Hästar som sprider ut hö i boxen...

Sv: Hästar som sprider ut hö i boxen...

har inte hänt att dom tittat ut än fast han haft sönder några stycken. dom har synts men suttit fast

Du har PM!

Immer

Pm.a mig också! :)

Själv har jag löst det med att jag bultat fast större plasttråg ( typ murarbaljor) i hörnen till unghästarna . De är på allt med mular och hovar :mad: så jag skulle aldrig våga ha något i metall eller fasta trä-höhäckar.
Lösningen funkar men baljorna har lite för låga kanter vilket gör att en del hamnar utanför men det är stor skillnad på om jag lägger höet direkt på torven!
Tycker dock att haybar är lite väl höga, kanske ponnyvarianten funkar dock!

Personligen känner jag att de väldigt höga kanterna och trångheten i botten borde ge lite instängt-känsla för hästarna, det rimmar ju lite illa med att de gärna vill ha lite koll på sin miljö även när de äter!?

Eller är det bara min egen klaustrofobi som ger sig till känna!:smirk:

Sen har jag ju även ett drag att försöka förutse allt som kan inträffa ( yrkesskada när man sett många hästrelaterade olyckor) och jag känner en viss oro fört vad som händer med en livlig unghäst som lyckas få ner ett eller fler ben i den där, det kan ju bli svårt för dem att ta sig upp igen med tanke på de höga kanterna, ger den vika från väggen då eller är den så fast förankrad i väggen som den ser ut?

Senast ändrad:

Då har du haft tur.
Jag köpte två stycken förra vintern för att frakta hösilage. Det tog inte många veckor innan jag stack mig på det första sprötet, så jag plockade bort det (hur lätt som helst). Sen kom det ett par till inom en vecka och då vågade jag inte chansa längre så jag tog bort alla.

Immer

PM är skickat.

Nej, någon cellskräck upplever då inte mina hästar när de äter sitt hösilage. Det finns inte ett strå kvar på morgonen.

Immer

Jag har satt in ett hönät med 6 kg hö hos min häst i 3 dar nu och fungerar super. Hon äter heller ur nätet än det som ligger på torven.

Funderat på hö "hörn" men min häst skulle lyckas dra ut det där då hon vet tekniken då hon har atomtafoder på morgonen och vet tekniken för att buffa ut höet.
så det blir nog hönät för våran del

Jag ger mina hästar lusern och betfor i sådana korgar. De är toppen!

kl

Gud vad många smarta lösningar det finns! Personligen vill jag helst slippa hönät, eftersom det blir lite fel "ät ställning" för hästen, men just nu är det det enda som fungerar. Jag ska flytta min häst inom en månad, så ska det bli ett "hö hörn" får det bli där. Jag har bundit fast hönätet både uppe och nere så att det inte flänger omkring så mycket.

IMMER: du får gärna PM:a mig om återförsäljare! Låter ju mycket intressant... men undrar samma som någon annan tog upp; tänk om hästen stoppar ner sina ben i den?!

//Julia

min var jätte jobbig ett tag, kändes jätte onödigt allt hö liskom förstöreds.

För mig var det inte att min häst fick för mycket mat, tvärt om behövde hon verkligen äta upp allt, för annars så tappade hon vikt.
Jag hade då under en period höt i hönet, vilket fungerade jätte bra, finns juh andra alternativ om man inte tycker om hönät ex foder tunna, eller foderhäck så man kan variera höjden. Passade också på att ge som mest mat ute i hagen då hon faktsikt åt upp allting.

Min häst var även speciallst på att bajsa/kissa i sin mat, vilket hon har slutat med nu.

Min herre är oxå lite sådan. Han drar inte runt höet i boxen, men han slaskar med vattenhinkarna (hänger ovanför, höet ligger löst o hörnet under vattenhinkarna) eller slaskar med betforn över höet. Då vill han inte ha det höet...:mad:
Han får 10 kg på kvällen (jag lägger alltid in det själv). Får ej plats i en IKEA-kasse. Knappats plats i ett hönät heller. Då får jag ta 2 stora hönät och lägga det i.
Idé på hur jag ska lösa problemet med spillhöet? Nu får de andra hästarna gubbens spillhö ute i hagen.

Men du borde hänga nätet utanför- ta bort lite gallerpinnar- om det är ditt stall.

Jag hade börjat med att minska givan.
Är de hungriga så äter de...

IMMER: du får gärna PM:a mig om återförsäljare! Låter ju mycket intressant... men undrar samma som någon annan tog upp; tänk om hästen stoppar ner sina ben i den?!
//Julia

Den risken är nog obefintlig, HayBaren är för hög för det. Och eftersom den används mycket i galoppstall i England, och man inte noterat sådana skador där, så betraktar jag den som säker.

PM kommer.

Immer

min häst sprider bara ut höet när jag kastar in hö kakorna utan att skaka i sär dem, men så fort jag skakar ut kakorna så "kastar" han inte i väg det längre och allt är uppätet på morgonen

Tack!
Den var fin, men kostar väl en tusenlapp med frakt:crazy:

Jag köpte mina för ett år sedan.
Då var priset 1250 för en, 1000/st om man köpte två eller fler.

Men om man räknar mockningstid i pengar så har det gått ihop sig för länge sen!

Immer

Men du borde hänga nätet utanför- ta bort lite gallerpinnar- om det är ditt stall.

Jo det har jag önskat :D men man kan inte få allt ;) underbart stall som tyvärr inte är mitt :(

*kl*

min gör samma sak! han sprider ut höet över halva boxen, sen vägrar han äta den när det ligger spån i det:crazy:

använder mig av hönät helt enkelt

min häst driver mig till vansinne me höspridning! nu får hon lite,lite hö på morgonen så äter upp och en påse med sig till hagen. där kan hon sprida bäst hon vill:)

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 968
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu behöver jag lite tips. Min pålle är en sådan som drar runt höet i boxen och sen vägrar äta det :mad: Kommer det smuts i det så nej...
Svar
3
· Visningar
1 145
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama