Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Ja du det var en bra fråga :crazy:

Jag vet inte, kanske börja med att ringa hästens försäkringsbolag och förklara det hela?

Har haft mailkontakt med hästens försäkringsbolag. De var inte så väldigt intresserade (brukar vara super att ha att göra med annars). Men de skulle göra en notering om det inträffade i alla fall.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Uppdaterar lite hur det har gått. Efter att allt jag skrev försvann, så testar jag igen...

Efter olyckan har jag träffat en person för att få hjälp att komma över mitt trauma, samt få tankar om hur jag ska träna min häst. Jag upplevde det som mkt bram, men eftersom det kostar en hel del och jag inte vet om jag får igen de pengarna någonstans så har jag valt att avvakta med fler besök hos henne.

Hästen har vi trafiktränat vidare med. Har kunnat möta cykel + bil i krypfart, när min man kört. Häromdagen skulle vi våga oss ut på en lite längre tur, ca en km hemifrån. Möter då grannen vars barn körde på mig, grannen håller först åt sig (han kör bil) men jag tycker vägen är för smal för att mötas, så jag rider åt sidan och ställer mig precis bredvid vägen, då gasar han på och kör förbi oss i högre fart. Varpå min häst blir rädd. Det gick bra, men det kändes ju inte helt nödvändigt.

Fysiskt har jag inte känt att min häst varit halt, men han har sett lite kortare ut bak i hagen ibland. Så jag bestämde mig för att ta ut en equiterapeut. Hon var ute igår, en jätte duktig tjej med 4 års utbildning, och som samrabetar med veterinär. Hon bedömde att min häst hade så ont att hon inte ville behandla honom. Han nästan satte sig bak när hon kände igenom länd och bäcken. Hon rekommenderade att en veterinär går igenom honom så att det inte är något mer än det hon hittade + att hon ville att han ska få smärtstillande 10-14 dagar och skrittas under tiden, för att få igång vb, benet som är ont. Hon trodde att han har väldigt uttänjda ligament i länd och bäcken och skador i muskel vb. Är det vad hon tror och "inget mer" så kan det ta upp till 6 månader att läka. Det mentala trodde hon skulle ta betydligt längre tid.

Mitt i alltihop sitter jag med försäkringsbolag. Mitt bolag tar inget för ens vi kommer upp över 5000kr i självrisk, och det vill jag givetvis inte betala själv. Vi har ju inte orsakat något av detta. Grannen pratar bara om att det beror vilka sunmmer det handlar om att det slutar på. Det gör det ju självklart inte! Han får ju stå för det han orsakat. Men han tänker inte betala något utan hänvisar mig bara till trafikförsäkringsföreningen.

Så här står jag med (en sjukt snäll häst som borde sagt ifrån för länge sen...) en häst som är trasig och har väldigt ont, som mentalt jag inte vet om han någonsin kommer fungera igen, timmar och åter timmars tjat med försäkringsbolag, polis, grannen, veterinär osv, en utbildning jag kommer efter på då jag måste vara hemma och lösa detta, passa et mm och inte hinner gå på föreläsningar. Och för grannen händer inte ett skit. Jag har fått polisutredningen, grannen har gått med på att ta böter. Vad i h**lvetet hjälper det?

Någon som är juridiskt kunnig som vet vad jag har för vidare rättigheter och skyldigheter?
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Men satte du inte skadeståndsanspråk i samband med Polisanmälan?
Då så driver åklagaren den saken åt dig.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

I det här fallet så är det du som har plus på din sida rent juridiskt. Så den som borde sitta och skriva en tråd om sina problem är din granne.
Så jag skulle råda dig att di vänder dig till det bolag du har din hemförsäkring i och kollar upp vad du har i rättsskydd på den. Sedan vänder du dig till en jurist/advokat och ber om hjälp.
Det som ska ersätta dina skador är trafikförsäkringen som ska finnas på mopeden. Om den inte finns så är det din granne som ska göra och ev i förlängningen kan det bli tal om att du kan få ersättning från brottsofferfonden om grannen blir dömd.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Nej det gjorde jag inte, och jag blev inte tillfrågad om det heller. Jag minns nu när du säger det att jag i en tidigare polisanmälan blev tillfrågad om jag hade skadeståndskrav samt vilka belopp i förhöret.

Är det något de ska fråga om eller ska man meddela det själv? Kan man inkomma med dessa i efterhand och måste de vara på ett specificerat belopp eller kan det bara innefatta "alla kostnader jag har kring detta"?

Kan jag lägga in extra kostnader i form av resor eller annat detta också ger mig?
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Min granne hänvisar mig ständigt till trafikförsälringsföreningen (som går in när det gäller oförsäkrade fordon), detta efter att jag tagit reda på att de ska gå in i det här läget. Frågan är just ändå om jag verkligen ska sitta och driva detta eller om jag helt enkelt riktar mina grav mot grannen?

Grannen säger hela tiden bara att "trafikförsäkringsföreningen är de som ska ta sånt här, så du får vända dig till dem, det är det de finns till för" osv. Men blir det verkligen så? Och om de säger nej till de kostnade jag haft hittills?
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag vet inte.
I dina kläder så skulle jag fråga handläggaren vars namn finns i Polisrapporten.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Tack så mycket för tipset, det ska jag absolut kolla upp!
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Egentligen är det inte du som ska behöva göra något mer än att komma med krav på ersättning. Jag har läst i tråden men kan ha missat om grannen hade försäkring eller ej på mopeden. Sedan är det väl också tveksamt om den gäller om inte föraren är gammal nog att köra.

Har du haft kontakt med trafikförsäkringsföreningen och frågat hur dom ställer sig? Är det så att det inte finns någon försäkring så är det inte dom som ska betala samma om den finns men inte gäller. Utan då är det din granne som ska stå för det och då är det dit du får ställa kraven, i väntan på att det blir en dom för ev brott.
Jag tror att du för att få rätt på det ska skaffa dig ett eget ombud som kan hjälpa dig med hur du ska göra. Polisen tar emot en anmälan men det är sedan åklagare som beslutar om den ska drivas vidare, så det är inte så enkelt som att "bara" prata med polisen.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Grannen hade inte mopeden försäkrad.

Jag har pratat med trafikförsäkringsföreningen och de säger att jag får skicka in blanketter om skadan och sen får de se hur de ställer sig till det hela.

Ett ombud för hur jag ska gå till väga låter mycket vettigt. Ska bena vidare i det hela imorgon.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Fy vad tråkigt att sånt här händer!
För länge sedan när jag hade D-ponny blev vi nästan påkörda av en bil, precis som du på en smal grusväg utan möjlighet att gå av vägen. Bilen kom extremt fort, vi blev inträngda och dom körde så nära att backspegeln slogs av mot mitt ben. Hästen var 100% trafiksäker innan men var alltid rädd för bilar efter den händelsen, det blev lite bättre men tog lång tid.
Jag fick vittna i rättegången eftersom det var två killar som stulit bilen och var ute och buskörde, och jag tog upp att hästen blivit totalrädd för all trafik men det var absolut ingen som brydde sig om det.
Hoppas du har bättre tur och att det löser sig!
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jätte ledsen att höra vad som hänt dig och din häst! Hur reagerade din vid möte med bil efteråt?

Igår var veterinären ute och konstaterade lindrig hälta båda bak, mest på sidan han blev påkörd. Så nu är det smärtstillande i ungefär en vecka som gäller och promenader under tiden, sen koll av equiterapeut.

Fy vad hemskt att ingen lyssnade på det du sa ang hur allt påverkat din häst mentalt. Det är det jag är rädd för nu med, ingen kommer bry sig, och min häst kommer ev vara förstörd för all evig framtid... Det gör mig så oändligt ledsen.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Tycker så synd om dig o din häst och blir så arg på din granne som är så nonchalant. :mad:

Hur har det gått med polisen o skadeståndskrav?

Du har väl rätt till juridisk rådgivning under din försäkring, eller?
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Tack för din omtanke, det värmer.

Handläggaren hos polisen var på semester och ingen annan kunde tydligen informera om något :cool: så får förhoppningsvis kontakt med dem nästa vecka.

Gällande juridisk rådgivning så måste jag kontakta en jurist, denne ber sedan om att försäkringsbolaget står för det hela, om jag förstod mitt försäkringsbolag rätt.

Gällande skadestånd och ersättning så ligger jag redan hittills ute med ca 5000:- och efter många vändor (och avsaknad av att få kontakt med polisen) så har jag sänt in handlingar till trafikförsäkringsföreningen. Vad och om de tar något vet jag inte. Varenda öre kommer jag annars kräva min granne på och gå till tingsrätt om han inte betalar. Men som sagt, frågan är vad jag kan kräva gällande min och hästens mentala hälsa, en häst som jag inte kan bruka och alla timmar jag läger på detta. Troligen inte ett skit...
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Lider verkligen med dig och hästen. Hoppas att ni får den hjälp ni behöver och lite till. Förstår verkligen grannen vad dom ställt till med:confused: Eller är dom helt okänsliga.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Tack. Jag tror inte att grannen förstår vad han ställt till med. Jag tror att han skäms till någon liten del samt inser att det är hans fel och att det är fel. Men jag tror inte på långa vägar att han förstår vidden av det hela. Tyvär. Hade jag kört på något av hans barn med bilen hade det blivit ett himla liv...
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

För många år sedan så blev min kompis häst påkörd av en finnig fjortis i en EPA traktor och det gjorde naturligtvis att hästen blev livrädd för alla sorters fordon.
Vi gjorde så att när vi var ute och red och vi var tvungna att passera bilar eller bilar passera oss så gick hon ut långt i kanten och så fick min häst gå närmast det läskiga. Min dåvarande häst var stencool i alla situationer.
Men givetvis så ville hon ju oxå kunna rida själv så då tog vi hennes häst med ett grimskaft var på varje sida, gick ner till en stor gräsplätt vid en duktigt trafikerad väg och så stod vi där, lät hästen beta och bara väntade ut henne.
Höll på någon månad eller så (minns inte riktigt då det är över tio år sedan) och sedan så gav det med sig.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Ledsen att du med råkat ut för något i denna stil, men tack att du delar med dig! Problemet för vår del är att det går bra med fordon i närheten, har precis i dagarna haft skogsmaskin som markbereder ett hygge någon meter utanför staketet, kanske 10 meter från lösdriften. Det är han helt oberörd av. Det mesta går ok (av de vi kunnat testa hittills) utom när något kommer emot honom. Det är det som är det svåra. Att stå på håll och se saker är inget problem, men en vacker dag, hur mycket vi än övar när min man sitter bakom ratten, måste vi ju möta främmande och ovetande människor live ute på vägen. De kanske varken saktar ner eller har förståelse.

Men jag lutar också mot att testa med att ha min andra häst med. Hon är en riktigt klippa och bryr sig inte om i princip något alls. Gick fram och buffade på banden på grävmskinen som var i gång i hagen osv. Skulle dock behöva vara tre till en början, så att jag en rider, en tar andra hästen och en kör fordon. Så att man får testa den varianten kontrollerat, dvs med en förare man känner.

Blev hästen helt som innan igen? Och hur blev den påkörd? Fick den några fysiska men?
 
Senast ändrad:
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Kan ju uppdatera lite igen.

Hästen kollad av ET i fredags. Bättre at och gladare. Dock fortfarande mkt smärta i länd och bäcken. Han fick laserbehandling, efter det betydligt mindre smärtreaktion, dock fortf väldigt ont i samma område. Efter det fick han akupunktur.

ET råder fortf till rektal UL. Pratat med min hemma vet. som rekommenderar smärtstillande en kur till för att se om de sista spänningarna släpper och om de gör det börja med rehabträning och uppbyggnad efter det.

På Ultuna tror de ej på fraktur (pratat över tel bara), och tveksamma till om de kan se det de behöver på UL. Åker vi dit får det bli utredning från noll och börja med hältkoll, ridprov mm.

Så nu vet jag ingenting, fortf. Alla säger olika. Det verkar vara ett omöjligt område att diagnostisera i, mer än att alla kan konstatera att han har ont. Olika bud om fortsatt behandling.

Vad i hela friden gör man? Vill helst inte ställa hästen 20 mil i transport när han är rädd för trafik nu heller.

Gällande försäkringsfrågan så händer inget. De ska handlägga ärendet, men när är det ingen som vet...
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Om hästen fortfarande har ont efter 2 månader så tycker jag att du borde ta hästen till klinik och gå igenom den ordentligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 179
Senast: QueenLilith
·
Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 293
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 671
Senast: ameo
·
Hästhantering Har en unghäst på 5 år. Igår när vi var ute och red kom det 7 st Motorcyklar bakifrån, hästen får panik och travar i väg/ sprätter/...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp