deras sommarhage går bara ca 1-2 meter ifrån vägen där han blev påkörd. Hagen löper alltså flera hundra meter parallellt med den vägen. Det är ju verkligen ingen högtrafikerad väg på något sätt, men det kommer ju lite folk/cyklar/bilar osv om dagen i alla fall.

Gällande att sitta på eller gå bredvid så har jag tidigare ofta känt att jag kan bli nervös när jag sitter på och därför hellre leder, det var därför jag hoppade av när mopeden kom också. Men nu när vi övat med cykel och bil så känner jag att när jag sitter på kan jag påverka honom mer. Jag bruakr rida förbi "läskiga" saker modell polishästträning (ställer ifrån huvudet men rider med kroppen mot det otäcka). Då känner jag att jag kan påverka honom bättre och han känner igen ridningen. Så just nu som när vi övat har det faktiskt känts bättre att sitta på. Börjar han backa eller ställer sig och verkligen tittar och fokuserar på "det otäcka" så känner jag mig ganska maktlös från backen.

Idag var första gången jag vågade mig ut på en liten tur, dock med sällskap bredvid på cykel (vilket gick bra!) och längs en väg där man kan kliva ut på en åker hela tiden om det skulle behövas. Jag kände mig överlycklig att det gick! Dock mötte vi inga fordon, mötte en person med hundar och såg en bil på håll bara. Men det var bra för det mentala för min del.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jätte tack för tips hur man kan gå till väga! Är det mitt hemförsäkringsbolag jag ska kontakta? Inte hästens försäkringsbolag? Men det borde väl vara mitt försäkringsbolag? (Har inte samma till hästen och hem).

Ja du det var en bra fråga :crazy:

Jag vet inte, kanske börja med att ringa hästens försäkringsbolag och förklara det hela?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 179
Senast: QueenLilith
·
Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 293
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 671
Senast: ameo
·
Hästhantering Har en unghäst på 5 år. Igår när vi var ute och red kom det 7 st Motorcyklar bakifrån, hästen får panik och travar i väg/ sprätter/...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp