hästen nockar ryttarna

Sv: hästen nockar ryttarna

hästar kan ju ha lite sådana saker för sig :P men om man typ kollar på folk som håller med typ vildhästar och sånt som stegrar så har dom en flaska med vatten som dom häller över huvudet, är något me hästen att den känner sig underläge då :P inte helt säker men vet att dom gör så, kolla upp de, gjorde de på min ponny som höll på så då jag fick de som förslag och hon sluta med de faktiskt :)

Det låter som att hästen har ont, eller har haft och sedan befäst beteendet. Kan ju sitta överallt, men antagligen rygg, nacke, huvud eller mun. Om inte annat låter det som om den lätt får spänningar i nacke och rygg just av att kasta så ofta med huvudet.

Så kolla upp hästen ordentligt för att se om det är något, därefter ta tag i symptomen. Skulle ta bort alla skarpa bett och dylikt, eftersom det bara gör att hästen får ett ryck tillbaka och ett obehag som kanske bara gör det värre. Testa istället repgrimma och en lina över nacken så du kan korrigera mjukt utan att ha något i munnen.

Fast martingal?

Dvs prova att trä ringarna i nosgrimman (engelsk nosgrimma brukar vara bäst).

Det kan bli alldeles för kort om man tar en löpande martingal och använder som fast. Det finns fasta martingal som då ser lite annorlunda och som är bättre lämpade.

Till TS. Jag har själv en häst som slänger med huvudet ibland både i hage och vid ridning. Och i min hästs fall tror det är när hon blir lite stressad. Till exempel när jag är på väg och ska ta in dom så slänger hon med huvudet för hon vet att det väntas mat inne och vill ha det NU men grinden är i vägen och matte är för långsam. Likadant vid ridning så vill hon ibland takta hem men det vill inte jag. Då accepterar hon att hon ska skritta men slänger med huvudet ett par gånger för hon tycker vi ska hem så fort som möjligt.

Jag har också ridit en annan häst som slängde med huvudet på hoppträningar han verkade bli lite taggad av hoppning helt enkelt och när man värmt upp och hoppat fram så blev det ofta en skrittpaus, då böjade han slänga med huvudet. Så en del hästar verkar göra så lite som en överslagshandling när de väntar på något

Film vore bra men om du kan försök att observera i vilka situationer hästen gör det. Är det vid fodring och ut och insläpp till och från hage? När under ridningen, hela tiden eller efter galopparbete? Det måste inte bero på att det är något fel med hästen men naturligtvis ska du försöka lista ut vad det är som utlöser beteendet. Att låta en duktig veterinär titta på hästens tänder och göra en hälsoundersökning är givetvis bara bra.
Vad är det för häst förresten?

kolla så hästen inte har bett tryck, martingal är inte de bästa att rida med, min häst hade gamla bett tryck när vi fick han men vi fatta inte varför men har kommit fram till att när man tar i tyglarna så drar martingalen ner och hästen får ganska ont. red han på martingal när jag fick han men har slutat (: men gör som alla andra säger be tjejen kolla upp hästen :)

Vad menar du att "börja om igen" efter en sådan rörelse för hästen är det jätteviktigt att som ryttare inte bli irriterad utan bara rida vidare. Tänk "vad bra att hon fick släppa på spänningar nu är hon lösgjord" och rid vidare.

Låt inte en grej som för hästen tar 10 sekunder att utföra sabotera mer än 10-20 sekunders ridning- andas djupt in och ut och fortsätt. Om hästen blir stel eller stressad efteråt så att man som ryttare "får börja om" även fast ryttaren är mjuk och avslappnad- ja då tyder beteendet på smärta...

Fast jag kan förstå att om man blöder näsblod och blir arg så är det svårt att rida vidare mjukt och framåt...men det är det man ska göra låt inte hästens problem bli dina problem, det förstorar bara hästens problem.

vi har faktist tänkt på det och ska låta ett proffs kolla henne. TRor det kan vara lite att hon slipper undan jobb men varför gör hon de i boxen/hagen då för?

Jag tror inte att det är för att slippa jobba utan för att något stör henne. Antingen något som irriterar eller som gör ont. Hon har inga andra symptom? Kolik? Korsförlamning? Sträckningar? Sår på mulen?

Inget av det. I boxen slänger hon inte bara upp huvudet utan snurrar runt det ett varv. Vi har ringt veterinären som ska ringa tillbaka på tisdag och sedan bestämmer vi en tid när hon ska komma

Så gjorde min förra medryttarhäst. Hon hade en låsning i nacken. Problemet försvann dock inte trots behandling av ET.
Troligen hade hon befäst beteendet. Hon var även halv arab och det var flera som snackade om att just den här runtskakningen med huvudet var vanligt hos araber. Jag har dock sett det på flera travhingstar både varmblod och kallblod. Det har skett när de varit taggade av olika anledningar.

Vår tant ville gärna göra så när man red ut i skogen på henne och vi löste det genom att ha en thiedermann på henne då.
Är allt ok veterinärt så kan ni ju testa det.

Låter som ont eller stressbeteende.
Eller både och.

Bra med vet. men kom ihåg att det är lätt även för en vet. att missa smärta!
Jag hade ett sto som gick igenom flera vet. besiktningar och vart igenom kollad efteråt för jag tyckte det var nåt fel bak, hon var stel.
Efter nästan ett år kom det fram via röntgen att hon hade flera pålagringar och en stor cysta, hon avlivades snarast.

Nu menar jag inte att det absolut ÄR nåt fel med hästen, men jag menar att man verkligen bör kolla på alla möjliga sätt innan man utesluter det (inte bara nöja sig med att vetten känner och har sig och säger det är ok för det är jättelätt att missa saker om man inte kollar på alla sätt)

Om allt är ok i kroppen på henne sen, så bör ni också fundera på stress. Hästar kan visa ganksa tydligt att dom inte trivs genom att boxvandra, slänga med huvudet etc. eller på adnra sätt vara oroliga generellt (min nuvarande vandrade runt nåt förfärligt i förra stallet som han inte trivdes i. åt även på boxen och lite annat. nu är han lugn :) i nytt stall )
Trivs hon med sin/ sina häst grannar, trivs hon med stallrutiner (in och utsläpp, fodrings rutiner, hantering etc.)
Hon kan även ha ont i magen faktiskt, det kan visa sig även i boxen så att säga (pratar från erfarenhet här, min nuvarande hade det också) med att slänga huvudet, vandra omkring etc.

Finns många saker som får kollas innan man kan slänga på hjälptyglar.
Mitt råd är att lyssna på hästen och itne rida den förrän det är utrett rejält, och om det sen är ok att rida DÅ kan man börja med att hantera det från det hållet.

hon verkar trivas. har gjort såhär sen hon köpte henne och hon har gått på bete 10 veckor utan att ridas.

Problemet är att ägaren är 19 år (eget boende) och röntgen går nog på mer än vad hästen kostade om man säger så.

Oavsett om röntgen går på mer än vad hästen kostade, så är det såna utgifter man måste vara medveten och beredd på som hästägare.
Det är inte alltid man upptäcker felet endast genom att en veterinär känner igenom hästen.

Jag vet en häst som kunde vara lite "knickig" att rida, något var fel, han var inte halt, men konstigt stel. Veterinär hittade inget, och ju mer musklad, och riden han blev, desto mindre blev problemen.
Senare såldes han till en mindre erfaren ryttare och började slänga med huvudet, och kunde inte fatta galopp eller galoppera ordentligt.
Efter röntgen visades att han hade kissing spines, dvs pålagringar och sammanväxta kotor i ryggen.
När han arbetade rätt, och kom upp med ryggen, så minskade problemen,
men när hans nya ägare inte kunde rida ihop honom i samma form så blev problemen större.

Kissing spines är inget man kan känna på hästen, de måste röntgas.
Jag hade tagit hästen till klinik och bett att få en total genomgång.

Har inte ägaren försäkring på hästen?!

Ja för det första - försök inte tvinga bort beteendet genom massa hjälptyglar :crazy:

Hästen gör det av en anledning, och det är ägarens ansvar att se till att ta reda på det.

Veterinären är ju kontaktad, men vad är det tänkt att veterinären ska göra? Klämma och känna?
Är det så så känns det ju som att kasta pengarna i sjön faktiskt.
Bättre att spara de pengarna och lägga dem på en röntgen av nacke och rygg. Kissing spines som ngn skrev är nog inte helt omöjligt.
Speciellt när du säger att ni "måste börja om" när hästen gjort sådär.

med att börja om menar jag att hon blir "rädd" efter som hon drar upp huvudet. (kanske fått ordentligt med stryk av tidigare ägare?) så börja om att lugna ner, jobba lite till.

Veterinären ska kolla mun.

KL
Vad ska jag som inte ens är ägare kunna göra? Jag frågade vad det kan vara, varför gör hon så, vad ska man göra åt det och varför hon gör så.
I nästan alla svar låter det som att jag är dum i huvudet för att jag söker hjälp för nånting troligen inte stämmer. :confused:

KL
Vad ska jag som inte ens är ägare kunna göra? Jag frågade vad det kan vara, varför gör hon så, vad ska man göra åt det och varför hon gör så.
I nästan alla svar låter det som att jag är dum i huvudet för att jag söker hjälp för nånting troligen inte stämmer. :confused:

Nej du kan knappast göra mer än det du gör eftersom du inte äger hästen. Men försök att vara med när veterinären kommer så du får höra vad veterinären säger. Försök också lista ut i vilka situationer hästen gör så där. Rider du eller ägaren för någon tränare?

Tänk på när du själv gör liknande rörelser. Många gör ju en cirkelrörelse med huvudet för att lösa spänningar i nacken, det är inte osannolikt att hästen försöker lösa spänningar eller bli kvitt obehag genom sitt uppförande. Stress kan utlösa sådant beteende, just för att vid stress spänner man sig, och då blir det obehagligt och så kommer rörelsen. Och det i sin tur ökar spänningen.

Tror det är rätt att diskutera saken med en veterinär för att få nya tankar runt problemet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar