Hästen avslöjar Hästägaren.

coari

Trådstartare
Jag blir så trött!

Varför är det alltid så att nervösa stressade hästägare till varje pris ska köpa hästar som uppfyller alla deras kriterier. Trötta sega hästägare ska till varje pris köpa lika sega trötta hästar.

Tjocka hästägare har alltid tjocka hästar och smala hästägare har alltid smala hästar, långa hästägare har alltid långa hästar och korta hästägare har alltid korta hästar. Klumpiga hästägare har alltid klumpiga hästar och smarta hästägare har alltid smarta hästar. Hästägare med stora fötter har alltid hästar med dasslock till fötter och hästägare med små fötter har hästar med trånga hovar.

Vad beror detta på och varför söker hästägare alltid en liknelse i sig själv utifrån sitt hästköp.

Tänk va mkt bättre det vore om en nervös osäker hästägare köpte en säker trög häst och en trött seg hästägare köpte en osäker nervös häst.

Då skulle det bli lite mer jämnvikt istället för totalhaveri, för det gäller ju att man kompletterar varandra. En blind kan inte leda en blind lika lite som en döv kan höra vad en annan döv viskar i örat.

Hjälp mig att reda ut detta fenomen för det är 100% träff att ser man en häst studsar runt i hagen så kan man peka på den personen i stallet som strutsar runt och säga, det där måste vara din häst lika väl som ser man en häst som står och sover i hagen och hittar en person i stallet sovande på en höbal och säger det måste vara din häst som står och sover i hagen så blir det alltid samma svar. Hur kunde du veta det??

Så vad är det som avgör just ditt val av individ och vad beror det på att du fastnade för just denna individ?

Förklara gärna oxå hur du vårdar och hanterar denna individ för att ni ska finna trygghet och förtroende för varandra och vem är ledaren?

Sv: Hästen avslöjar Hästägaren.

jag är emot oddsen isåfall. Jag är inte smal direkt, är ganska lat och lite slötänkt.
Jag har ett fullblod som gått löp, som är redigt het och rätt krånglig, men smart och tycker att det är jättekul med allt.
så helt lika är vi inte. vi kompleterar varandra rätt hyffsat faktiskt. :)

Låter långsökt... Du tror kanske det inte är så att den nerösa ägaren smittat av sig på sin häst? Och samma med de andra. Det där med fötterna är nog väldigt långsökt.. ;) kul iaktagelse annars

Det beror väl på, jag har världens slöaste häst och är själv lugn, vi passar hur bra som helst ihop. Jag skulle aldrig orka med en heting till häst, då jag trivs som bäst med att lufsa runt i skogen med en pålitlig häst som (för det mesta:smirk:) är totalt orädd. Och min högst bestämda dam skulle aldrig trivas med någon som är för stirrig. Hon behöver få göra saker i sin egen takt, så är det med allt som ska läras in. Jag har alltid lärt mig helt sjukt snabbt själv, så det är rätt nyttigt för mig att jobba med henne, där det tar ett bra tag innan saker fastnar.

men det är väl som med hundar. sådan husse sådan hund:p och jag tror att man som djurägare trivs bäst med djur som är lika en själv, precis som när man väljer vänner.

Tjocka hästägare har alltid tjocka hästar och smala hästägare har alltid smala hästar, långa hästägare har alltid långa hästar och korta hästägare har alltid korta hästar. Klumpiga hästägare har alltid klumpiga hästar och smarta hästägare har alltid smarta hästar. Hästägare med stora fötter har alltid hästar med dasslock till fötter och hästägare med små fötter har hästar med trånga hovar.
:rofl::rofl::rofl:

Till viss del kan jag hålla med dig fast jag tror mer på Diana_F84:as förklaring.

Min häst är 173 cm över havsytan och har hovar som en ardenner. Jag är 166 cm i strumpelästen och har storlek 37/38 på fötterna ;).

Då är jag också mot normen, är rätt liten och kvick och aktiv och min hopphäst är ett ganska kraftigt halvblod på 166 mkh som är smått seg :p

Min häst är 173 cm över havsytan och har hovar som en ardenner. Jag är 166 cm i strumpelästen och har storlek 37/38 på fötterna ;).

Sådär var förhållandet mellan mig och min första-häst för 3 år sen! :D Men nu är han såld och jag har vuxit 4 cm och har numera en häst som är "kortare" än mig! Fast mina fötter är fortfarande mindre än min hästs. Haha. Så det kan bli ;)

Känner inte igen mig. Jag bemästrar min hästs nerver med mitt lugn, min envishet o allt tålamod jag kan uppbringa.
Men det stämmer att vi är korta i rocken båda två!

Ja bara dör av skratt, tänker inte gå in närmare på det.:rofl::rofl::rofl:

ja vad ska man säga, min går fram till hösilagebalen oavsett var jag ställer honom på gården????
han är cool och snabbtänkt!!
jobbar bara om han måste! och då utav helsike...
vi kommer bra överens, fast det är jag som bestämmer...
säger väl mera om mig än om han....

Upps.. Då måste jag vara lite skitzofren (stavningen?):angel: Har en kluns på 175 o grov med stabilt psyke, inte mkt som bekommer honom:cool: samt den andra som är 170, smäcker, mkt "energisk" o full av "bus":p! He,he:D

vet inte om jag matchar min häst helt men jag är inte smal, ganska överviktig, medan min häst är i perfekt hull(man känner revbenen med lätthet men ser inte dem), jag är lat och orkar inte göra mkt i onödan medans min häst är pigg o ganska osäker av sig, springer hellre. Jag är ganska säker av mig o det hjälper min häst i situationer som hon är osäker o rädd...

Ha ha, Nu brinner i alla fall jag av längtan efter att få veta hur Coaris häst är beskaffad:rofl:
"överårig ponnyryttare, 38 i skostorlek, ponnyn har... eh jo ponnyhovar (vad säger det om mig?????????), är het och jag är ganska lat"

Jag tror att det snarare är så att man GÖR hästen som en själv...

Dock utseendemässigt på hästarna har det varit väldigt olika. Från C-ponny till fullblod och stort halvblod, de flesta i normalhull och olika i läggning, dock blir de efter inte allför lång tid väldigt lika att rida och hantera.

Så vad är det som avgör just ditt val av individ och vad beror det på att du fastnade för just denna individ?

Förklara gärna oxå hur du vårdar och hanterar denna individ för att ni ska finna trygghet och förtroende för varandra och vem är ledaren?

I mitt fall så är det ju nästan klockrent. ;)

Har 3 stycken hästar.

2 av dom är pensionerade gamla rävar som gjort allt och lite till.
Den tredje är en just nu besvärsfri konvalescent. Som dock även han aldrig kommer att bli annat än en skogsmulle tror jag.

Alla 3 är irländare, dom är ganska stabila och rejäla hästar allihop, dock lite olika stora.

Glada i humöret för det mesta men oerhört envisa och möjligen bortskämda.

Själv är jag sjukpensionär som kommit tillbaka till arbete på deltid, har en arbetsskada i ryggen.
Dock så är jag inte lika rund om magen som gubbarna, är nog tvärt om ganska spinkig men är både glad och envis som person.
Samt bortskämd av min mormor(som även fungerat som min mamma nästan hela livet)

Valet av hästar har jag gjort just pga av min skada, jag kan inte rida så mycket som förr och då passar det ju utmärkt att ta hand om gamlingar som klarar just detta med att ridas med måtta.

Pga av att mina hästar (bortsett från konvalescenten) har en ruggig grundkondition och att de dagligen vistas i kuperad hage med backar och annat så håller de sin form mycket bra trots att vi bara promenadrider numera.

Hmm, det där med ledarskapet, det kanske vi ska tala tyst om, i alla fall med den äldste. Där är det solklart! HAN bestämmer, han bestämmer allt närapå. När han vill gå in, när han vill gå ut, när han vill ha godig, mat osv in i det oändliga.

MEN det är mitt eget fel att han blivit sådan, vi är gamla arbetskamrater han och jag, han jobbade som ridskolehäst i 11 år på ridskolan där jag jobbade och han fick följa med oss när vi köpte gård.

Jag avgudar denna 25 åring, han är mitt allt och det finns inget jag inte skulle göra för honom.

..och det vet HAN!

De andra är mycket mer väluppfostrade och där kan jag nog säga att jag är den högre i rang. Än så länge.. :angel:

Hahaha. Jag får i alla fall säga att även jag och min häst går rakt emot din uppfattning. Hon är vältränad, smart, uppmärksam och arbetsvillig medan jag är fet, korkad, trög och lat. Med andra ord kompletterar vi varandra utmärkt, även om det är jag som står för alla negativa egenskaper.

Då måste jag ha väldigt söta fötter:love:

hahaa...:rofl:

Jag är 158 lång och har en ponny med små söta hovar. Själv går jag omkring i 37or:p Att sköta och pyssla med är han slappheten själv och jag älskar att sova!! Men när det är dags för jobb ja då tar vi i ordentligt:D Mat gillar vi också rätt mycket, men ingen av oss är rund!:banana:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hästhantering För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 102
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar