hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

Sv: hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

När jag tränsar håller jag alltid handen över nosryggen så att hästen inte kan slå upp huvudet. Funkar inte alltid i början men när man fått in tekninken o vet exakt hur man ska hålla så funkar det på alla hästar.

vilken hand håller du tränset med och vilken hand håller du bettet med? och när tränset träs på över öronen, hur gör du då?

den metod jag lärt mig som innefattar att man greppar sidostyckena och håller handen bakom över hästens nosrygg gör att man mitt under tränsningen släpper nosryggen och ändrar handgrepp, då hästen kan backa huvudet så att bettet åker ur munnen..

och "funkar inte alltid i början" är det de 10 första hästarna du tränsar eller de 2 första gångerna på varje häst?

För mej har det alltid funkat men när andra som har problem att tränsa jobbiga hästar ska göra det tar det lite tid för dom att få in tekninken.. Jag håller nosryggen med högerhanden o gör resten med vänster, svårt att förklara riktigt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·
M
Hästhantering Jag är en tjej på 175 cm som rider på de stora hästarna på ridskolan. Nu är det såhär att det är 5 st hästar som jag ren ut sagt är...
Svar
19
· Visningar
3 238
Senast: QRST
·
H
Ridning Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama