hästen nockar ryttarna

Sv: hästen nockar ryttarna

fast varför går hon ett varv i boxen samtidigt då om hon försöker bli av med spänningar i nacken :confused:

För att rörelse kan hjälpa till att lösa spänningar, och boxvandring är ju ett känt stressbeteende.

Jag hade en häst för några årsedan som höll på exakt såhär. Hon hade 2 vargtänder. Detta betéende fortsatte även ca 6 mån efter att dom var dragna och detta var enligt veterinär helt normalt då dem gärna reagerar i "förebyggande" syfte för att det brukar göra ont...Kanske värt att kolla tänderna för det är ju synd om både ryttare och häst. Lycka till!

Fast det var olika hästar på filmerna va? Är det hästen på första filmen det gäller?

ingen av filmerna är på den hästen

Tillägg: I boxen "snurrar" hon huvudet. När man rider är det mer nickningar

då är det fortfarande väldigt svårt att avgöra då man helst vill se hur spänd hästen är eller hur fort den gör rörelsen. Så en film på din medryttarhäst när hon gör det vore bäst för det är så olika från häst till häst att det hjälper tyvärr föga med filmer på andra hästar även om de gör nästan likadant

kan inte kalla henne medryttarhäst ;) men jag ska försöka filma om jag kommer ihåg kameran nån gång:D

Har ni kollat i öronen? En häst som gjorde så hade örininfektion... eller som det var något annat... satt i öronen i allfall. Blev bättre på antibiotika. Ett tips bara.

Hon är inte rädd när hon gör det. Hon lixom drar upp huvudet och snurrar runt det samtidigt som hon går runt. Hon hinner göra det 3 gånger på en "volt" i boxen. Det ser inte ut som hon har ont och det är inte min häst men veterinären ska komma och kolla igenom henne en gång till nästa vecka:)

Precis så gjorde mitt fullblod också, det var i var-varannat steg som huvudet åkte upp och roterade, dvs, jag kunde typ se framsidan av hennes ansikte är jag satt på.
Var noga med att inte hamna för långt fram med överlivet.
Red henne med martingal eller halsförlängare, uppmuntra henne att söka sig ner i form.
Träna mkt mkt dressyr, skrittarbete i form.
Nu är det väldigt sällan hon slår med huvudet, en gång då och då, jobbar tillbaka henne i form så slutar hon, får visa henne "här ska du ha ditt huvud" stilla och beröm när det är där det ska bara, jobba direkt när det åker upp, (räcker nu att jag knackar lite med skänkeln och ger henne stöd i handen så kommer hon tillbaka) .
Tog ca 2-3 mån att få bort det...

Sådär som i film två gjorde min häst när jag provred henne (fast mer "aggressivt" och bara i skritt/stillastående)

Hon hade KS och dessutom för trång sadel när jag provred så det KAN ha berott på det.

När jag fick hem henne bytte jag sadel, bytte position på bettet samt tog bort snokisen och problemet försvann iprincip direkt.

Fast nu tror jag inte att "din" häst har samma problem eftersom den gör det även när den inte rids, men spänningar och smärta vid ridningen kan ju absolut överföras till andra tillfällen också.. (Sitter det i ryggen eller bakknä så tex så känner ju hästen av det när den går runt i boxen)

Hur eller hur så är ju ett klinikbesök att föredra och jag tycker ägarna är konstiga som inte kollat upp hästen tidigare..

veterinären var ut idag. Hon är en duktig veterinär och tror det bara är tix. Nu får ni säga vad ni vill men så är det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar