Hästar som sprider ut hö i boxen...

Sv: Hästar som sprider ut hö i boxen...

varför inte ge hö bara i nät, visst dom äter lite högt ,jag har gett i småmaskigt nät nu i fem år . toppen.

Jag har löst det med ett små maskigt hönät. Det kommer spill på backen men inte alls lika mycket.

Man vill ju inte ge bara i nät om hästen måste ha i sig mycket mat som ex. min gubbe, han är 20 år och lite svårfödd, han ska gärna äta så mycket han bara vill ha. :)

Jag vågar inte ens tänka på vad som skulle hända med både häst och hönät och jag hängde in sådant till Opal.
Han är en total destroyer, går det att ta sönder så gör han det! Ovanpå det krubbitare som drar i allt som går att rucka det minsta på.
Gammelgubben min har hönät men sliter ut massor så det hamnar i torven, och sen gräver han ner det...

varför inte ge hö bara i nät, visst dom äter lite högt ,jag har gett i småmaskigt nät nu i fem år . toppen.

För att då äter inte min häst ;)

Å min häst behöver få i sig allt hon kan och blir det svårt så skiter hon i det.
Alla hästar är inte matvrak liksom, och ett visst mått av matvrak måste de vara för att det ska vara värt besväret att pillra ur maten.

Nu har jag en äldre häst som inte heller är ett matvrak, han har hönät men det vete katten om det hjälper. Petar ut fodret gör han ändå och drar runt det.

Min häst var gräslig på att "sprida ut hö" i boxen, hon fick i pricip fri tillgång men fick kasta mängder och bädden såg gräslig ut. Gav henne hö i hönät för att förhindra spillet men som du säger det blev ganska skräpigt ändå. Hade även en "höpåse" i mer naturlig höjd.

Nu har hon flyttat in från utestallet = bytt box och får begränsad/mindre mängd hö + halm och det är mycket bättre. Tror det även har mycket att göra med hur fönster/övriga hästar i stallet är placerade. jag märker att hon har hörn där hon föredrar att stå och äta i. står hon för nära grannen och äter blir hon oroligare. En annan faktor som man kankse inte tänker på är hur smakligt de tycker att höet är? Vi har en häst i stallet som är väldigt skräpig och lämnar mycket men han är väldigt kräsen.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 968
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt