Hästen lös och gör skador?

Sammet

Trådstartare
Ifall en häst kommer lös och gör skador på en bil, är det då bilens ägare eller hästens ägare som får betala skadorna?

Har hört om en lag som sa att det var "bilens fel" att den stog där ifall hästen kom lös, är detta en myt/skröna eller sanning?

Och vad händer om hästen blir skadad av en bil ifall den är lös?

Är det skillnad om det är en hingst? (hingstar skall ju ha ordentligt stängsel).

Vem står ansvarig ifall en hund attakerar en häst, gäller det olika om hunden är kopplad eller inte? Är det olika om den är kopplad i vanligt koppel när man promenerar eller om den är i löplina...

Någon som kan ge sanningsenlig fakta?

Det har inte hänt något men jag kom att tänka på det...

Sv: Hästen lös och gör skador?

Sammet skrev:
Ifall en häst kommer lös och gör skador på en bil, är det då bilens ägare eller hästens ägare som får betala skadorna?

Har hört om en lag som sa att det var "bilens fel" att den stog där ifall hästen kom lös, är detta en myt/skröna eller sanning?

Och vad händer om hästen blir skadad av en bil ifall den är lös?

Är det skillnad om det är en hingst? (hingstar skall ju ha ordentligt stängsel).

Vem står ansvarig ifall en hund attakerar en häst, gäller det olika om hunden är kopplad eller inte? Är det olika om den är kopplad i vanligt koppel när man promenerar eller om den är i löplina...

Någon som kan ge sanningsenlig fakta?

Det har inte hänt något men jag kom att tänka på det...

Skulle en häst göra sig lös och springa på en bil eller skada en bil så kan det ju inte vara bilens fel då den inte kan veta att det kommer att komma en häst där. Hästägaren borde vara den som är skyldig då det är dennes häst som gjort sig lös och därmed skadat bilen. SÅ tycker jag ifall man tänker logiskt men sen å andra sidan så tänker inte Sveriges fesna regering samt lagskrivar logiskt överhuvudtaget.

Sammet skrev:

Har hört talas om ngt som kallas 'strikt hundägaransvar'. Innebär väl att ägaren är ansvarig för allt hunden gör. Även om någon provocerar hunden som biter tillbaka och ägaren inte är i närheten.

Det är bilägarens ansvar.

Var med om en kompis häst som slet sig och sprang rätt på en bil. Bilägaren fick betala bilskadorna (bilen var helt ny, han kom direkt från bilfirman. Han var INTE glad.) Hästen klarade sig utan några skador som tur var.

Det är samma sak om du rider och hästen sparkar på förbipasserande bil.

_ox_ skrev:
Det är bilägarens ansvar.

Var med om en kompis häst som slet sig och sprang rätt på en bil. Bilägaren fick betala bilskadorna (bilen var helt ny, han kom direkt från bilfirman. Han var INTE glad.) Hästen klarade sig utan några skador som tur var.

Det är samma sak om du rider och hästen sparkar på förbipasserande bil.
Hur F*N kan det vara bilägarens fel? Om bilen kör på en väg, och hästen sliter sig och springer ut på vägen och skadar bilen eller om den går på vägen och bilen kör förbi lungt och fint med avstånd och allt man ska göra och hästen kvaddar bilen, hur i hela h-e kan det då vara bilägarens fel? Vägar är till för bilar i första hand, inte hästar.

Jag hade både överklagat och stämt personen med hästen om den hade kvaddat min bil. Missförstå mig nu inte men jag blir så j-vla arg på såna rent utsagt SJUKA regler/lagar/bestämmelser. Min sambo har en häst som heter Etan, jag tycker om den hästen så det är inte så att jag hatar hästar men skulle Etan slita sig från en hage och kvadda en bil så hade jag känt att detta är mitt/min sambos fel, vi får stå för skadorna för det är våran häst och det är den som orsakat detta, inte den oskyldiga bilägaren som var ute på vägen med sin bil.

Har jag fel?

I fallet med hunden är det hundägarens ansvar oavsett koppel eller provokation.

I fallet med hästen är det nog skillnad på om hästen gått i hage och kommit lös (beroende på stängslets kvalitet) eller om du tex har varit ute och ridit och trillat av. I det första fallet kan det kanske bli tal om oaktsamhet från din sida (om du har ett jättedåligt staket), i det senare fallet är det en olycka helt enkelt.
Men det är bara vad jag tror, har ingen lagbok framför mig.

Bubbla skrev:
I fallet med hunden är det hundägarens ansvar oavsett koppel eller provokation.

I fallet med hästen är det nog skillnad på om hästen gått i hage och kommit lös (beroende på stängslets kvalitet) eller om du tex har varit ute och ridit och trillat av. I det första fallet kan det kanske bli tal om oaktsamhet från din sida (om du har ett jättedåligt staket), i det senare fallet är det en olycka helt enkelt.
Men det är bara vad jag tror, har ingen lagbok framför mig.

Låter bättre det där...men jag tycker det är konstigt att hundar i koppel som blir provocerade eller hundar som försvarar sin husse/matte som blir attackerade, för stå för skiten....det tycker jag är fel. provocerar man en hund eller attackerar dess ägare så får man räkna med motstånd. det är rent förnuft.

Är du som hästägare oansvarig, vårdslös så hästen kommer lös får du stå för skador som uppkommer även på bil samt hästen. Skulle hästen komma lös av en olyckshändelse, får bilägaren stå för skadorna genom sin försäkring och du får betala din egen hästs skador.

Med oansvarig menas tex att du leder hästen mellan bilar, skulle hästen sparka till får du stå för ev skador. Däremot om hästen sparkar när du är ute och rider, och bilen kör om då får bilägaren betala för sina egna skador.

Om hund attackerar häst lös eller i löplina, då får man anse att hundägaren inte har haft kontroll på sin hund och blir därmed ersättningsskyldig för ev uppkomna skador. Däremot kan det säkert bli problem att få ut ersättningen även om skuldfrågan är tydlig.

hmm, är du hundra? Fick besked från försäkringsbolag att för bil och hund gäller strikt ansvar...

Skillnad om man kan bevisa vårdslöshet och bilen är parkerad, men om man kör på den, även om hästen haft undermåligt staket eller liknande, så är det bilens försäkring som går in och täcker

Skillnad om man kan bevisa vårdslöshet och bilen är parkerad, men om man kör på den, även om hästen haft undermåligt staket eller liknande, så är det bilens försäkring som går in och täcker

Ja det är väl en uppenbar vårdslöshet att leda hästen mellan parkerade bilar, eller tycker du inte själv det? :angel:
Undermåliga staket räknas nog inte som vårdslöshet, om det inte förekommit upprepade incidenter med lösspringande hästar pga det. I ett sådant fall skulle tex bilägaren kunna hävda det, och då blir det säkert en utredning genom försäkringsbolaget.

Vad du tycker och vad som gäller är två helt vitt skillda saker. Som bilägare är det din bilförsäkring som tar smällen om man inte kan påvisa vårdslöshet från hästägarens sida, sen om du tycker det är rätt eller fel spelar ingen roll och en stämning medför bara att du sitter där med rättegångskostnaderna istället om nån advokat skulle vara korkad nog att försöka driva fallet. :angel:

Som hundägare är du alltid ansvarig för vad din hund ställer till med, även om du har lånat ut hunden och inte ens är i samma världsdel när det händer. :p

Mia_R skrev:
Vad du tycker och vad som gäller är två helt vitt skillda saker. Som bilägare är det din bilförsäkring som tar smällen om man inte kan påvisa vårdslöshet från hästägarens sida, sen om du tycker det är rätt eller fel spelar ingen roll och en stämning medför bara att du sitter där med rättegångskostnaderna istället om nån advokat skulle vara korkad nog att försöka driva fallet. :angel:

Som hundägare är du alltid ansvarig för vad din hund ställer till med, även om du har lånat ut hunden och inte ens är i samma världsdel när det händer. :p

lite surt att behöva betala självrisk bara för att en häst rymmer och kvaddar bilen eller kvaddar den när man passerar i lugn och ro. Har man sådana stirriga hästar så ska man inte ut i trafiken med dom heller. För övrigt tycker jag inte att hästar och bilar ska vistas i samma trafik. Hästar ska vara i terräng, inhägnat, på egen tomt eller andra sådana ställen eller landsvägar där biltrafik inte förekommer eller förekommer i microskala. Eftersom de inte går ihop så himla bra då min erfarenhet utav hästar är att de blir rädda för nästan allt innan man lärt dom vad som inte är farligt och sen kan man ALDRIG lära en häst helt och hållet att inte bli rädd för grejer.

ha ha, jo det är skillnad, trodde det handlade om bil i rörelse, nä självklart hästägarens ansvar annars

Vad jag vet så är det oftast bilägaren som får stå för bilens skador. Naturligtvis är det olika beroende på situation, som också anges ovan.

Vad gäller hundar så är det strikt ansvar. Har precis läst om detta i en jur. utb. Det spelar absolut ingen roll hur mkt hunden blivit retad, hundägaren har ansvaret iaf.

Vad menas med "ordentliga stängsel till hingstar"? Är det nån som vet vad som krävs? Har själv 2st hingstar innanför eltråd. Kollar naturligtvis hagen ofta.

Det spelar fortfarande ingen roll vad du tycker, enligt lag räknas hästar som fordon och man får rida i trafiken med dem. De räknas lika lite som motorfordon som barn gör och som bilist är du skyldig att visa hänsyn oavsett om det är barn eller hästar, oavsett om du tycker de har något där att göra eller inte.

Mia_R skrev:
Det spelar fortfarande ingen roll vad du tycker, enligt lag räknas hästar som fordon och man får rida i trafiken med dem. De räknas lika lite som motorfordon som barn gör och som bilist är du skyldig att visa hänsyn oavsett om det är barn eller hästar, oavsett om du tycker de har något där att göra eller inte.

jamen läs vad jag skriver människa.....jag skrev att om jag visar MAXIMAL hänsyn, och hästen ÄNDÅ kickar in sidan på bilen ELLER rymmer från sin hage då är det hästens fel....INTE bilägarens.

Jag tycker att oberäknliga djur ska inte ut bland bilar att göra. DU har aldrig 100% kontroll över en häst oavsett hur sakta det går. Den kan få för sig nåt helt plötsligt och bli rädd. En bil gör inte så.

Och jag tycker den lagen ska skrotas och göras om. Det är ju tydligt att det är en jubelidiot som kommit på den. Men sen å andra sidan så finns det ju bara sådana i regeringen.

jamen läs vad jag skriver människa.....jag skrev att om jag visar MAXIMAL hänsyn, och hästen ÄNDÅ kickar in sidan på bilen ELLER rymmer från sin hage då är det hästens fel....INTE bilägarens.

Nej så enkelt är det faktiskt inte, det krävs att den som hanterar hästen gör det på ett vårdslöst sätt samtidigt som du visar maximal hänsyn. Då kan du få rätt, knappast annars.

Som bilägare tar man alltid en risk när man kör förbi en häst, därför att kickar hästar får bilägaren stå för dessa skador själv.

Visst kan lagen tyckas vara stelbent, men hästar likställs i de flesta fall med vilt. Så vem kräver du på skadan om nisse älg springer på din bil?

Boj skrev:
Är du som hästägare oansvarig, vårdslös så hästen kommer lös får du stå för skador som uppkommer även på bil samt hästen. Skulle hästen komma lös av en olyckshändelse, får bilägaren stå för skadorna genom sin försäkring och du får betala din egen hästs skador.

Med oansvarig menas tex att du leder hästen mellan bilar, skulle hästen sparka till får du stå för ev skador. Däremot om hästen sparkar när du är ute och rider, och bilen kör om då får bilägaren betala för sina egna skador.

Om hund attackerar häst lös eller i löplina, då får man anse att hundägaren inte har haft kontroll på sin hund och blir därmed ersättningsskyldig för ev uppkomna skador. Däremot kan det säkert bli problem att få ut ersättningen även om skuldfrågan är tydlig.

Håller inte med om din tolkning av "vårdslöshet" men det ska VÄLDIGT mkt till för att en häst ska "åka dit" ...
Säg att du leder din häst längs en väg med parkerade bilar... Det heter att du ska hålla VÄL till höger på väg och om din häst då sparkar till en bil (oavsett anledning) så är det i alla fall BILENS "fel"... Dvs hästen har inte gjort nåt fel å den som leder har gjort vad den kunnat... Som sagt det ska ENORMT mkt till för att en häst ska "straffas"...

Det kan knappast räknas som vårdslöst att leda hästen efter en väg där det står parkerade bilar, däremot skulle det ses som vårdslöst om du gick in mellan bilarna med hästen.

På vägar som bilar ska köra på ska man fan inte behöva ta en risk för att det KAN finnas en häst där, är hästen ett riskmoment så ska den INTE finnas i trafiken. Den som kom på detta måste vara en helidiot. fattar inte hur man bara kan resonera så.

Liknande trådar

Svar
30
· Visningar
3 266
Senast: corzette
·
Ekonomi & Juridik Först och främst: jag undrar inte på grund av att en risksituation uppstått, utan "bara" på grund av att det är en hel del hundar i...
Svar
5
· Visningar
2 145
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
37 511
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar