Det är alltid svårare med hästar som varit utsatta för trauman. De VET ju att det är farligt. Det har de fått bekräftat.
Det gäller trafikolyckor, hästar som tagit sig ur trailers etc.
Det tar tid och kräver mer jobb, ibland jobb som inte är helt tryggt för en själv. Och absolut inget ens alla problemlösare har kompetens eller framför allt vana att hantera. Tyvärr!
Man måste programmera om nervsystemet på dem sas. Det kräver tusentals upprepningar.
Sen kan de upprepningarna ske inuti hästen och inte vara så att vi rent fysiskt måste upprepa övningarna. Men tid tar det.
Ett av problemen med sån träning är att få hästägare klarar av att se sin häst stressad/rädd/ångestfylld.
Och man kan behöva sätta dem i mer ångest än ägarna är bekväma med att göra själva. Och det också längre stunder än ägarna själva klarar av.
Gör man det på rätt sätt klingar ångesten av till slut. Gärna om man gör det ihop med monoton trav.
Det finns oändligt många sätt att träna rädslor. Jag är sällan impad av problemlösare. Dock är det nu reportage i Ridsport om en vän som jag lärt mig mycket av. Har än inte läst reportaget. Men han är grym på det han gör! Tyvärr är inte många så bra.
Så när folk säger att de haft bra tränare ute vet jag inte om det är en sån bra eller en av alla de som är bättre på att snacka och lösa små basic-saker. Oftast är det ju det senare tyvärr.
Så man kan aldrig som problemlösare anta att en häst faktiskt är svår bara för att någon annan varit ute före en och misslyckats. Det är mer regel än undantag att det är så. Iaf för oss som tar de extremare fallen.
Men! Funkar det så funkar det! Får ni bra resultat av klicker - kör på!
Jag skiter i vad folk kör för metod bara det funkar.
Jag använder mig inte av klicker IOM att jag vill köra så "rent" som möjligt. Jag vill inte vara beroende av saker, godis, utrustning etc. Jag vill ha det enklare. Men alla måste inte göra likadant. Funkar det så funkar det.