hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

Sv: hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

:bow:

Tina, om alla var beredd att läsa av sina hästar som du, skulle det inte finnas några ledsna hästar i vårt land.

Sammet jag gör inte hästen illa, om du petar på hästen, gör du den illa då? jag skrev ingenstans att jag grävde in naglarna mellan ganascherna så den stackars hästen blödde ihjäl.. utan bara stoppade honom från att dra ner huvudet..

Zandrizzz jag gör INTE illa hästen.. och det är inte min egena uppfödning jag snackar om.. i ursprungsinlägget står det tydligt RIDSKOLEHÄST.. och om DU kom till en ridskola för att du ska rida en lektion och när du ska tränsa drar hästen upp huvudet (kärnfrisk häst btw) du har 3 minuter på dig innan du ska infinna dig i ridhuset.. vad gör du?
går upp på höskullen och hämtar 2 balar hö att stå på?
ringer uppfödaren och frågar varför hästen gör så?

Kem bråka? vem sa bråka? på mitt sätt SLIPPER jag bråka och dra ner hästen med kraft..

varför jag vet det?

hästen får välja
A: träns
B: hålla upp huvudet

han valde B i maximalt 10 sek för att sedan direkt välja alternativ A.. dvs tränset är mindre jobbigt än att hålla upp huvudet..
som du säger så skulle en häst som VERKLIGEN inte vill ha sitt träns kasta sig undan såsom din häst.. eller hur? och inte ge sig för något så banalt som att hålla upp huvudet 10 sekunder..

eller?

Nej, du sa inget om att bråka. Däremot verkar du tycka att det är helt omöjligt att lära ridskolehästarna att hålla ner huvudet vem som än tränsar dem, utan att knäcka dem.

BeastieBabe skrev:
jaha, tihi, så man skla lära en ridskolehäst att alltid sänka huvudet för ALLA personer? ALLA hästar är självständiga och utnyttjar situationer, SPECIELLT ridskolehästar.. eller menar du att ridskolehästar ska knäckas psykiskt och vara som död? tänk innan du skriver..

Det kan jag inte hålla med om, och som exempel tar jag min ridskola, där jag inte sett någon (vare sig de kan hantera häst eller inte) ha problem med att tränsa hästarna för att de lyfter huvudet. Inte ens de hästar som annars är snabba med att testa och helst vill få sista ordet hela tiden. Och dessa hästar är då inga zombier...

ja kan hända att det är så på en del ridskolor.. dock så kanske det finns problem på många andra ridskolor, där ridlärare får rycka om och hjälpa till med tränsning för att hästarna busar och ställer till det..
jag talar inte för ALLA ridskolor, jag talar om problemet med en häst som inte vill tränsas för att den tycker att det är en rolig lek att dra upp huvudet vid tränsning..

och som ridskola kan man inte alltid välja exakt vilka hästar man ska ta in, och inte heller kunna byta ut en häst som inte trivs inom en vecka.. det finns liksom inte ett överflöd av hästar som villigt säljs till ridskola =/

det finns EN häst på min ridskola som gör såhär.. då löste jag problemet.. jag sa aldrig att alla hästar gör så.. och nu råkar det kanske vara så att denna häst hellre står kvar i sin box och äter hö än att gå på ridlektioner med massor av olika ryttare.. vad ska JAG göra åt det när jag får honom på lektionen tycker du?

Jag har inte sagt att det inte förekommer på en del ridskolor, det vet jag mer än väl. Jag har överhuvudtaget inte kommenterat ditt sätt att handskas med situationen, speciellt inte på ett negativt sätt, då jag själv tycker att det är en bättre metod än många andra jag sett.

Vad jag kommenterade var din attityd i inlägget jag citerade ovan. Jag skulle uppmana dig att tänka lite innan du skriver sådana ogenomtänkta och dryga inlägg.

Du gör hästen illa, varför tror du annars den INTE sätter ner huvudet? För att det tar ont när du gör så.

nej, det gör ont NÄR hästen drar ner huvudet, inte när den håller huvudet uppe.. och man märker DIREKT när hästen ger upp och säger "ja det här var jobbigare, släpp ner mig så får du tränsa"
så jag RÖR inte ens hästen.. hästen bara VET att jag har fingrarna där och att det kan göra ont om den med våld tycker ner huvudet..

Det var ett svar på Cobrans inlägg "men lär den att sänka huvudet då, det är juh mycket smartare!" och med den attityden att alla hästar man stöter på har man själv hanterat och uppfostrat ett tag.. så är det inte.. speciellt inte på ridskolor,.. och jag blir så arg på sådana inlägg..

"varför jag vet det?(att hästen inte har obehag av tränset TA)

hästen får välja
A: träns
B: hålla upp huvudet

han valde B i maximalt 10 sek för att sedan direkt välja alternativ A.. dvs tränset är mindre jobbigt än att hålla upp huvudet..
som du säger så skulle en häst som VERKLIGEN inte vill ha sitt träns kasta sig undan såsom din häst.. eller hur? och inte ge sig för något så banalt som att hålla upp huvudet 10 sekunder..

eller?" beastibabe

ja,eller är ju den springande frågan här....

Jag brukar ju inte ta bort symptomen,utan hjag tar bort-orsaken-till symptomen,dvs jag tänker minst ett steg längre än vad du gjort.

Varför protesterar hästen i första hand?(hatar klumpiga elever,tränset klämmer vid öronen,får aldrig positiv bekräftelse på något den gör,lärt sig att folk vill bara bestämma o inte kommunicera,blir ryckt i munnen,hakbett,nosgrimman klämmer huden,pannbandet för litet,sadeln gör ont,folk dunsar deni ryggen,den vill hellre var ai hagen,den vill inte ha tråkigt ihop med folk osv osv)

som du ser så finns det massa anledningar till att beteendet uppstår i första hand,och du ser bara "Utanppåverket" som så många oerfarna gör.

Det ger inget att korrigera ett beteende om man inte vet orsaken..man kan skrämma och med våld tvinga till lydnad,det finns massa exemple på det i dagens ridning och hästhantering,och visst håller hästarna tyst och blir till slut utan initiativförmåga,blir hjälplösa,lär sig att ingen bryr sig om vad de förmedlar och sen ser folk alldeles frösent att en skada uppstått tex.

Du måste lära dig atts e bortom det uppenbara,det tjänar du på,inte bara med djur utan med blivand e man och ungar också!

och visst kanman träna hästar som står på ridskola,de kommer tycka det är trevligt med någon som låter dem tänka o klura själva,som förösker kommunicera och i det långa loppet kan de bli mer positiva till folk i allmänhet.

Thina

ja hästen är juh snäll att rida så ovana ryttare får juh rida honom.. det kan mycket väl vara så att han hatar när dom rycker i tyglarna och dunsar i ryggen.. men jag tror inte en sekund på att han skulle vara svårttränsad om han kom privat, det skulle nog bara ta några dagar innan han insett att dragandet i munnen och dunsandet i ryggen upphört..

eftersom att jag enbart ridit hästen sammanlagt 5-6 ggr på 3 år så kan jag inte säga att jag har någon speciellt stor vana av just denna hästen, och jag fattar att han inte känner till mig så väl.. och vad kan jag göra åt det när jag har 2 min på mig att tränsa?

det är detta jagmenar-man måste tänka ettsteg längre...

och ja,med 2 min så kan du inte göra så mycket direkt..
men du kan fråga ansvariga om du kan få prova att lära en häst att sänka huvudet,att arbeta genom operant betingning därför att du behöver lära dig tekniken..hästen tycker dte är kul o intressant,du lär dig extrem snabb timing som du har -stor-nytta av i allt du gör emd djur senare och ridskolan ser attd et fins elever som är intresserade av hästarnas psyken,inlärningspsykologi osv också,och ingen förlorar på det..den som tjänar mest på det är du o hästen..

sån här träning kanman gör anågra minuter då och då..min hingst fixade jag på 5 minuter..rampträning,som ändå är ganska avancerad går på allt från 20 min-2 timmar total träningstid.

Ju mer man tränar dem genom att förklara och erbjuda belöning(behöver inte vara godis) desto mer lätttränade blir de,desto mer exakt kan man lär ain även svår amoment,destp o snabbare går inlärningen och desto mer ser de upp till en som ledare.

Jag ar ju en fördel i det att jag inte kan sätta hårt mot hårt fysiskt,men väl psykiskt.

Thina

jo, men jag är bara där 1 gång i veckan och hinner inte vara där en timme innan, och oftast är det någon annan som ska rida honom, då kan inte jag stå där och träna på att tränsa honom när det både är någon annan som ska göra iordning honom Och jag har en egen häst att göra iordning inför lektionen.. jag gör redan mycket idéelt arbete för ridskolan, utan att få så mycket som ett tack för det.. så jag har ingen lust att börja träna så med någon av hästarna..

hade jag egen häst hade det varit en helt annan femma.. men jag har inte egen häst just för att jag inte har tid..

:bow:

Du är klok Thina

T.Alsterfeldt skrev:
"
ja,eller är ju den springande frågan här....

Jag brukar ju inte ta bort symptomen,utan hjag tar bort-orsaken-till symptomen,dvs jag tänker minst ett steg längre än vad du gjort.

Varför protesterar hästen i första hand?(hatar klumpiga elever,tränset klämmer vid öronen,får aldrig positiv bekräftelse på något den gör,lärt sig att folk vill bara bestämma o inte kommunicera,blir ryckt i munnen,hakbett,nosgrimman klämmer huden,pannbandet för litet,sadeln gör ont,folk dunsar deni ryggen,den vill hellre var ai hagen,den vill inte ha tråkigt ihop med folk osv osv)

som du ser så finns det massa anledningar till att beteendet uppstår i första hand,och du ser bara "Utanppåverket" som så många oerfarna gör.

Det ger inget att korrigera ett beteende om man inte vet orsaken..man kan skrämma och med våld tvinga till lydnad,det finns massa exemple på det i dagens ridning och hästhantering,och visst håller hästarna tyst och blir till slut utan initiativförmåga,blir hjälplösa,lär sig att ingen bryr sig om vad de förmedlar och sen ser folk alldeles frösent att en skada uppstått tex.

Du måste lära dig atts e bortom det uppenbara,det tjänar du på,inte bara med djur utan med blivand e man och ungar också!

och visst kanman träna hästar som står på ridskola,de kommer tycka det är trevligt med någon som låter dem tänka o klura själva,som förösker kommunicera och i det långa loppet kan de bli mer positiva till folk i allmänhet.

Thina

nej,men då får du väl ta till våld då.. det är väl inget mer med det..mintanke var bara att du skule ha nytta av att vänja dig vid att träna djur på annat sätt än genom tvång. Det kan man göra på några minuter här och där bara för att ha ytterligare ett verktyg i verktygslådan när man sedan behöver det.

men,men...alla har vi väl olika inställningar till djur,inlärning och hur långt man villkommma

Thina

Jag tycker bara det är synd att synen att "eftersom jag har bråttom så är det ok att använda våld" är godkänd. Det finns ett uttryck som heter "Finns det tid att rida finns det tid att sköta."
Har man inte tid att ta det lungt med hästen innan man ska rida, kom tidigare till stallet.
Går det inte? Lös det.

I mina ögon finns det Ett tillfälle då "du" som människa (inte dig menat Thina) får använda dig av våld mot en annan individ, och det är om du måste värja dig själv mot ett angrepp.
Oavsett om det är en häst eller en människa som angriper.

Senast ändrad:

T.Alsterfeldt skrev:
nej,men då får du väl ta till våld då.. det är väl inget mer med det..mintanke var bara att du skule ha nytta av att vänja dig vid att träna djur på annat sätt än genom tvång. Det kan man göra på några minuter här och där bara för att ha ytterligare ett verktyg i verktygslådan när man sedan behöver det.

men,men...alla har vi väl olika inställningar till djur,inlärning och hur långt man villkommma

Thina
det är INTE våld, det är exakt som handpåläggning för att få en hund att sitta, eller för att få hästen att gå ett steg i sidled.. hästen flyttar sig för att vi ber om det.. är det våld?

isf borde ingen ha häst alls..

Sammet skrev:
Jag tycker bara det är synd att synen att "eftersom jag har bråttom så är det ok att använda våld" är godkänd. Det finns ett uttryck som heter "Finns det tid att rida finns det tid att sköta."
Har man inte tid att ta det lungt med hästen innan man ska rida, kom tidigare till stallet.
Går det inte? Lös det.

I mina ögon finns det Ett tillfälle då "du" som människa (inte dig menat Thina) får använda dig av våld mot en annan individ, och det är om du måste värja dig själv mot ett angrepp.
Oavsett om det är en häst eller en människa som angriper.
föregpende svar är till dig också.. det är inte våld.. den är handpåläggningen, ett sätt att flytta hästen för tryck.. DU borde således inte heller rida om du använder skänkalrna..

Jag behöver inte använda skänkel på mina hästar

och skänkling är enligt dig våld?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·
M
Hästhantering Jag är en tjej på 175 cm som rider på de stora hästarna på ridskolan. Nu är det såhär att det är 5 st hästar som jag ren ut sagt är...
Svar
19
· Visningar
3 238
Senast: QRST
·
H
Ridning Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama