Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag har precis pratat med pappan för att fråga vem som ska stå för klinikkostnader etc tills tff ev tar något. Han vidhåller dels att han inte kommer betala mig en krona, och dels att jag är lika mycket ansvarig för olyckan! Jag trodde inte att det kunde bli galnare än det var.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Har egentligen ingenting att komma med, jag kan inget om sånt här, men jag vill bara ge dig en STOR styrkekram!
Jag hoppas det ordnar sig till det bästa, både med hästen och gubbskrället!
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag vet inte om jag kan göra det omgående eller om jag måste invänta besked huruvida trafikförsäkringsföreningen tar något. Jag gissar att det kan bli fel annars om jag kräver grannen på pengar som TFF ev står för.

På länken du skickade kommer jag bara till en sida där man inte kan klicka sig vidare ifrån.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag vet inte om jag kan göra det omgående eller om jag måste invänta besked huruvida trafikförsäkringsföreningen tar något. Jag gissar att det kan bli fel annars om jag kräver grannen på pengar som TFF ev står för.

På länken du skickade kommer jag bara till en sida där man inte kan klicka sig vidare ifrån.

Jag kan klicka:confused:

Sök på Förenklat Tvistemål / Småmål
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Nej, man får inte köra moped innan man är 15, och för inreggade EU-mopeder ska man väl ha körkort nuförtiden också om jag förstått det rätt. 11-åringens storebror har ju kört olovligt hela sommaren. Det barnet är 14. Jag var helt säker på att han var 15, pappan sa att han var 11 när vi flyttade hit för 4 år sedan, men det stämde inte visade det sig. Hade jag vetat det hade jag anmält äldsta kille för länge sen.

Jag vet inte om det kan ses som specialfall eller ej. Det verkar inte bli mer än så här av det. Pappan får ev böter. Och visst borde pappan betala varenda krona, men det gör han som sagt inte. Så länge inte trafikförsäkringsföreningen tagit ett beslut heller så "kan" jag ju inte stämma honom heller.

Tack för länken, läste en del i den. Det är tragiskt vad mycket man "inte får", men som inte ger någon konsekvens...

Jag tror att pappa eventuellt kan få mer än böter. Är inte barnet 15 eller inte har "körkort" för att åka moppe så kan pappa nog bli skyldig till "Tillåtande av olovlig körning" och då tror jag till och med att pappa kan bli av med körkortet. Jag är inte helt säker dock.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag tror att pappa eventuellt kan få mer än böter. Är inte barnet 15 eller inte har "körkort" för att åka moppe så kan pappa nog bli skyldig till "Tillåtande av olovlig körning" och då tror jag till och med att pappa kan bli av med körkortet. Jag är inte helt säker dock.

Japp, pappsen kan bli av med körkortet.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Bara att tala om det för pappan och verkligen säga åt honom att om han inte tar sin del av ansvaret DIREKT så blir det anmälan.
Du kan väl visst kräva honom på dom pengarna, är det så att försäkring täcker så får han väl tillbaka det av dom isf.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Bara att tala om det för pappan och verkligen säga åt honom att om han inte tar sin del av ansvaret DIREKT så blir det anmälan.
Du kan väl visst kräva honom på dom pengarna, är det så att försäkring täcker så får han väl tillbaka det av dom isf.

Hur menar du med att om han inte tar sitt ansvar så blir det anmälan? Polisanmäld är han redan. Och vad de gör åt saken återstår att se. Han har i polisrapport sagt sig villig att mottaga böter, så jag vet inte om han kommer få mer än det eller inte. Ärendet är vidarelämnat till åklagare från polisen. Och inte ens handläggaren av ärendet kunde säga vart jag skulle vända mig för att få mer information eller få veta vilken ev dom som utdömts.

Haken gällande att kräva är just det "kan väl". Ingen verkar veta konkret vad som gäller. Kommer därför ta hjälp av advokat för att få veta vad som är nästa steg och vad jag ska göra nu.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag tycker att du bör höra med en advokat om att stämma farsan. Genom sitt olagliga handlande( låta minderårig köra mopeden) har han orsakat väsentlig värde minskning på din egendom ( en trafikrädd häst kan du inte sälja lika dyrt som en trafiksäker. Du vill ha ersättning för att återställa din egendom i likvärdigt skick som innan olyckan.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Precis! Det är så jag resonerar med. I detta fall räkans ju min häst som egendom. Jag tänker också på situationen under tiden, den skada det åsamkat oss. Om jag har en bil som blir totalförstörd och jag inte kan använda den så måste jag ju ha en lånebil/hyrbil under tiden som min bil lagas. Nu går inte det att omvandla rakt av då jag inte vill ha in en främmande häst, men det är ju en skada vi lider då jag inte kan använda min egendom under skadetiden.

Givetvis kommer jag ha kvar min häst oavsett, och han är inte till salu, men som du skriver så sjunker ju hans värde om vi ska se det krasst. Och jag tror tyvär att gentemot min granne är det bara att stapla upp konkreta torra argument och så får jag lida det praktiska och känslomässig på en annan front.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Ja, tyvärr är det ju så att de i juridisk mening endast tar hänsyn till materiella världen trots att det är djur som lider vi talar om. Även den fysiska skadan minskar ju värdet på hästen och skall ersättas genom att hästen återställs. Allt detta beroende på om en Veterinär inte bedömer skadorna som obotliga och dömer ut hästen. Du har alla behandlingar för skadorna dokumenterade av veterinär hoppas jag, annars kan det bli knivigt.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag har precis pratat med pappan för att fråga vem som ska stå för klinikkostnader etc tills tff ev tar något. Han vidhåller dels att han inte kommer betala mig en krona, och dels att jag är lika mycket ansvarig för olyckan! Jag trodde inte att det kunde bli galnare än det var.

Hur i all världen kan han hävda att det är DITT fel att hans unge körde på dig? Har han alla hästar hemma, karln?

Håller med övriga här: ta kontakt med en advokat. Det är ju visserligen ganska dyrt, men kolla om din hemförsäkring (eller om du har någon annan separat försäkring) täcker advokatkostnader. Du har en motpart som inte verkar erkänna att han har skuld i frågan, dvs han vill inte betala, så du kommer att behöva proffshjälp.

Lycka till! Håller tummarna för dig och din häst.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Nej, jag tror inte att allt står rätt till där. Idag har alla papper kring detta skickats till advokat. Jag ser SÅ mycket fram emot att få dennes hjälp.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Detta kommer bli väldigt summariskt och kortfattat. Jag tänker inte heller kontrolläsa så är det konstiga meningsbyggnader eller stavfel så ber jag om ursäkt.

Först och främst så är det en partiell sakskada. Det kortfattade svaret är vidare att du kan välja att gå via trafikförsäkringen eller skadeståndslagen, 18 § lagen om trafikskadeersättning. Men trafikskadelagen är att föredra eftersom där är ett strikt ansvar.

Linjen skadestånd
Det viktiga här är att du skall kräva skadestånd av pojken inte av pappan. Går du på pappan måste du via att han var oaktsam vilket är svårt. Du måste ex styrka att han lånat ut mopeden till pojken. Går du istället på pojken så behöver du bara visa att han i sitt handlande på plats var oaktsam, vilket är ganska lätt när han körde på hästen. Barn bedöms även enligt samma oaktsamhetsnormer som vuxna. Jag vet att detta låter grymt men tanken är att skadeståndet skall landa på hemförsäkringen i slutändan. Så konstruktionen är faktiskt genomtänkt. Skulle det sedan visa sig att det inte finns någon hemförsäkring så kan man sätta ner skadeståndet.

Det du kan få ersättning för är

7 § Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,
3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.

Inkomstförlust och intrång i näringsverksamhet kan du nog glömma. Utan det som är intressant är reparationskostnader och annan kostnad. I reparationskostnader går veterinärräkningarna in under. Under annan kostnad går ex utgifter för resor till och från djursjukhuset (bensin och transporthyra) in under. Teoretiskt sett kan även tränare för att få bort rädslan gå in under de ersättningsgilla posterna. Men det kan vara väldigt svårt för dig att visa att dessa kostnader är nödvändiga.

Vad det gäller hundar och katter så finns det genom de kända hund- och kattmålen ( NJA 2001 s. 65 I & II) ett stort undantag från annars gällande skadeståndsrättsliga principer. Och det är att du kan få ut ett skadestånd som överstiger sakens värde. För hur hjärtlösa domstolar än framstår så anser dem alltså inte att husdjur är som andra saker. Katten i målet var ex värd 100 kr. Ändock uppgick skadeståndet till 6 080 kr trots att katten i slutändan var tvungen att avlivas. Det är inte säkert att samma princip kommer anses gälla på häst. Men det är ganska troligt.

Linjen trafikskadeersättning
Här gäller ett strikt skadestånd för ”annan” sakskada. Du behöver alltså inte alls visa att pojken eller pappan var oaktsam. Utan bara att pojkens fordon träffade din häst och att hästen där av blev skadad. Vad det gäller vad du kan få ersättning för så hänvisar trafikskadelagen till skadeståndslagen så det är samma som ovanstående. Ersättningen kommer sedan regressvis krävas tillbaka av den som var skyldig att hålla med försäkring (pappan).

Bevisning
Hela bevisbördan ligger på dig. Du skall visa den skadegörandehandlingen/faktorn, oaktsamhet (om du väljer linjen skadestånd). Att det var den skadegörande handlingen som orsakade skada och hur stor skadan är. Ditt största bekymmer är att visa att det var påkörningen som orsakade skadan eftersom det gick en tid där du faktiskt red hästen innan du sökte hjälp. Jag får det att låta värre än vad det är. Har de medgivit händelseförloppet inför polis så är det en jätte favör från din sida. I övrigt så sköt gärna konversationerna via mail, så du får allt skriftligt samt spara alla kvitton ang kostnader du har med anknytning till detta. Även om anknytningen är vag.

Detta blir kort var väl fel beskrivning torts att det är väldigt summariskt… Hoppas i a f att det hjälper dig lite.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Tack så mycket för ditt inlägg. Jag har som sagt skickat papper till en advokat som förhoppningsvis kan bringa lite klarhet i detta, så att jag verkligen går den väg som är mest fördelaktig (minst illa) för min del.

Jag tror inte att det är så svårt att bevisa att skadorna kommer av detta då både equiterapeut och veterinär konstaterat vart det sitter och jag har bilder som visar att styret på mopeden tryckt till hela bakdelen på hästen (han knäade ner så att styret tog över bakdelen).

Du har helt rätt i att all konversation bör gåa via brev eller mail. Jag inser det ännu mer nu. Det svåra i sådana här situtioner är just att göra allt i rätt ordning och helt korrekt. Jag polisanmälde max en timme efter att det hände, med fortfarande en blödande häst i stallet. När distriktsveterinärerna inte såg sig anledning att komma ut heller, så orkade jag inte i det akuta läget driva på mer. Men jag sätter mitt hopp till att denna advokat, som ska vara väldigt bra, kan driva frågan vidare.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Har följt tråden och förfasats över din grannes beteende.
Har inga tips eller råd att ge, men jag håller tummarna att advokaten kan hjälpa dig på bästa sätt!
Uppdatera gärna om hur det går!
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag kommer uppdatera, och hoppas att det såsmåningom är med något positivare saker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 179
Senast: QueenLilith
·
Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 293
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 671
Senast: ameo
·
Hästhantering Har en unghäst på 5 år. Igår när vi var ute och red kom det 7 st Motorcyklar bakifrån, hästen får panik och travar i väg/ sprätter/...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp