Hästar som sprider ut hö i boxen...

Sv: Hästar som sprider ut hö i boxen...

KL

Jag hade en sån där höpåse med ett hål i framsidan, som funkade superbra tills hästen på något sätt drog ur botten på den. Ingenting är idiotsäkert :D

Jag är för snål för att köpa något nytt, så jag tog helt enkelt en murarbalja (vattenbalja om sommaren), köpte två "böjar" (ser ut som böjda spikar, men inte vassa) och knöt helt sonika upp baljan i ett hörn på lagom höjd med ett grimskaft. Nu jävlarienlåda har jag inte riktigt lika mycket äcklig halm överallt.
Men ett problem har vi fått: Hästen har kommit på att om man vippar baljan i ena kanten så flyger den upp! Skitkul! Så nu måste jag komma på ett sätt att fixera den bättre. Ska leta upp spännband och se vad jag kan göra imorgon. Grejen är att den måste ha lite stöd i botten, så han inte kan vippa den för mycket bakåt. Grimskaft töjer sig lite när man drar i dem, och hästfan har tålamod... Han kan stå och vippa hela natten, har han bestämt att något är kul så ÄR det det. Ni anar inte hur arg han var när jag tog bort hans godisslickstenshållare.. :smirk:

*KL*

Jag fick en snilleblixt igår, som jag INTE kan begripa varför jag inte ens tänkt på innan, pinsamt nog.

Arabvalacken har..hade.. ju en lågt satt foderhäck. Botten ca två dm från boxgolvet. Då kunde han äta i ganska normal ställning (krubbhöjd som högst) men ändå inte skräpa runt med maten. Han var inte speciellt vevig med frambenen så jag var alrig orolig för skaderisk, och under alla år han hade häcken så inte en enda incident.

Igår låg jag och funderade på hur jag skulle göra med boxarna nu, om jag ska ha 'tombox emellan' eller flytta på ponnyn om ett tag så ponnyn får arabens gamla box. Och satt ju då och funderade på foderhäcken, som jag INTE törs ha där med lilla sprattliga, pillriga ponnyn som ofelbart skulle försöka sparka och krafsa på den.

Och då helt plötsligt slår det mig att jag är ett korkat spån. För det skulle vara den enklaste sak i världen att klä häcken med exvis plyfa. Och utan att behöva använda en enda skruv/spik (skaderisk om det dras isär/går sönder) kunna göra häcken spark och krafssäker, och få den lite åt Haybarhållet men vidare och lägre.

And problem solved. Att jag inte tänkt tanken innan på fem år får gå på pinsamhetskontot. Har ju haft en rad 'dra runt hö'-hästar, och löst det med IKEA-påsar och liknande, just för jag inte vågat ha häck till de hästarna. Men klä häcken och få en sparksäker dito som kommer vara hållbar som attans, minimera skaderisken och fungera perfekt! (Inte ens ponnyn skulle fundera på att försöka klättra ner i någon som sitter på 1.10 m höjd i ovankant.)

Du är inte så dum du ;)

Jag har samma problem och har precis sett att min ekonomi aldrig skulle räcka till (eller i vart fall prioritera) haybars till mina 11 hästar. De får minsann slösa bort mycket hö innan det lönar sig...

Men, så kan man ju göra!:idea:

Ska testa att göra en "prototyp" i helgen:)

Mm, jag ska också protoptypa men inte i helgen. Men tänkte mig på teststadiet helt enkelt måttanpaddase plyfaskivor, en borrmaskin och buntband. Så sätter man en plyfaskriva på fronten, borrar hål längs kanterna, och drar fast i överkant, underkant och 'hörnpinnen' på häcken. Sen en måttanpassad plyfaskiva på vardera kortsidan, fäst på samma vis.

Och så får man kanske göra några hål 'mitt i' och dra några buntband där med.

Botten tänkte jag lämna öppen, så kan 'skräp' ramla ut där.

Än kan jag inte komma på varför det inte skulle fungera faktiskt.

Jag har köpt en avlång plastbalja på granngården och satt fast i boxväggen. Lägger allt hö där i och dessutom samlar den upp allt vatten och slask som hästen dräller ned höet med så det är bara att lyfta ut den och spola rent.

Kanske i minsta laget men det funkar riktigt bra.

Varför inte bara plyfa som tjejen på bilden innan?

haybar är skitsnitsiga men rätt dyra, hade jag eget stall jag kunde snickra som jag ville i hade jag nog valt någon billigare metod.

Varför inte bara plyfa som tjejen på bilden innan?

.

Frågan var inte till mig, men jag svarar ändå.

Jag har sett olika lådvarianter gå sönder, det blir ju ett krux iom att du måste skruva eller spika ihop, och spikarna kommer då så att om en häst kliver i lådan t ex och krashar den utåt kommer skruvarna i dagen. Det är jag rädd för. Rent teoretiskt borde det dock gå att lösa, genom vinkeljärn och skruva i dem eller liknande. Priset blir ju dock då högre än om man råkar ha en höhäck redan och 'klär in' den som jag beskrev (och jag har ju redan häcken, ska man köpa en ny häck för 600 kr för att klä in med plyfa däremot blir det ju billigare att göra en lösning med ren plyfa).

Med häcken i grunden blir plyfan kraftigare med, svårare att exvis sparka sönder om de är lagda åt det hållet.

Nu har jag beställt mina hay bar :banana: Längtar :D
Tack Immer för tipset

hej
jag skulle också bli glad för att få veta vem som säljer dessa hö hållare.:banana:

Jag har läst i någon blogg att det ska finnas haybars i Hööksbutikerna för runt 800.
Jag har aldrig sett någon. Är det någon skaderisk med Haybars?

Jag har läst i någon blogg att det ska finnas haybars i Hööksbutikerna för runt 800.
Jag har aldrig sett någon. Är det någon skaderisk med Haybars?

En del Hööksbutiker säljer Hay Bars, men om den lokala butiken inte gör det så tar dem hem åt en om man ber dem.
Jag har precis hämtat ut min, å tror/hoppas den kommer bli kanon :) kostade 899:-

Kan inte se hur en häst skulle kunna göra illa sig på en Hay Bar, den känns väldigt bra!

Senast ändrad:

Jag har funderat ett tag på en Hay Bar och nu efter att ha läst detta inlägg har jag bestämt mig!
I veckan bär det iväg till närmaste Hööks för ett inköp. Får nöja mig med en så länge då det finns andra utgifter så här innan jul ;)
Det ska bli sååå skönt att slippa fylla nästan en kärra per box med hö blandat med torv. :bump:

Är det någon skaderisk med Haybars?

Absolut inte, säger jag efter att ha haft mina i fem år nu. Mina hästar är visserligen kallblod, men de är av den livligare typen :p
Ångrar inte en sekund att jag investerade i HayBars!

kl

Mina stora är en höspridare! Han har Haybar sedan ett par år tillbaka och numera har han alltid ett fullt småmaskigt nät också ifall höet tar slut :) Kan inte ge mer än 4 kg i haybar för då slänger han ut det på marken. Och får han hö som inte är tillräckligt gott så slänger han ut det och kissar på det :mad: jättekräsen häst! Men haybar är guld värd!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 968
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt