Hästar som sprider ut hö i boxen...

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Nu kommer jag med en ny tråd igen... =)

Ni som har hästar som sprider ut och trampar ner hö i boxen, hur gör ni?!

Min islandshäst verkar gå runt en del i boxen eftersom det ser ut som ett bombnedslag varje morgon. Höet ligger utspritt och nedtrampat i torven, vilket ju leder till att han inte äter upp det. Jag har provat med att lägga höet i hönät och i en IKEA påse som jag bundit upp (för att likna en foderpåse), och det har blivit lite bättre, men han sprider fortfarande runt höet en del. Jag skulle helst skippa hönät och foderpåse eftersom det är mer naturligt för hästen att äta från marken (och bättre för nacken och halsmusklerna), men hur ska jag lösa problemet?

//Julia

Sv: Hästar som sprider ut hö i boxen...

Får han för mycket hö?

jag har bara spikat fast 2 plankor tvärs över ett hörn o fått betydligt mkt mindre spill.

Min pålle gjorde likadant och jag gav honom betydligt mindre hö på kvällarna, minskade ner givan till hälften (gav honom mer de andra målen istället) och nu är det en fröjd att komma dit på morgonen, inget spill alls!

jag hade en häst som var makalös på detta ,och jag ville också att hästen skulle äta på marken, så då löste vi det såhär att vi byggde en foderhäck i ett hörn av boxen, mycket enkelt bara några plankor från ena väggen till andra väggen, om du förstår... då blev det en liten rektangel i hörnet och så bygga några brädor på höjden! ca 30 cm..
hoppas du förstår annars får jag försöka förklara bättre!
Lycka till

Tack för svar!

Smart med en liten "foderhäck" i hörnet, ska fråga stallägaren om jag kan få göra så.

Han får inte mycket hö, han äter inte mer än max 3 kg på natten, och vissa nätter har jag inte gett honom mer än 2 kg... trots det är det massa kvar, nerbäddat i torven :mad:

//Julia

Just hö i torv är skitjobbigt.

Jag har både hönät (hängt utanför boxen)o höhörn

jag har också en med inbyggd automatisk höspridare;)

har löst detta genom att ställa in en sån där stor plastbalja (som man brukar ha vatten i hagen i). Så lägger jag höt i den. detta har verkligen fungerat superbra! :)

Jag har tre stycken som gör så. Löser det lite olika.

Ponnyn får stå på halm. Problem solved. Han sprider sitt hö det första han gör. Men äter sen upp det. Dock så på spån så grävde han upp minsta lilla strå vilket förstörde bädden. På halm kan han plocka i sig halm istället/när han är hungrig, och är inte lika rabiat av att komma åt minsta strå. Problemet löst.

Araben har en lågt placerad foderhäck. Problemet löst OM jag anpassar givan, gäller att ge honom så han precis ätit upp till morgonen, då städar han det han dräller/kastar ut i boxen. För mycket och han ratar det han drällt, trampar ner det i spånet och ratar det.

Fullblodet hade tidigare en IKEApåse, men har sen julafton en specialgjord 'hökrubba' gjord för att sitta i hörn. Blir samma funktion som en IKEApåse men snyggare, mer funktionellt (Nätbotten t ex) och ffa starkare än IKEA-påse. Han dräller ut en del han med,så även där får man 'passa' givan så han inte får för mycket, då dekorerar han boxen med det. Det är viktigt han har fri tillgång och han får så han har ca ett kilo mer än han äter, och det svinnet får jag ta. (Det som är rent men utstrött ger jag till ponnyn nästa dag.. recycling *s*)

Ingen bild på nya hökrubban (Professional Choice Corner Feeder), men här är på IKEApåse och höhäck: https://lagring.storegate.se:443/user/share.aspx?id=502aca82-89cb-4331-8b10-f28cdfee18c2

Jag drömmer om haybars dock http://www.haybar.co.uk/

'Hölåda' på golvet fungerar inte på ponnyn, annars hade jag haft det, men han stoppar fötterna i den och försöker dra ut höet ändå, dvs det blir skaderisk, så behövs något högre, som t ex haybar. Men på de hästar det fungerar på med bara skärma av är det superenkelt (men lite svårstädat om man inte har en dammsugarhäst *s*)

mitt sto spred runt i början och då hade jag vattenhink men hon drack så bra från vattenkoppen att jag tog bort vattenhinken som hängde en bra bit från vattenkoppen (ingen möjlighet att hänga närmare) och sa åt dem att lägga höet på vattenkoppen så vips var boxen renlig över natten! Hon dricker och äter emellanåt. :) Annars vet jag inte hur man gör om höpåse och foderpåse inte funkar, samt jag inte gillar höpåse, risk om hästen rullar sig o fastnar :eek: hoppas det löser sig för dig :)

jag har också en med inbyggd automatisk höspridare;)

har löst detta genom att ställa in en sån där stor plastbalja (som man brukar ha vatten i hagen i). Så lägger jag höt i den. detta har verkligen fungerat superbra! :)
hm...det lät smart! Ska jag prova :d
Fast min brukar gilla att sparka runt saker..... :cool:

Vi har HayBars i alla boxarna. De sparar mycket tid...

7955529.jpg

Immer du har ju haft dina HB ett tag nu, fortfarande nöjd?

Jag har ju sen de kom i england haft de på önskelistan, skulle köpa då men för dyrt med monsterfrakten. Och nu när de finns i Sverige har jag inte råd. Dock fungerar det bara i två boxar av tre, men det är ju iaf 2/3 av problemet löst..

Det finns ju ponnyhaybars i england, men vad tror du om de vanliga till en C-ponny, ca 135 i mkh, fungerar det eller blir för stort?

Jag älskar mina HayBars :love:

Undrar om inte de små finns i Sverige numera? Tror jag har hör det någon gång.

Mina hästar är 155 och uppåt, jag tror att en stor HayBar blir för mycket för en 135:a.

Immer

Ah, de kanske kommit nu då ponnyvarianter. Jo det känns lite om jag måttar med tumstocken som att han skulle få stå på huvudet id en för att nå (skulle väl inte störe honom iofs, men känns ju lite osjysst).

Jag tänkte försöka få råd med HB till sommaren. Jag avstod ju då när de kom till Sverige, för jag tyckte att 'nä dyrt, och SÅ stort behov har jag ju inte'. Då hade jag tre hästar varav en ängel, en som inte var problem alls med IKEA-kasse och så valacken som har lågt satt häck. Så den som mest skulle behövt det var ju valacken, och han kan inte ha (kan inte hörnmontera i hans box).

Men nu har jag tre drällputtar, och både ponnyn och fbl äter i hörn. Iofs så fungerar det bra att ha halm och lägga höet på golvet åt ponnyn (på spån går det inte), men en HB vore ju bättre. Fblherrn klarar sig med sin cornerfeeder nu, men OM jag får honom att som planerat äta mer grovfoder inne, så räcker den inte till, och en HB skulle sitta prima. Och var ju inte så mkt dyrare med två än en så..

Men bra att du fortfarande är nöjd och de både fungerar och håller, låter lovande.

Mina gör så när jag ger dem för mycket, vilket jag gör då och då (tex. då jag tycker det är kallare än vanligt).

Det där med HayBars verkar ju vara en fantastisk lösning. Har aldrig sett det tidgare. Ska genast leta efter återförsäljare!!

hm...det lät smart! Ska jag prova :d
Fast min brukar gilla att sparka runt saker..... :cool:

Ha det gör vårt fullblod också ,har en sån där mjuk grön balja från granngården som han kan leka med när höt är slut. Den håller för omild behandling. Kommer inte på vad den heter just nu. Har haft den i över ett år ,den verkar hålla för det mesta ,ibland står han i den med bakbenen..

jag har en fyrkantig höpåse (köpt på rusta) som jag binder fast i gallret och så äter han ur den.
blir lite spill men inte alls lika mycket som förut.

17450324.jpg

17450325.jpg

Se bara upp med metallspröten (de långa som sitter i hörnen på kassen). När de tittar ut blir de livsfarliga!

Immer

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 968
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt