Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
BeastieBabe skrev:jaha, tihi, så man skla lära en ridskolehäst att alltid sänka huvudet för ALLA personer? ALLA hästar är självständiga och utnyttjar situationer, SPECIELLT ridskolehästar.. eller menar du att ridskolehästar ska knäckas psykiskt och vara som död? tänk innan du skriver..
T.Alsterfeldt skrev:"
ja,eller är ju den springande frågan här....
Jag brukar ju inte ta bort symptomen,utan hjag tar bort-orsaken-till symptomen,dvs jag tänker minst ett steg längre än vad du gjort.
Varför protesterar hästen i första hand?(hatar klumpiga elever,tränset klämmer vid öronen,får aldrig positiv bekräftelse på något den gör,lärt sig att folk vill bara bestämma o inte kommunicera,blir ryckt i munnen,hakbett,nosgrimman klämmer huden,pannbandet för litet,sadeln gör ont,folk dunsar deni ryggen,den vill hellre var ai hagen,den vill inte ha tråkigt ihop med folk osv osv)
som du ser så finns det massa anledningar till att beteendet uppstår i första hand,och du ser bara "Utanppåverket" som så många oerfarna gör.
Det ger inget att korrigera ett beteende om man inte vet orsaken..man kan skrämma och med våld tvinga till lydnad,det finns massa exemple på det i dagens ridning och hästhantering,och visst håller hästarna tyst och blir till slut utan initiativförmåga,blir hjälplösa,lär sig att ingen bryr sig om vad de förmedlar och sen ser folk alldeles frösent att en skada uppstått tex.
Du måste lära dig atts e bortom det uppenbara,det tjänar du på,inte bara med djur utan med blivand e man och ungar också!
och visst kanman träna hästar som står på ridskola,de kommer tycka det är trevligt med någon som låter dem tänka o klura själva,som förösker kommunicera och i det långa loppet kan de bli mer positiva till folk i allmänhet.
Thina
det är INTE våld, det är exakt som handpåläggning för att få en hund att sitta, eller för att få hästen att gå ett steg i sidled.. hästen flyttar sig för att vi ber om det.. är det våld?T.Alsterfeldt skrev:nej,men då får du väl ta till våld då.. det är väl inget mer med det..mintanke var bara att du skule ha nytta av att vänja dig vid att träna djur på annat sätt än genom tvång. Det kan man göra på några minuter här och där bara för att ha ytterligare ett verktyg i verktygslådan när man sedan behöver det.
men,men...alla har vi väl olika inställningar till djur,inlärning och hur långt man villkommma
Thina
föregpende svar är till dig också.. det är inte våld.. den är handpåläggningen, ett sätt att flytta hästen för tryck.. DU borde således inte heller rida om du använder skänkalrna..Sammet skrev:Jag tycker bara det är synd att synen att "eftersom jag har bråttom så är det ok att använda våld" är godkänd. Det finns ett uttryck som heter "Finns det tid att rida finns det tid att sköta."
Har man inte tid att ta det lungt med hästen innan man ska rida, kom tidigare till stallet.
Går det inte? Lös det.
I mina ögon finns det Ett tillfälle då "du" som människa (inte dig menat Thina) får använda dig av våld mot en annan individ, och det är om du måste värja dig själv mot ett angrepp.
Oavsett om det är en häst eller en människa som angriper.