hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

Sv: hästen drar upp huvudet vid tränsning - lösning!

Jag lägger hellre armen under/runt hästens hals och ser till att få handen och armen lite lätt på huvudet för att tränsa. Funkar alltid även på hästar 175+

jo det är ett bra sätt, men fungerar inte på denna hästen tyvärr.. då känner han sig fasthållen och vänder på sig.. =/

Det sa inte jag, du sa det.

Och jag ser inte likheten du gör mellan skänkel och det trycket under huvudet som du talade om.
Trycket är ett våld, skänkeln skall inte användas med våld.

Skänkeln är till för att visa vägen och riktning för hästen, i vissa fall även skapa viss energi.

Skänkeln är en signal till hästen där vi kommunicerar och vidareförmedlar ett medelande från vår hjärna, via vår kropp till hästens hjärna och kropp.

Senast ändrad:

vid en skänkelvikning lägger vi till skänkeln för att hästen ska flytta sig, detta är jobbigt för hästen och den skulle hellre skita i att gå undan för skänkeln..
om en häst inte står stilla vid uppsittning brukar man rygga hästen några steg oich sedan gå fram till uppsittningspunkten, går hästen iväg igen ryggar man igen.. varför? för att hästen ska vet att om den inte står still så får den jobba mera, och det är jobbigt, de flesta hästar väljer att inte jobba en massa extra..

men nu har juh du absolut inga probelm med några hästar alls eftersom att du bara känner bra och välskolade hästar.. får jag fråga varför du gick in på denna tråden när du inte hade problem med tränsning?

förresten, kom ner hit till gävle nån torsdag så kan du få tränsa en häst som verkligen drar upp huvudet (även denna utan anledning då hästen är kollad av både tandläkare och kiropraktor) och jag förväntar mig att du bara går in i boxen och hänger på hästen tränset utan problem.. klarar du av det?

BeastieBabe skrev:
vid en skänkelvikning lägger vi till skänkeln för att hästen ska flytta sig, detta är jobbigt för hästen och den skulle hellre skita i att gå undan för skänkeln..

Jag föredrar att rida hästar med glädje hellre än att den skall ha attityden att något jag ber om är jobbigt.
Det jag frågar om, skall uppfattas av hästen som något skoj och spännande, den skall få ut lika mycket roligt som jag från ett pass.

När jag ber hästen om en sak vill jag att den skall utföra detta för att den vill få berömmet och känslan av att sammarbeta istället för att hästen utför en sak för att den måste.

Därför blir en skänkel när jag rider inte ett våld utan en signal.
Hästen går och väntar på nästa signal för att den vill att signalen skall komma, den strävar efter känslan av att ha roligt.

BeastieBabe skrev:
om en häst inte står stilla vid uppsittning brukar man rygga hästen några steg oich sedan gå fram till uppsittningspunkten, går hästen iväg igen ryggar man igen.. varför? för att hästen ska vet att om den inte står still så får den jobba mera, och det är jobbigt, de flesta hästar väljer att inte jobba en massa extra..

Jag skulle snarare träna bort det problemet Innan jag gör ett försök att sitta upp.
Har man inte en fungerande kommunikation från backen har man det inte på ryggen heller.

BeastieBabe skrev:
men nu har juh du absolut inga probelm med några hästar alls eftersom att du bara känner bra och välskolade hästar.. får jag fråga varför du gick in på denna tråden när du inte hade problem med tränsning?

Varför jag gick in på denna tråd? För att jag läser och lär mig om hästen som individ. Och att jag bryr mig om att svara?
För att jag inte tycker att det sätt du förespråkar är ett sätt som skall spridas eftersom det står för att tvinga hästen.

Jag skulle knappast påstå att vissa av de hästar jag kommer i kontakt med som NH-tränare är fri från problematik.
Snarare är det just det jag jobbar med, hästar som av någon anledning kallas problematiska.

Javisst, mina hästar är välskolade, men de föddes inte till att vara det automatiskt hela livet, precis som en häst med "problem" inte föddes till att vara en problematsik häst.
Åtminstånde en av dom var riktigt besvärlig och hade psykiska problem med sig själv och sin omgivning.

Han var stressad, hade klaustrofobi, separationsångest, prestationsångest och var allmänt orolig.

Han var då en 13 årig hingst, han är hingst än idag.
När han släpptes in i sin box (oavsett om den var mockad eller ej, och ingen annan stått i den) så började han med att lukta, skrika, lukta, lägga en hög, lukta på högen, bli förbannad, lukta sig själv i skapet, bli ursinnig på sig själv och skirka och slå med frambenet. Snurrade runt i boxen och var allmänt stökig.

Idag när jag släpper in honom i sin box väntar han tills jag lämnat den, sedan undersöker han om det stått nån i den genom att lukta, har det stått nån annan i den flemar han och undersöker den lukten.
Har det inte stått nån annan i den letar han reda på sin mat.

Han har fortfarande viss klaustrofobi men inte ens i närheten av den han hade när jag köpte honom, han är fortfarande lite osäker på sig själv och kan stressa upp om han inte förstår mig, men racer-stjärnkikaren jag fick när jag köpte har bytts ut mot en häst som går med sänkt huvud och söker sig i form.

Prestationsångesten arbetade jag bort genom att ge berömm i överflöd så fort han gjorde rätt.
Detta har gett mig en häst som älskar att arbeta och försöka finna ut vad det är jag ber om, inte för att han måste, utan för att han vill känna att han är uppskattad för den han är.

Separationsångesten är så gott som borta, den kan återkomma om han är i ny miljö och har med sig en stallkamrat som lämnar honom. Blir han då ensam blir han osäker i sig själv.

BeastieBabe skrev:
Förresten, kom ner hit till gävle nån torsdag så kan du få tränsa en häst som verkligen drar upp huvudet (även denna utan anledning då hästen är kollad av både tandläkare och kiropraktor) och jag förväntar mig att du bara går in i boxen och hänger på hästen tränset utan problem.. klarar du av det?

Jag lägger inte ner halvt engagemang på ett arbete. Jag gör allt seriöst från början, noggrant och ordentligt.
Utan ordentlig grund kommer ett hus att rasa.
Det innebär att om jag tränar en häst bygger jag först och främst upp ett förtroende mellan oss innan jag ger mig in på områden som hästen uppfattar som obehagliga eller besvärliga och människan kallar "problem".

Istället för att konstatera att hästen inte gillar träns och sedan skita i det anser jag att man skall gå till botten med "problemet". Varför vill inte hästen ta bettet? Om det hade varit mat så hade den inte tvekat.
Om hästen verkligen inte har ont i munnen av tänder eller ont i kroppen, så är det ryttaren/ryttarnas hand det är fel på.
Hästen förknippar bettet med smärta, genom att tvinga hästen att ta bettet så tvingar vi den att acceptera att den skall få ont.

Om någon kommer till dig och håller upp en tång, de ber dig sätta dit handen och så kniper de hårt ihop tången, vill du verkligen sätta dit handen frivilligt igen?
Och hur skulle du uppfatta det om de tvingade dig att göra det trotts att du inte ville?
Även om det sedan kommer en som inte alls kniper ihop tången utan bara vill mäta din hand med den, kommer du frivilligt att sätta dit handen om du inte får veta det innan?
Det kommer lite annat folk och vill knipa din hand med tången, och de gör det med våld, de tvingar din hand att bli plågad.
Nästa gång den snälla människan kommer och vill mäta din hand, kommer du frivilligt att sätta dit din hand?

Finn felet som orsakar att hästen skriker ifrån, istället för att ignorera hästen och köra över den.

Jag kan förstå din frustration när du står där och har 10 min på dig att tränsa. Och precis som all annan frustration och stress kan den undvikas genom att avvara mer tid. Kan du inte komma tidigare, borsta mindre på den hästen, den behöver inte glänsa, den behöver bara vara ren där uttrusning sitter, där leder är (eftersom huden utsätts för skav annars) samt att hovarna är krattsade.

Och pratat inte bort tid med dina ridkompisar, för det r att ignorera hästen som individ. Lägger man hellre ner tid på sina vänner än på att undvika att hästen skall få känna stress och obehag så är man helt fel ute.

Genom att trycka upp dess huvud lär du dessutom hästen det motsatta än vad tryck används till i dag i inlärning.
Det normala om hästen får tryck under huvudet skall vara att höja huvudet, inte sänka.

Senast ändrad:

Skulle du tycka det var så trevligt om nån tvingade upp ditt huvud genom att hålla två fingrar i underkäken? Spelar det nån roll om det är en ridskolehäst eller privathäst :confused: häst som häst, bara för att det är en ridskolehäst betyder inte det att den skulle ha mindre känslor! Om det nu är så att den tkr det är obehagligt att bli tränsad för att andra elever varit oförsiktiga när de tränsar blir det inte bättre av att du oxå är det. Och jag har faktiskt tränsat många hästar (både ridskolehästar o privat) som slår upp huvudet på mindre än tre minuter (kan tillgäggas att en av de är en shirehäst!) utan pall o utan att göra hästen illa. Och det kan nog du med om du bara försöker förstå hästen lite. Ett vanligt fel som många oerfarna hästmänniskor gör är att när hästen reagerar mot nånting korrigerar de det. Men det är ju som att ge värktabletter när man har ont: det tar bort symptomen men inte ar det bort skadan för det! Men om du nu inte klarar det så är det nog bättre om du ber någon mer erfaren om hjälp.

ber någon(dvs någon mer oerfaren som inte vet hur dom ska lösa problemet) någon annan (ex ridlärare) att tränsa gör dom som jag beskriv först, hängkamp i huvudet och hästen blir drygare och drygare att träns iom att dom hänger och drar ner hästen i pannlugg och öron, en väldigt dryg process och tränset knölas på..

det låter juh skitmycket bättre än att hästen själv får sänka huvudet och bli tränsad lugnt som när jag gjorde det..

Det är tråkigt att du väljer att gå en väg som innebär smärta, och att du inte är beredd att inse det.

Jag anser inte att du skall föra det budskapet vidare.

Jag kan inte tvinga dig att inte skriva, men jag kommer att säga min mening i alla de trådarna där du förslår smärta som en lösning.

det är inte smärta.. det är bara jobbigt.. precis som ryggning eller stå på tre ben..

ja, det ska inte göra ont att dra upp huvudet i vädret, isf hade han knappast gjort det.. :smirk:

ja, det ska inte göra ont att dra upp huvudet i vädret, isf hade han knappast gjort det..
Hästar är flyktdjur o jag tror knappast att de skulle bry sej om att det gör ont att fly från en fara när de är halta.. hästen tkr det är obehagligt att bli tränsad, alltså flyr den. Hästen tkr det är obehgligt med dina fingrar mellan ganasherna därför flyr den... inte är det för att den tkr det är "en rolig lek" som du tidigare påstått. Jag kan hålla med om att det sätt som du beskriver att dina ridlärare gör på inte heller är bra, men det betyder inte att ditt sätt blir bättre. Börja nånstans där man får lära sej att tränsa korrekt så kommer du att slippa såna här problem i fortsättningen!

jag kan tränsa korrekt.. det är dom 14 andra som rider hästen samma vecka som förstör för mig.. jag kan inte ha personlig kontakt med en häst som jag sköter och rider 2 ggr per termin.. det säger sig självt, speciellt när det finns 200 andra människor som också rider hästen 2 ggr per termin.. hur ska hästen kunna få kontakt med någon av dem? och hästen kanske är svår men får ridas av nybörjare ändå.. vilket enligt mig är fel men jag kan inte göra något åt det.. de flesta tränsar fel, dev genom hängkamp, han förväntar sig att jag också gör det men istället låter jag honom hålla upp huvudet och inse att det där tricket inte fungerar, han sänker huvudet och jag tränsar korrekt helt problemfritt..

och för att även du ska förstå..

sätta på benskydd, hästen lyfter benet och viftar omkring lite.. man tar tag i benet och låter hästen stå på tre ben.. efter en stund blir det jobbigt och hästen kommer lugnt att står på sina 4 ben när man sätter på benskydden..

sitta upp, hästen skrittar iväg.. man ryggar hästen några steg och tar tillbaka hästen till den plats där man ska sitta upp, hästen fattar efter att tag att om den står stilla slipper den rygga och man har aldrig mer det problemet..

tränsa, hästen höjer huvudet.. man ser till att hästen håller huvudet däruppe för det var juh så roligt enligt hästen, efter 10 sek blir det jobbigt och när man släpper ner hästen inser den att leken är slut och man tränsar lugnt..

sätta på benskydd, hästen lyfter benet och viftar omkring lite.. man tar tag i benet och låter hästen stå på tre ben.. efter en stund blir det jobbigt och hästen kommer lugnt att står på sina 4 ben när man sätter på benskydden..

Annars kan man be någon om hjälp att lyfta ett ben medans man själv sätter på benskyddet så slipper man stå och hålla upp ett ben i flera minuter och belasta ryggen i onödan. Det är viktigt att vara rädd om ryggen.

lyfter man ergonomiskt så är det OK, man böjer sina ben istället för ryggen :)

men man känner juh efter att ha kratsat ur isklumpar ur 10-12 ridskolehästars hovar att man oftast lyfter fel.. då börjar man använda benen mer..

Det blir aldrig helt ergonomiskt, speciellt inte om man är lång och lyfter på mindre hästar/ponnyer. Jag har tappskokompitens och vet hur man lyfter ergonomisk.

Det låter inte så när du beskriver hur du tränsar, men jag antar att du har en helt annan uppfattning om hur man tränsar korrekt eftersom du aldrig fått lära dig att göra det?! Kan du tränsa korrekt kan du tränsa alla hästar utan att vidta några sådana åtgärder, även såna du aldrig träffat förr så du behöver inte kunna skapa någon kontakt med hästen för det även om det kanske skulle underlätta lite.

du verkar inrikta dig på helt fel saker, jag VET hur man tränsar korrekt, det finns till och med 2 sätt som räknas som korrekt sätt att tränsa på.. inget av dom fungerar om hästen har huvudet i taket (om man inte står på en stege då)

Som jag sa tidigare: vi har nog inte samma uppfattning om hur man tränsar korrekt. För mig kan man bara tränsa korrekt på ett sätt, och på det sättet klarar man av att tränsa alla hästar utan att stå på en stege!

förklara ditt sätt då..

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 836
Senast: lewellyn
·
M
Hästhantering Jag är en tjej på 175 cm som rider på de stora hästarna på ridskolan. Nu är det såhär att det är 5 st hästar som jag ren ut sagt är...
Svar
19
· Visningar
3 238
Senast: QRST
·
H
Ridning Jag har nyligen tagit ett kallblodssto på foder ett par månader, och köper henne troligtvis sedan. Anledningen till att jag inte köpte...
Svar
10
· Visningar
1 258
Senast: Honeypixie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama