Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Har kollat med en klinik som är bra på UL och utredningar. Fått en tid om 4 veckor, de hade inget inget tidigare. När den tiden är har det gått 3 månader sen olyckan. Jag får inget svar från försäkringsbolagen och undersökningen på klinik kunde kosta upp till 15000:-.

Ibland vill man bara ge upp.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag förstår att det är jobbigt och det kan handla om mycket pengar men på något sätt måste ju hästen bli fri från smärta. Och då måste man ju hitta roten till problemet och åtgärda det. Nu har du ju ringt och bokat tid på klinik och det är ju jättebra! :) För något måste ju göras eftersom det inte är rätt mot hästen att låta den gå och ha ont.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag förstår att det är jobbigt och det kan handla om mycket pengar men på något sätt måste ju hästen bli fri från smärta. Och då måste man ju hitta roten till problemet och åtgärda det. Nu har du ju ringt och bokat tid på klinik och det är ju jättebra! :) För något måste ju göras eftersom det inte är rätt mot hästen att låta den gå och ha ont.

Självklart är det prio ett att hästen slipper smärta och (om möjligt) kan få en diagnos så att man vet vilken behandling han behöver. Det är bara att ibland känns det lite motigt, och ibland lite mer motigt... Men givetvis kommer min häst mående i första hand, det finns det ingen tvekan kring!

Efter mkt disskuterande och prat med 3 djursjukhus och en annan veterinär, så går hästen på en ny kur smärtstillande/antiinflammatoriskt, i väntan på att jag tar den ena eller andra tiden (har tid på två olika djursjukhus nu).
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Men kom det inte av att han blev påkörd??? Borde inte den som körde betala det hela??? :confused:

Eller dennes försäkring iaf.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Det stämmer att det kom av att hästen blev påkörd. Pappan till barnet som körde på oss hade ingen försäkring på mopeden (förstås!). Därför får jag vända mig till trafikförsäkringsföreningen som har hand om ärenden där oförsäkrade fordon är inblandade. Och nu ligger ärendet hos dem, sedan ett antal veckor tillbaks. Så länge inte de tagit ett beslut får jag ligga ute med alla pengar. Om de inte tar några kostnade så måste jag stämma min granne och det blir ett civilrättsligtmål av det hela.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Men usch vilken soppa!

Vad kostar en moppeförsäkring liksom?! Hur svårt ska det vara!

Jag har tillomed försäkrat så att jag kan stå för kostnader om mina hästar tex skulle rymma ur hagen och... ja, vad de nu kan tänkas hitta på.

Man kan ju alltid hoppas att pappan har lärt sig något iaf.

(Och de har inte erbjudit sig att stå för det hela, så länge?? Hör till god ton kan man tycka!!)
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Nej, inte alls. När jag bad pappan skriva på ett papper att ta alla kostnade kring detta så sa han bara "det kan jag verkligen inte göra, det kan ju sluta på vilka kostnader som helst". Ja precis, visst kan det göra det, och det är ju inte mitt fel... Så tills vidare får jag stå för allt som sagt.

Pappan har för övrigt inte ens bett om ursäkt.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Fy fan!

Hade jag kört på någons djur så hade jag lipande på mina bara knän bett om ursäkt!

Vad är det för rent lagliga påföljder som kan bli av att man kör runt med en oförsäkrad moppe?? Bara böter eller?

Usch o fy! Sitter och ryser!

Är det så att du behöver någon att prata med, att bara ordbajsa skit kring det hela så är det bara att du hör av dig! Det är viktigt att få prata av sig kring sånt här!

*Kramar om*
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Det verkar som att det bara blir böter.

Tusen tack för erbjudandet snälla du!
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Min häst blev påkörd av en jättestor traktor med släp som försökte tränga sig förbi oss på en smal skogsväg med djupa diken på båda sidor. Han körde inte så fort som tur är, annars hade det gått riktigt illa båda för mig och min häst. träffade min häst i låret/bakdelen, och även om de fysiska skadorna läkte snabbt så fanns rädslan kvar väldigt länge. Innan kunde jag rida i stan med honom, genom ljuskorsningar osv, varken traktorer eller timmerbilar var något problem. Idioten kollade inte ens hur det gick för oss!! Jag var inte mer än 15-16 år, båda jag och hästen var så shockade att vi darrade, långt hemifrån, med starkt trafikerade vägar mellan oss och stallet. Det var inte kul att ta sig hem.....

Vi tränade som du gjort, och det är den enda vettiga metoden. Men det tog LÅNG tid innan han var någorlunda trafiksäker igen, till slut var det blomstermedel som löste upp traumet.

En sån rädsla sitter så himla djupt! Att lägga mat på en bil/moped tror jag inte alls på. Situationen måste vara den samma som vid olyckan, dvs ni måste få mötande fordon. Kan också vara bra med en annan väldigt trygg häst eller person som går bredvid/mellan er och fordonet. Prova blomstermedel, särskilt Star of Betlehem.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Hemskt ledsen för dig och hästen att ni var med om en liknande, fruktansvärd situation! Men stort tack att du delar med dig, det får det hela att kännas en aning mindre ensamt.

Jag lutar också mot att den dag vi ska möta trafik "på riktigt" igen att ha hans hästkompis med (en mycket stabil ponny), som någon leder snett framför honom så att han kan gömma sig lite bakom henne. Givetvis efter omfattande arbete med känd förare innan. Har idéer på att när vi kan rida igen, att rida på banan och ha med någon på cykel som cyklar i motsatt varv så att vi kan möta något framifrån igen och igen, men på en plats där det inte hände.

Vad fick din häst för fysiska skador? Skadade du dig? Vad är det för blomstermedel du menar? Samma typ som räddningsdroppar?
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Tack. Det gick till som så att jag mötte honom på en smal grusväg. Han har en trimmad moped modell motorcross


Helt otroligt att föräldrarna tillåter en 11 åring köra på en trimmad moped utanför inhägnat område. Man får väl inte köra moped alls ute i trafiken före man är 15?
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Det stämmer att det kom av att hästen blev påkörd. Pappan till barnet som körde på oss hade ingen försäkring på mopeden (förstås!). Därför får jag vända mig till trafikförsäkringsföreningen som har hand om ärenden där oförsäkrade fordon är inblandade.

Jag skulle vilja säga att pappan borde betala varenda öre själv då han släpper ut sitt barn som inte har åldern inne för att köra moped och dessutom har mopeden oförsäkrad. Är det här inte en specialfall av olovlig körning ( Även om det väl kallas olovlig körning endast om det gäller fordon som kräver körkort?)? Mopeden får inte framföras i trafik överhuvudtaget då den inte är försäkrad och föräldrarna har ansvar för vad barnet gör.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Jag skulle vilja säga att pappan borde betala varenda öre själv då han släpper ut sitt barn som inte har åldern inne för att köra moped och dessutom har mopeden oförsäkrad. Är det här inte en specialfall av olovlig körning ( Även om det väl kallas olovlig körning endast om det gäller fordon som kräver körkort?)? Mopeden får inte framföras i trafik överhuvudtaget då den inte är försäkrad och föräldrarna har ansvar för vad barnet gör.

till TS.
Vill börja med att säga att jag inte kan lagarna kring sånt här.
Men angående det KungTulle skrivit, går det inte att anmäla barnet (pappan) för att ha låtit barnet vara ute och köra utan åldern inne och dessutom oförsäkrat. Eller kanske trycka på pappan att betala istället för att du ska anmäla?

Har de ingen annan försäkring som går in och täcker?

Du ska verkligen inte behöva bekosta hästens klinikkostnader!
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Nej, man får inte köra moped innan man är 15, och för inreggade EU-mopeder ska man väl ha körkort nuförtiden också om jag förstått det rätt. 11-åringens storebror har ju kört olovligt hela sommaren. Det barnet är 14. Jag var helt säker på att han var 15, pappan sa att han var 11 när vi flyttade hit för 4 år sedan, men det stämde inte visade det sig. Hade jag vetat det hade jag anmält äldsta kille för länge sen.

Jag vet inte om det kan ses som specialfall eller ej. Det verkar inte bli mer än så här av det. Pappan får ev böter. Och visst borde pappan betala varenda krona, men det gör han som sagt inte. Så länge inte trafikförsäkringsföreningen tagit ett beslut heller så "kan" jag ju inte stämma honom heller.

Tack för länken, läste en del i den. Det är tragiskt vad mycket man "inte får", men som inte ger någon konsekvens...
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

till TS.
Vill börja med att säga att jag inte kan lagarna kring sånt här.
Men angående det KungTulle skrivit, går det inte att anmäla barnet (pappan) för att ha låtit barnet vara ute och köra utan åldern inne och dessutom oförsäkrat. Eller kanske trycka på pappan att betala istället för att du ska anmäla?

Har de ingen annan försäkring som går in och täcker?

Du ska verkligen inte behöva bekosta hästens klinikkostnader!

Ja alltså, händelsen är redan polisanmäld, och på sin höjd verkar det bli böter.

Nej, de har ingen försäkring alls som täcker detta på något vis. Jag lutar med mot att det kanske hade varit smartare att kräva pappan på allt direkt istället för via tff. Men eftersom jag inte kunnat få besked någonstans i från hur man ska gå till väga på bästa sätt har jag fått ringt runt, testat mig fram och gjort det som verkade mest rätt. Jag vet att inte jag ska betala kostnaderna för hästen, men jag måste ge hästen vård, även att ingen annan betalar just nu. Det är en så himla jobbig, ledsam och tragisk sitaution.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Var det en trimmad moppe så är det olovlig körning rakt av, då den räknas som motorcykel!

Det blir med andra ord prick i systemet och körkortstillstånd kommer han inte kunna få förens han är 20 troligtvis.

Gå med den infon till pappan o se om du kanske inte kan få pengahjulet att snurra lite! :devil:

Är det så att man inte kan fälla så unge personer för sånt så lär pappan kunna få sitt körkort indraget eftersom det är hans ansvar.
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Är det så, räknas det som mc om den är trimmad? Det kanske vore något att upplysa vidare om! Helt galet. Jag känner bara att jag tyvär snart inte har så mkt ork kvar... Det är fokus på hästen och jag önskar bara att någon kunde ordna detta och driva detta åt mig...
 
Sv: Hästen påkörd av moped, hur tar vi oss vidare?

Klart det räknas som MC! Oreggad, obesiktigad och oförsäkrad sådan! Jävligt illa med andra ord.

(Dessutom behöver man förarbevis på alla mopeder numera iaf, om man inte är född innan 1994).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 179
Senast: QueenLilith
·
Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 293
Hästhantering Har en häst här hemma som vi har kämpat med nu hela hösten & vintern. Då han kom till oss så var han rädd för allt: höpåsar, snabba...
Svar
11
· Visningar
1 671
Senast: ameo
·
Hästhantering Har en unghäst på 5 år. Igår när vi var ute och red kom det 7 st Motorcyklar bakifrån, hästen får panik och travar i väg/ sprätter/...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp