Sv: Hästar som sprider ut hö i boxen...
*KL*
Jag fick en snilleblixt igår, som jag INTE kan begripa varför jag inte ens tänkt på innan, pinsamt nog.
Arabvalacken har..hade.. ju en lågt satt foderhäck. Botten ca två dm från boxgolvet. Då kunde han äta i ganska normal ställning (krubbhöjd som högst) men ändå inte skräpa runt med maten. Han var inte speciellt vevig med frambenen så jag var alrig orolig för skaderisk, och under alla år han hade häcken så inte en enda incident.
Igår låg jag och funderade på hur jag skulle göra med boxarna nu, om jag ska ha 'tombox emellan' eller flytta på ponnyn om ett tag så ponnyn får arabens gamla box. Och satt ju då och funderade på foderhäcken, som jag INTE törs ha där med lilla sprattliga, pillriga ponnyn som ofelbart skulle försöka sparka och krafsa på den.
Och då helt plötsligt slår det mig att jag är ett korkat spån. För det skulle vara den enklaste sak i världen att klä häcken med exvis plyfa. Och utan att behöva använda en enda skruv/spik (skaderisk om det dras isär/går sönder) kunna göra häcken spark och krafssäker, och få den lite åt Haybarhållet men vidare och lägre.
And problem solved. Att jag inte tänkt tanken innan på fem år får gå på pinsamhetskontot. Har ju haft en rad 'dra runt hö'-hästar, och löst det med IKEA-påsar och liknande, just för jag inte vågat ha häck till de hästarna. Men klä häcken och få en sparksäker dito som kommer vara hållbar som attans, minimera skaderisken och fungera perfekt! (Inte ens ponnyn skulle fundera på att försöka klättra ner i någon som sitter på 1.10 m höjd i ovankant.)