Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?
Uppdaterar lite hur det har gått. Efter att allt jag skrev försvann, så testar jag igen...
Efter olyckan har jag träffat en person för att få hjälp att komma över mitt trauma, samt få tankar om hur jag ska träna min häst. Jag upplevde det som mkt bram, men eftersom det kostar en hel del och jag inte vet om jag får igen de pengarna någonstans så har jag valt att avvakta med fler besök hos henne.
Hästen har vi trafiktränat vidare med. Har kunnat möta cykel + bil i krypfart, när min man kört. Häromdagen skulle vi våga oss ut på en lite längre tur, ca en km hemifrån. Möter då grannen vars barn körde på mig, grannen håller först åt sig (han kör bil) men jag tycker vägen är för smal för att mötas, så jag rider åt sidan och ställer mig precis bredvid vägen, då gasar han på och kör förbi oss i högre fart. Varpå min häst blir rädd. Det gick bra, men det kändes ju inte helt nödvändigt.
Fysiskt har jag inte känt att min häst varit halt, men han har sett lite kortare ut bak i hagen ibland. Så jag bestämde mig för att ta ut en equiterapeut. Hon var ute igår, en jätte duktig tjej med 4 års utbildning, och som samrabetar med veterinär. Hon bedömde att min häst hade så ont att hon inte ville behandla honom. Han nästan satte sig bak när hon kände igenom länd och bäcken. Hon rekommenderade att en veterinär går igenom honom så att det inte är något mer än det hon hittade + att hon ville att han ska få smärtstillande 10-14 dagar och skrittas under tiden, för att få igång vb, benet som är ont. Hon trodde att han har väldigt uttänjda ligament i länd och bäcken och skador i muskel vb. Är det vad hon tror och "inget mer" så kan det ta upp till 6 månader att läka. Det mentala trodde hon skulle ta betydligt längre tid.
Mitt i alltihop sitter jag med försäkringsbolag. Mitt bolag tar inget för ens vi kommer upp över 5000kr i självrisk, och det vill jag givetvis inte betala själv. Vi har ju inte orsakat något av detta. Grannen pratar bara om att det beror vilka sunmmer det handlar om att det slutar på. Det gör det ju självklart inte! Han får ju stå för det han orsakat. Men han tänker inte betala något utan hänvisar mig bara till trafikförsäkringsföreningen.
Så här står jag med (en sjukt snäll häst som borde sagt ifrån för länge sen...) en häst som är trasig och har väldigt ont, som mentalt jag inte vet om han någonsin kommer fungera igen, timmar och åter timmars tjat med försäkringsbolag, polis, grannen, veterinär osv, en utbildning jag kommer efter på då jag måste vara hemma och lösa detta, passa et mm och inte hinner gå på föreläsningar. Och för grannen händer inte ett skit. Jag har fått polisutredningen, grannen har gått med på att ta böter. Vad i h**lvetet hjälper det?
Någon som är juridiskt kunnig som vet vad jag har för vidare rättigheter och skyldigheter?